EJ lag på vinterdäck på kojorna!!!

Däck och fälgdiskussion
Anders86

EJ lag på vinterdäck på kojorna!!!

Inlägg av Anders86 »

Jag va hos däckhandlaren idag ock fick lagat ett däck... Så sa han till mig att du behöver INTE ha vinterdäck på en hundkoja... För där är en paragraf som säger att hjul som är 10" eller mindre är undantag på något sätt så dem slipper det. :lol:
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Mazze »

Men ren självbevarelsedrift och sunt förnuft säger väl att man ändå bör ha vinterdäck? :roll:
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Användarens profilbild
Babas
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 november 2004 kl. 12:17
Ort: Halmstad

Inlägg av Babas »

Det va lite kul att höra har en kompis som har sagt det till mig. men när jag frågade varför man inte behöver det så hade han ingen svar. lite kul att få det bekräftat. även fast jag inte tänker köra med min koja i vinter.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Inlägg av Cooper-74 »

Mazze skrev:Men ren självbevarelsedrift och sunt förnuft säger väl att man ändå bör ha vinterdäck? :roll:


Lite väl glatt i glada Hudik? :D







Och jo den lagen har gällt i några år nu.



Å andra sidan finns det väl inga vinter-däck att köpa i 10-tum nu längre,eller?

Senaste jag såg var några Bridgestone Blizzak för 5 år sen.

Nån som vet bättre så berätta gärna!!
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Mazze »

Ho, ho... :D
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Inlägg av Per Eklund »

Hadde jag inte en anning om att det va så med 10" are....Men om bilen är veteran..30år så behöver man inte vinterhjul, vad jag vet?



//Per
anderdahl

Inlägg av anderdahl »

Jepp den lagen finns oxå! Så engen med veteranfordom behöver vinterdäck... :wink:
Användarens profilbild
Micke
Inlägg: 52
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 21:40
Ort: Backaby
Kontakt:

Utdrag ur vägverket

Inlägg av Micke »

Undantag



Trots kraven på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:



*Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.

*Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).

*Om fordonet enligt Bilregistret är trettio år eller äldre.

*Om fordonet är registrerat i utlandet.

*Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet.

*Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.

*Om fordonets däck enligt uppgift i Bilregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre
Skriv svar