passar däcken?

Däck och fälgdiskussion
Glad amatör
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 oktober 2008 kl. 22:27
Ort: Jönköping

passar däcken?

Inlägg av Glad amatör »

Är det någon som har koll på däckdimensioner? Idag har jag 165/60 R12 på min koja kan jag slänga på 145/70 R12? Är det någon som kan tala om för mig hur mycket de bygger åt olika håll.

Mikael
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: passar däcken?

Inlägg av minijanne »

Rullomkretsen på 165/60 R12 är 1520 och rullomkretsen på 145/70 R12 är 1555

Alltså: 145/70 R12:orna är då lite "smalare/tunnare" (145mm mot 165 på de du har på idag) och lite "större" ca 2,5% (så länge den inte avviker mer än 5% +/- från helbilsgodkännande är det inga juridiska problem).
maig
Inlägg: 85
Blev medlem: 2 december 2006 kl. 17:35

Re: passar däcken?

Inlägg av maig »

Bra länk (går inte ner till 10 tum dock...)

http://www.algonet.se/~leffmans/dack/dack.htm
/maig

(denna post skrevs med min gamla profil som är död - nu heter jag Magna-Flash)
Glad amatör
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 oktober 2008 kl. 22:27
Ort: Jönköping

Re: passar däcken?

Inlägg av Glad amatör »

Tack för länken men vad är det där med "helbilsgodkännande"? orginal är 10" och då blir det över 5 %. Jag hänger inte med
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: passar däcken?

Inlägg av minijanne »

Helbilsgodkännande innebär att ingenting som står i bilens registreringbevis får förändras utan att bilen reggas om. Visserligen kom jag på att regeln om helbilsgodkännande inte omfattar de flesta av våra bilar eftersom det bara gäller fordon från 1997.

Tum anger fälgens diameter och har egentligen inget med hjulets storlek.
Du får använda en annan fälg än bilen är reggad för så länge rullomkretsen är densamma (inom +/-5%) Dvs: har du 10" fälg med ett fett däck på så kan du få samma rullomkrets med ett 13" med ett lågrpofildäck.

Länk till omvadlingstabell för däckdimensioner: http://www.geocities.com/bta_tire/omvandling_dimensioner.html

...och det är kolumnen längt till höger som är intressant. Om din bil är godkänd för 165/60 R12 som har 1520mm rullomkr. så kan du välja vilket däck som helst som har en rullomkrets mellan 1444mm och 1596mm. OBS, detta gäller bara om din bil är godkänd för dessa hjul och under förutsättning att pukterna nedan uppfylls.

[Bilprovningens och Trafiksäkerhetsverkets syn på våra däck
- Däckmönstret på det mest slitna ställetttt, måste vara minst l,6 mm i huvudmönstret på de mittre 3/4 av slitbanans bred. När slitbanan är 20 cm bred accepteras en större utslitning på dom yttersta 2,5 cm på varje sida.

-rullningsomkretsen av däcket få inte avvvvvika med mera än +/- 5 % från originalet. På dieselfordon, där däckstorleken påverkar kilometerräknarens i funktion, får storleken inte ändras med mera än +/- 80 mm.

-man ska använda samma däcktyp på en och samma axel

- det nya däcket måste ha sådan diameter och bredd att det ryms i hjulhuset med betryggande utrymme mellan däcket och fordonsdetaljer vid fullt styrutslag och maximala fjädringsrörelser

- den nya dimensionen få inte orsaka någrrrra andra tekniska problem.

- däcket ska tåla fordonets maximilast occcch högsta hastighet - om dem verkligen gör det kollar både Trafiksäkerhetsverket och Bilprovningen med hjälp av STRO Data Boken.

Det går även att utföra ändringar på bilen utanför dessa ramar, men då måste man registreringsbesiktiga fordonet.
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: passar däcken?

Inlägg av timppa »

När vi ändå är inne på däckkunskap så lånar jag tråden lite.

Nån som har haft problem med besiktningen när ni bytt till fälgar som ökat spårvidden en ~10-15cm? Hört det från några när jag bytte till mina deep-dish fälgar om vad besiktningen tycker om det
Användarens profilbild
cooperS
Inlägg: 80
Blev medlem: 12 februari 2005 kl. 16:07
Ort: Malmö

Re: passar däcken?

Inlägg av cooperS »

Har haft lite problem med min förra mini som hade 13", monterade på andra "besiktningshjul" för att slippa obehag.
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: passar däcken?

