Byte till skivbroms fram.

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
MiniBrorsson
Inlägg: 31
Blev medlem: 22 maj 2011 kl. 16:28
Ort: Ragunda

Byte till skivbroms fram.

Inlägg av MiniBrorsson »

Hej!
Jag funderar på att byta till skivbromsar fram på min -73a och har suttit och tittat på minispares efter delar. Skulle behöva lite hjälp med vilka delar jag behöver för detta. Jag har 10'' alu fälgar. Är så osäker på vad man behöver så tänkte fråga här så man inte missar nått.

//Anders
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Byte till skivbroms fram.

Inlägg av timppa »

Ta en titt på denna artikel på Minispares: [minispares:C-AJJ4028MS].
Går du in på sidan och trycker på "This kit contains" så ser du allt det innehåller.
Användarens profilbild
MiniBrorsson
Inlägg: 31
Blev medlem: 22 maj 2011 kl. 16:28
Ort: Ragunda

Byte till skivbroms fram.

Inlägg av MiniBrorsson »

Tackar!

Tittade lite igen på minisport och jämnförde lite med kitet från minispares hittade ett med artikel nr: MS2680KIT och det borde väl också funka? Tror det va ganska lika saker iaf. Det är inte så dyrt som jag trodde det skulle vara. :)
Användarens profilbild
T&L
Inlägg: 31
Blev medlem: 5 maj 2013 kl. 10:41
Ort: Malmö

Re: Byte till skivbroms fram.

Inlägg av T&L »

Hejsan!

Hur gick detta egentligen?
Då jag själv står inför ett byte av alla bromscylindrar och beläggningar på min 73:a undrar jag, hur det gick för dig här?
Var alla delar i kitet från minisport eller fick du ta hem ekstra delar? Har läst mig fram till, at bromsslangerna till skiv och trum är olika, så dom får man väl ta hem också? Dessutom fick du byta ut huvudbromsscylinder och sätta inn en servo också?
Jag har for närvarende 13x7 tums fälgar på bilen och skulle då enligt denna artikel http://www.minimania.com/article/609/Up ... ini_Brakes montera 8,4" skivor. Någon som kan tipsa lite till denna operation?

Tackar i förhand!
Austin Mini 1000 '73 MKIII Special
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Byte till skivbroms fram.

Inlägg av heemini »

Både MiniSports och MiniSpares kits är kompletta. Du kan däremot välja om du vill ha en bromssköld eller inte. Dyrare med.
Bromsslangar ingår inte men de bör du naturligtvis byta. Om du ska fortsätta köra med 13" så tar du en kit med de större skivorna. Vill du ha möjlighet att få tillbaks riktig väghållning på bilen, dvs 10", så tar du Cooper S 7,5 och kompletterar med Green Stuff bromsbelägg. Vill du inte ha servo så behöver du inte ha servo. Är din huvudcylinder OK för trummorna så är den OK även för skivor.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
T&L
Inlägg: 31
Blev medlem: 5 maj 2013 kl. 10:41
Ort: Malmö

Re: Byte till skivbroms fram.

Inlägg av T&L »

Grymt svar - finns det egentligen någonting om Minis, du inte vet ;)?

Tackar igen!
Austin Mini 1000 '73 MKIII Special
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Byte till skivbroms fram.

Inlägg av heemini »

Det finns många här som vet mycket mer än jag. Men vad det gäller att konvertera från trummor till skivor så har jag gjort det 4 gånger så den biten kan jag, d.v.s. lärt mig dyrt............. :oops:
Ta en funderare på om du tänker fortsätta med 13" - du kan som sagt gå upp i fälgstorlek om du har 7,5, men inte ned från 8,4 !!
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
T&L
Inlägg: 31
Blev medlem: 5 maj 2013 kl. 10:41
Ort: Malmö

Re: Byte till skivbroms fram.

Inlägg av T&L »

Ja, så kan det gå.. På andra sidan er erfarenhet i sig svärt att göra upp i pengar ;).. Men du menar då, att 7,5" cooper s skivor med green stuff pads skulle passa på mina 13" fälgar änddå? Om det ger fler mögligheter sen och det funkar med dom eksisterande 13 tums'en är det ju nog "the way to go".
Austin Mini 1000 '73 MKIII Special
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Byte till skivbroms fram.

Inlägg av heemini »

För de större skivorna gäller att större anläggningsyta på bromsskivan (8,4) ger bättre bromskraft och även mer plats för att kunna modifiera till 4-kolvs bromsok . Med Cooper S (7,5) får du med Green Stuff avsevärt bättre bromskraft än med trummor och möjligheten att hur som helst skifta mellan 10" - 12" -13" fälgar. Eftersom hubsen är desamma så kan du enkelt bygga om från 7,5 till 8,4 senare om du vill. De jobbiga grejorna är ju då redan på plats. Jag skulle ta Cooper S kiten utan backplate. Använder du bilen året om så bör du nog ta med backplate. Den stoppar väl lite skit från att komma in.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Skriv svar