Breda 10" däck?

Däck och fälgdiskussion
Anders86

Breda 10" däck?

Inlägg av Anders86 »

Hej! Hur berda 10"s däck har ni hittat som är till för gatukörning och håller för mer än 40 km/h?



Jag har 4st JP aluminiumfälgar som är 10*7"... Men det går ju inte så bra med 165:or där... :cry:



Jag har läst någonstans om 205/50-10 men frågar man däckhandlaren så är det C däck. Till Lastbilar och dem är för hårda så man får dem inte ens på fälgen.
mongoose

Däck på JP 7x10"

Inlägg av mongoose »

Det går att mula dit yokohama A008:or men det blir jävligt svettigt,jag såg det på Dalhems gamla race-bil för ett gäng år sedan på Anderstorp! Så visst går det!/ Mongoose
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Inlägg av Cooper-74 »

Har sett en finsk koja som hade 205x50-10 på 8x10 fälgar.

Har inte en susning vilket fabrikat det var på dom,TROR dom var avsedda för amerikanska golfbane-bilar?!

Å hur snabbt går dom...



Kojan ifråga var ljusgrå och har flippfront och värstingmotor med 8-ports-topp.

Du får leta på finska koja-sidor!!
Anders86

Inlägg av Anders86 »

Okey... Tack för tipsen... Däcken till golfbilarna får inte gå så fort... Men dem passar...
Cooper Killen

Inlägg av Cooper Killen »

Däck till golfbilar eller till lastbilar är inte att rekomendera!! De har helt andra egenskaper och bilen kommer inte bli rolig att köra.



10" fälgar som är bredare än 6" är gjorda för slicks för banåkning, att kränga på ett par 165 däck på typ 7" breda fälgar må se ballt ut men däcken kommer paja rätt fort då de max bör användas på en 6"bred fälg. För många år sedan så fanns det 195/50 10" däck från dunlop men de görs mig veteligen inte längre. så man får nöja sig med 165 or eller köra 13"hjul där det finns mycket större utbud på däck.
Anders86

Inlägg av Anders86 »

Jo jag vet att de finns mer 13" are... Men jag bytte till mig fälgarna mot 4 orginal färlgare med dåliga dubbdäck på... :lol:





Men om man ska ha T.ex Superlite 13*7"... Med 175/50-13 däck.



1. Måste man kapa i skärmarna eller det går ändå?

2. Med dem måste man väl ha 3,5" skärmbreddare också?

4. Måste man ha spacerplattor eller fälgarna har rätt offset?
Cooper Killen

Inlägg av Cooper Killen »

De flesta brukar kapa lite i framkant på skärmkanterna i fram för att det inte skall ta i, och jag tror att man måste göra det för att det skall gå fritt. Vad jag vet så måste du ha spacers om du skall köra med trummor runt om men har du 8,4"bromsarna så behöver du inte ha spacers i fram, doch så behöver man ha ca 1" i bak för att det inte skall ta i stötdämparna. Kör man med 7"breda hjul så krävs det nog typ 3,5" breddare för att det skall ligga innanför.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Inlägg av Cooper-74 »

Cooper Killen skrev:att kränga på ett par 165 däck på typ 7" breda fälgar må se ballt ut men däcken kommer paja rätt fort då de max bör användas på en 6"bred fälg.


Får väl anta du har egna erfarenheter av detta?



Då lär det väl inte gå att använda 145or på 5" fälgar?
Cooper Killen

Inlägg av Cooper Killen »

Då lär det väl inte gå att använda 145or på 5" fälgar?[/quote]



nja enl min däcklista så gäller följande:



145/70 r10 = 4-5" fälg

165/70 r10 = 4,5-5,5" fälg

175/50 r13 = 5-6" fälg

195/45 r13 = 6-7,5" fälg



Denna rekomendation är vad aktoriserade däck verkstäder går efter för att däcken skall uppfylla ang kravspec. Jag har rätt mycket info om alla möjliga dimentioner så om ngn undrar så är det bara att fråga :-)
Morris
Inlägg: 215
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 14:10
Ort: Skellefteå

6.5/10

Inlägg av Morris »

Jag har lyckats slå på 165/70-10 på en 6.5 tum hemmabreddad orginal 10tums fälg. Det ser bra ut men har inte provat hur det fungerar + att det inte var helt busenkelt att få på!

Mvh Tomas
Cooper Killen

Re: 6.5/10

Inlägg av Cooper Killen »

Morris skrev:Jag har lyckats slå på 165/70-10 på en 6.5 tum hemmabreddad orginal 10tums fälg. Det ser bra ut men har inte provat hur det fungerar + att det inte var helt busenkelt att få på!

Mvh Tomas


ok men låt mig bara klargöra en sak att det jag tidigare nämnde är som sagt rekomendationer så sedan vad som går och inte går är en helt annan sak. Ett ex är min kompis som har en VW golf -96 som han köpte från tyskland och den är lite sk tyskstylad, dvs jättedjupa och breda 16" fälgar men väldigt smala däck. Han har 8" breda fälgar fram med 195/40 däck och bak sitter det 9" breda fälgar med 205/40 däck så däcksidorna lutar enormt mycket. Jo visst är det möjligt att ha däcken så här men han måste ha närmare 4kg luft i däcken för att de överhuvudtaget skall stanna kvar på fälgen. :wink:
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Re: 6.5/10

Inlägg av Mazze »

Cooper Killen skrev:Jo visst är det möjligt att ha däcken så här men han måste ha närmare 4kg luft i däcken för att de överhuvudtaget skall stanna kvar på fälgen. :wink:


Oh, så praktiskt! :wink:
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
sandman
Inlägg: 27
Blev medlem: 9 december 2004 kl. 04:13
Ort: Langhus, Norge

Inlägg av sandman »

Anbefalt felg-bredde for 165/70-10 dekk er 4,5" :) I allefall Dunlop's..



Har selv en 6-7 stk. 6,5 eller 7" JP-felger som jeg gjerne skulle hat dekk til.. Har også en 7" Speedline felg (split-rim) - noen som vet om noen som har flere av disse?
Anders86

Inlägg av Anders86 »

Mina 7-7,5" fälgar är också JP...
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Inlägg av Cooper-74 »

Anders86 skrev:Mina 7-7,5" fälgar är också JP...


Dom du har är 7,5.

Jo jag är 100% säker på det! :wink:
Skriv svar