Bakbroms Leyland 1000 -78 Nybörjare ->

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Poks!
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 juni 2012 kl. 17:04
Ort: Blekinge

Bakbroms Leyland 1000 -78 Nybörjare ->

Inlägg av Poks! »

Hejsan, Är det någon som har någon aning om man kan handla ett "paket" med allt man behöver för att byta ut bakbromsarna (Backar, Trumma Etc.) ? (Svensk Sida vore det bästa men annan är också av intresse). Eller finns det någon vänlig själ som orkar knåpa ihop en lista på alla delar behövs för att gå igenom bromsarna totalt. :o


som rubriken säger är jag kompett nybörjare eftersom detta är min första "skruva själv bil" och enda bilen i karriären med trummbromsar som jag överhuvud taget ägt så vet jag inte riktigt alla delar som behövs och är rädd att missa något ( :oops: ).

Väl mött på ett Forum som verkar otroligt bra och ser ut att ha mycket kunnigt folk :)!.
Komplett nybörjare, Säger jag något korkat så slå mig gärna på fingrarna :).
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Bakbroms Leyland 1000 -78 Nybörjare ->

Inlägg av Magna-Flash »

Skulle rekommendera tex minispares.com. Ska du handla i Sverige blir det dyrare.

Men - VARFÖR ska du byta ut precis ALLT??? Byt bara det som behöver bytas... annars lär det bli dyrt!
Vad är det som är felet med bakbromsarna?
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Poks!
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 juni 2012 kl. 17:04
Ort: Blekinge

Re: Bakbroms Leyland 1000 -78 Nybörjare ->

Inlägg av Poks! »

Magna-Flash skrev:Skulle rekommendera tex minispares.com. Ska du handla i Sverige blir det dyrare.

Men - VARFÖR ska du byta ut precis ALLT??? Byt bara det som behöver bytas... annars lär det bli dyrt!
Vad är det som är felet med bakbromsarna?

Tackar, Ska kika där :). Höger bak tar inte alls, Vänster bak tar bara pytte lite, Så tänkte jag att om jag byter ut det mesta så blir det nytt och fräscht och borde hålla längre, men annars kanske det räcker med att bara byta ut förslitningsdelarna?. :roll:
Komplett nybörjare, Säger jag något korkat så slå mig gärna på fingrarna :).
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Bakbroms Leyland 1000 -78 Nybörjare ->

Inlägg av Magna-Flash »

En justering och luftning kan vara på sin plats... Bromsarna är INTE självjusterande utan måste justeras då och då...
Löser inte det problemet kanske det räcker att byta bromscylindrarna (kan ha fastnat eller vara otäta).
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Poks!
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 juni 2012 kl. 17:04
Ort: Blekinge

Re: Bakbroms Leyland 1000 -78 Nybörjare ->

Inlägg av Poks! »

Magna-Flash skrev:En justering och luftning kan vara på sin plats... Bromsarna är INTE självjusterande utan måste justeras då och då...
Löser inte det problemet kanske det räcker att byta bromscylindrarna (kan ha fastnat eller vara otäta).
Skruvade väck hjul osv och kollade på bromsarna idag.

Hjulcylindern på Vänster sida läckte rejält!. Någon form av gummidamask som hade ett ganska stort hål i.
Höger sida tog jag en smärjelduk och gnuggade till så att bromsverkan blev okej, Inte bra men okej. Kan kanske bli bättre när jag får en sluten krets igen. Tills dess får han stå i garaget (xD). Gör en lista på vad jag hade tänkt beställa :P.

Bromsbackar båda sidor
returfjäder båda sidor stor (har hört att kan vara ett jäkla mankimang att få dit de gamla igen)
Packning bak Hjulcylinder/bromsköld båda sidor (Osäker om jag ens behöver den här, Någon som vet? :oops: )

Hjulcylindrar båda sidor
Finns två olika hjulcylindrar upptäckte jag nu , En 15,88mm och en 19,05mm. har original trumbromsar kvar på den. Är det någon som vet vilken jag ska ha :S?. eller hur jag mäter hjulcylindern, Vilket mått vill man veta (Bredd, Höjd, tjockleck :?. ).

Och slutligen; Är det något annat som borde bytas när jag ändå är där och rotar?. :)

Tack för alla bra svar, Hjälper enormt :D!.
Komplett nybörjare, Säger jag något korkat så slå mig gärna på fingrarna :).
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Bakbroms Leyland 1000 -78 Nybörjare ->

Inlägg av John Doe »

Flyttat till rätt kategori...

