Avdragen hjulbult...

Däck och fälgdiskussion
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Avdragen hjulbult...

Inlägg av John Doe »

Var och fick på mina nya vintersulor idag till henne och kille som hjälpte mig lyckades dra av ena hjulbulten (vänterfram) så har bara tre bultar där som håller däcket på plats!

Hur ska jag göra nu för att fixa detta? Ska ju köra 30 mil nu på måndag med henne och då vill jag helst ha fyra bultar som finns där :P

Tacksam för hjälp
Användarens profilbild
Ubba
Grundare & ägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 11 november 2004 kl. 10:06
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Ubba »

3 bultar räcker så länge hjulet verkligen sitter centrerat. Annars får du väl borra ut skiten...
MVH Johan "Ubba" Åberg
Stolt grundare av Hundkoja.com
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Har aldrig varit med om att hjulbult suttit hårt på en koja. Knacka ut den gamla och dra i den nya med hjälp av muttern och en distanshylsa. Hjulbult måste du väl kunna få tag på en begagnad i din närhet. Lån annars av någon som ställt av sin koja över vintern.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Är det lätt eller svårt att få bort oket då? För bult lär man nog få tag på...

Och killen som ägde firman som råkade göra detta sa att det sitter med nån splint bakom oket (Kanske sa han även, han visste inte) :?
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

Jo dom e splinsade. Du bara knackar ut den och den i med en ny
Har liggandes men du hinner inte få dem ju...
Jag hade inte kört med bara tre...


Om du har av bulten som håller drivaxeln så får du även av navet som bultarna sitter på.
Du får dra av det.Kan sitta rätt bra.Plus att du får vara rädd om hjullagren....

sen bara upp med navet i skruvstädet och sen ett slag på bulten så...
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Nån som vet vad för storlek det är på bultarna då?!

Ska åtgärda detta nu på måndag så =D
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Inlägg av johan_palm »

dålig koll på det...mest så det är rätt stigning och så på gängorna med ju..
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Får helt enkelt leka Bosse bildoktor på måndag, demolera oket och slå ut 2 bultar och åka till närmaste ställe :wink: Så att jag får tag på ungefär lika långa... Killen klagade på att bultarna som satt på även var för korta så :o
Användarens profilbild
Peder
Inlägg: 82
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 22:16
Ort: Malmö

Inlägg av Peder »

Detta påminner mig om när jag köpte min koja. Bodde i skottland då, och liraren som sålde hade fördelat de bultar som fanns kvar så att det saknades en bult i respektive framhjul. Detta missade jag så klart vid köpet eftersom britterna alltid sätter fast sina fälgsidor med buntband, så jag kunde inte kolla så noga.

Reusltatet var i alla fall att jag körde skottska högländerna runt med 3 pers i bilen och full packning, minus två hjulbultar. Det fick rätt bra, men den vibrerade ganska mycket, och man var tvungen att dra åt muttrarna var 10:e mil eller så...

Nu har jag så klart nya bultar. De är typ 3-5mm längre än de andra i naven, kan det vara orsaken till ett lätt vibrerande vid vissa hastigheter?
Skriv svar