Räkna om numeriska däckdimensioner?

Däck och fälgdiskussion
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Räkna om numeriska däckdimensioner?

Inlägg av timppa »

Vi på Prisjakt lanserade idag en ny grej där man kan mata in sitt registreringsnummer och få fram däck som passar bilen.
Något som jag tycker är lite tråkigt är att vi inte fick in stöd för att hantera äldre bilar iom däcken finns i transportstyrelsens arkiv med gamla numeriska däckdimensionssystemet (tex 5.20-10).

Är det någon som har koll på en matematisk uträkning för att kunna göra om dessa till vettiga siffror som man man kan använda? Det man vill få fram är något i stil med 165/70R10 utifrån '5.20-10'(som det står på mina bilar)

Här finns en lista på diverse gamla däckdimensioner och vad de blir konverterade till de värden man är van vid i däcksammanhang: http://www.tirerack.com/tires/tiretech/ ... chart.html


Har man en "vanlig bil" och vill testa funktionen så kan man göra det t.ex. i vår Vinterdäck-kategori: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1107
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Räkna om numeriska däckdimensioner?

Inlägg av Crona »

timppa skrev:Är det någon som har koll på en matematisk uträkning för att kunna göra om dessa till vettiga siffror som man man kan använda? Det man vill få fram är något i stil med 165/70R10 utifrån '5.20-10'(som det står på mina bilar)
Det du efterfrågar finns inte, men rent matematiskt så är det inte svårare än 5.20*25,4 =132 men jag tror även att profilen spelar in, idag är ett standardäck 82 profil men tidigare så var det 90 eller 95 om det kanske är därför 5.20/10 blev 145/82 R10.

HÄR finns en tabell som är ganska bra, och går du på rullningsomkretsen och då ser man att 5.20 däcket har större rullningsomkrets än 145 däcket.

Så skall du få fram en tabell så får du nog skapa den själv utifrån listan från STRO.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Räkna om numeriska däckdimensioner?

Inlägg av RAINIER »

Jag har alltid trott att std. diagonal däck var 100-serie och std. radial däck 80-serie....
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar