Justering av bromsarna

Däck och fälgdiskussion
tummelisa
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 september 2014 kl. 21:16
Ort: Köping

Justering av bromsarna

Inlägg av tummelisa »

Hej jag behöver Er hjälp!
Hur går jag tillväga när man justerar bromsarna ? var ute och provade kojan för första gången sedan renovering.
Mini 1000 -75 trummor fram och bak.
Herrspark
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 mars 2017 kl. 22:27
Ort: Uddevalla

Re: Justering av bromsarna

Inlägg av Herrspark »

En justerskruv på bakbromsarna (genom bromsskölden), sitter mitt emot cylindern och denna skruvas medsols för att spänna backarna.
Två skruvar fram per sida, då det är en cylinder per bromsband för bättre verkan.

Dessa skruvar har en fyrkants skalle och kan dessvärre vara REJÄLT fastrostade, på fastsvetsning av en mutter kan hjälpa!
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: Justering av bromsarna

Inlägg av EMP371 »

Men om du har renoverat bromsarna. Hissa upp ett hjul i taget och skruva den fyrkantiga justermuttern tills det tar stopp. Skruva sedan ut den ett eller två klick och kolla att hjulet snurrar fritt. Det ska precis rulla fritt. Gör så på alla fyra hjulen och leta upp en grusväg och provbromsa hårt. Ut och kolla bromspåren så ser du om de tar lika. Du behöver inte köra fortare än 40-50, men trampa hårt. Om något hjul tar mindre skruva in fyrkanten ett klick och provkör igen.
tummelisa
Inlägg: 34
Blev medlem: 12 september 2014 kl. 21:16
Ort: Köping

Re: Justering av bromsarna

Inlägg av tummelisa »

Tack för era svar dom blir till hjälp nu till veckan.
Min frågeställning hamnade under fel forum men det löste sig ändå.
Det är härligt att ha likasinnade runt om kring sig som vet hur man ska gå tillväga med en Koja.
Tack/ Hans
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Justering av bromsarna

Inlägg av Tulka »

Det här kan ju skapa förvirring. Notera tex att båda meddelandena gäller frambromsarna.Bild
Bild
Skriv svar