JP FÄLGAR

Däck och fälgdiskussion
MINI-JENS
Inlägg: 132
Blev medlem: 15 januari 2006 kl. 13:52
Ort: Motala

JP FÄLGAR

Inlägg av MINI-JENS »

HAR EN UPPSÄTTNING SVENSKTILLVERKADE JP FÄLGAR 7"X10".FINNS DET MÅNGA SÅ BREDA FÄLGAR TILL MINI?.
FINNS DET NÅGON MARKEN FÖR FÄLGAR BREDARE ÄN 6",MENAR ATT DET BLIR JU SVÅRT ATT FINNA DÄCK SOM FUNKAR,SITTER NU 165 PÅ OCH DET ÄR TYSK-STUK PÅ DÄCKET.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: JP FÄLGAR

Inlägg av Cooper-74 »

Har Yokohama 008 på 7,5" JP och du har helt rätt i att det inte ser klokt ut :lol:

Bridgestone SF310 med sin lite kantigare profil hade varit bättre men det var nog rätt länge sen såna tillverkades.

Finns många sorter ATV däck i storlekar som borde fylla bredden men tyvärr inte samma höjd/profil
sen är dom nog inte lämpliga för större tyngder än en ATV har?
Jag vågar då inte prova!

Så om du inte vill köra på slicks typ Dunlop racing som Mini Miglia använder ser det dåligt ut med däck.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: JP FÄLGAR

Inlägg av Cooper-74 »

Lite märkligt den här sidan http://www.wheeldictionary.net/10a.html inte har med JP

JP till koja finns för övrigt i storlekarna 5,5" 7" 7,5" x 10, kanske fler?
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: JP FÄLGAR

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag var i kontakt med Jack Possnert för ca 10 år sedan, och pratade 10" JP fälg(ar) med honom!

Han rabblade i ordning bredd på sin 10" fälg: 5"-5,5"-6"-6,5"-7"-7,5"-8" (tror t.o.m att han nämnde 8,5" oxå)
Vidare att 5-6,5" skulle vara ämnat gatbilar & isracing för den tiden, och de övriga bredderna till renodlad banracing!
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: JP FÄLGAR

Inlägg av Cooper-74 »

Intressant. Nämnde bara dom storlekar jag sett IRL och borde väl ha skrivit det.
Hittar man gamla Illustrerad Motorsport fanns det ibland med annonser för JP-fälgar, och annat kul till koja bl.a. från Biltema :wink:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: JP FÄLGAR

Inlägg av Hollywood Vampire »

Precis! Vet med mig att annonserna finns i i gamla IMS, och i vissa av dem också vilken bredd. Hittade denna gamla annons på ett VW forum jag hängde mycket på för ett tag sedan! MK1 är väl den som var ämnad BMC och BMW (hade väl samma bultmönster?) från 10" till 13"
Bild
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: JP FÄLGAR

Inlägg av Hollywood Vampire »

På tal om JP fälgar för den tiden! Är de gjutna i magnesium eller aluminium?
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: JP FÄLGAR

Inlägg av Cooper-74 »

Njäe den där tyska bilen har 100mm bultdelning på den tiden och dessutom M12 så lite större hål än kojans.
Dom i min samling känns rätt tunga då godstjockleken är rättt rejält tilltagen så nåt magnesium har inte hittat dit!

Mk4an i annonsen du hittat fanns också till kojan då tydligen i 6-7-8x12.
Aldrig sett några 8x12 men nån nånstans där ute kanske har ett set?
Hitta däck till dom...! :lol: :roll:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: JP FÄLGAR

Inlägg av Tulka »

Jag har en anteckning om att dom någon gång var gjutna i "Alcan 44540(SIS 4244)" om det säger något ?
I Comfort-katalogen fanns också 5+12" i Mk3 utförande.
Skriv svar