Inlägg av johnson »

timppa skrev:När vi ändå är inne på däckkunskap så lånar jag tråden lite.

Nån som har haft problem med besiktningen när ni bytt till fälgar som ökat spårvidden en ~10-15cm? Hört det från några när jag bytte till mina deep-dish fälgar om vad besiktningen tycker om det
Ja åkte dit på de..

I min första bes så sa gubben att de va fräna fälgar ja hade på den :)
Men i ombes så va de inte samma gubbe, han tog fram tumstocken och mätte, sen ble de föreläggande om omregestrering :(
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: passar däcken?

Inlägg av minijanne »

johnson skrev:
timppa skrev:När vi ändå är inne på däckkunskap så lånar jag tråden lite.

Nån som har haft problem med besiktningen när ni bytt till fälgar som ökat spårvidden en ~10-15cm? Hört det från några när jag bytte till mina deep-dish fälgar om vad besiktningen tycker om det
Ja åkte dit på de..

I min första bes så sa gubben att de va fräna fälgar ja hade på den :)
Men i ombes så va de inte samma gubbe, han tog fram tumstocken och mätte, sen ble de föreläggande om omregestrering :(
Ombesiktning hoppas jag? Dom kan väl inte tvinga dig att regga om bilen bara för att du har fel däck vid besiktningen!? :!: :?:
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: passar däcken?

Inlägg av timppa »

Att dom är så kinkiga, tråkigt det ska bero på vilken besiktningsman man får. Men det är väl bara och chansa, går det så går det.
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: passar däcken?

Inlägg av johnson »

Nä faktiskt omregestrering..
men ja åkte aldrig in mer sen, de ble garaget å inte haft ute den sen.
Men kanske ble nåt skumt ändå, för ca 2 år efter den första bes där så fick ja papper om att körförbud hade då inträtt pga utebliven bes, var den godkänd ändå då kanske? :?
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: passar däcken?

Inlägg av MinMorris »

Tänkte kolla lite nya sommardäck på nätet men vet inte vilken storlek jag har på däcken på bilen. Vet att det är 10" men inget mer. Det är en MKIII från -70. Kollade på transportstyrelsen för uppgifter om mitt fordon (OBS, inte www.vv.se längre). Där står det Däckdimension:5.20-15. Vad menas med det? Blir inte klok någonstans.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Jörgen cooper
Inlägg: 13
Blev medlem: 20 november 2004 kl. 18:05
Ort: Linköping

Re: passar däcken?

Inlägg av Jörgen cooper »

Läser att ni ha problem själv åker på13*7 med 175/50/13 sedan 00 på min mini från 98 besiktad med flera gånger inga problem det är att bara slit banan inte får en sticka ut från skärmkanten och jag har orgnal sportpack . Sedan det med 5.20 15 är en tum storlek men undrar om det inte är 5.20 10 det skulle vara på mini .
rocco79
Inlägg: 3
Blev medlem: 1 mars 2009 kl. 12:58

Re: passar däcken?

Inlägg av rocco79 »

Hej alla! Finns det nån som kan hjälpa mig med en fråga.... Jag undrar om det bara e att sätta på t.ex 12" fälgar på mini eller måste man göra nått med den innan t.ex spacer plattor eller vad det heter :?: :?: :?:

Tack på förhand :lol: :lol:
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: passar däcken?

Inlägg av minitokig »

MinMorris skrev:Tänkte kolla lite nya sommardäck på nätet men vet inte vilken storlek jag har på däcken på bilen. Vet att det är 10" men inget mer. Det är en MKIII från -70. Kollade på transportstyrelsen för uppgifter om mitt fordon (OBS, inte http://www.vv.se längre). Där står det Däckdimension:5.20-15. Vad menas med det? Blir inte klok någonstans.
5.20 -10 ersätts nog med 145/70-10.

Det finns 10 tumsdäck på http://www.mekonomen.se
Jag kollade lite snabbt och hittade Fulda Dirigo i 10 tums storlek.

http://www.nordendack.se/ finns bla följande 10 tums:
http://www.nordendack.se/Sommardack_10_ ... 0/cat/6408

http://www.dackonline.se kan man hitta Falken SN-807 145/80-10 för 377 kr /st

jana har säkert hemma, liksom de andra hundkojedelshandlarna.

Kolla med din lokala däckfirma, de kanske kan få fram?

en av mina lokala är http://www.svenskagummicentralen.se och där brukar jag köpa Yokohama 10 tums
Skriv svar