//Pontus
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Bakbroms Leyland 1000 -78 Nybörjare ->

Inlägg av Crona »

Poks! skrev:Hejsan, Är det någon som har någon aning om man kan handla ett "paket" med allt man behöver för att byta ut bakbromsarna (Backar, Trumma Etc.) ? (Svensk Sida vore det bästa men annan är också av intresse)
HÄR är en komplett uppsättning och då slipper man även att byta svingarmslagringarna :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Bakbroms Leyland 1000 -78 Nybörjare ->

Inlägg av heemini »

Thomas!
Du skrämmer säkert livet ur honom! :lol:
Vi som alltid skryter med hur billiga våra bilar är att reparera och underhålla :meck:
/ Lasse
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Bakbroms Leyland 1000 -78 Nybörjare ->

Inlägg av minijanne »

Eller den här - ännu enklare (om du har en MK4): http://www.minisport.com/mini-spare-parts/info_HMP241002.html
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Bakbroms Leyland 1000 -78 Nybörjare ->

Inlägg av Crona »

Lasse, de e ju bara pengar :mrgreen:
Men sen är det något visst med NOS prylar 8)

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Poks!
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 juni 2012 kl. 17:04
Ort: Blekinge

Re: Bakbroms Leyland 1000 -78 Nybörjare ->

Inlägg av Poks! »

minijanne skrev:Eller den här - ännu enklare (om du har en MK4): http://www.minisport.com/mini-spare-parts/info_HMP241002.html
Det här är tyvär lite för dyrt för mig :/. Men tack för länkarna :D!.

Har bytt taktik helt och byter bara ut det som verkligen är trasigt eller utslitet.
rev ner än en gång för att mäta hjulcylinder (efter att ha varit inne på mekonomen och frågat dumma frågor :wink: ).
Så måttet på cylindern jag ska beställa blir 19,05.
efter att ha spanat in forumet en del så såg jag en tråd där de säger att Saab v4 har samma Hjulcylinder, Någon som vet om det här gäller bromsbackarna också? :).

Hade tänkt beställa från Dalhems (Vill ha hem grejerna snabbt så jag kan börja åka :D !), Har de grejerna på lager och levererar kvickt eller brukar det ta lång tid att få hem grejerna :P?.


EDIT:

http://dalhems.se/?p=df2717c8-968f-446c ... a490f34cab
Ser att "Skruven" man fäster bromsröret inte följer med, eftersom att jag hade ett helvete med den igår och till 99% har gjort den obrukbar i framtiden så undrar jag nu.. Vad heter en sådan, Och vart kan man tänkas ragga upp en :P?.
Komplett nybörjare, Säger jag något korkat så slå mig gärna på fingrarna :).
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Bakbroms Leyland 1000 -78 Nybörjare ->

Inlägg av crowan »

Biltema har en som passar. Ska finnas en tråd om det här någonstans.
clubman 1330
Poks!
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 juni 2012 kl. 17:04
Ort: Blekinge

Re: Bakbroms Leyland 1000 -78 Nybörjare ->

Inlägg av Poks! »

Hejsan, Efter ett tag av åkande är det dags igen.

Nu har det börjat läcka lite vatten från kylaren, Går fortfarande att åka ganska långt ändå innan det blir kok på att.
Eftersom jag skulle vilja använda bilen ner till skåne nästa vecka undrar jag om en temporär lösning, Kylarcement. Har hört att "Dyrare" varianter är helt okej, men sen finns det folk som säger att det är kasst, Sätter igen i stort sett allt från kylarhål till bagagelucka ( ;) ). Är det någon som använd detta, som vet om det är okej att använda ett tag eller om det bara är att låta den stå tills jag har råd med ny kylare + slangar?. Nu blev detta i fel del på forumet men eftersom jag redan skapat en tråd så tänkte jag att jag kör vidare i den :P.

Har dessutom börjat uppleva att bilen "hoppar" eller... Vaggar framåt (Typ ovala hjul) . Ibland mycket, Ibland lite, ibland inte alls. Det kan komma på olika hjulpositioner på bilen också (Båda sidor fram, och båda bak) Vetifan vad som är galet :S. Någon som haft samma problem?. Verkar som det kom efter jag var och lagade bromsarna bak, har haft av hjulen och dit med dem igen. Var någon som påpekade att ibland kan det vara joxigt om man inte får "centrumhålet" på hjulet ordentligt över navet eller vad man säger, Men problemet kvarstår. Kan det vara problemet?. Har bara bytt hjul på moderna bilar där man bara smäller dit dem, Det är inte så att man behöver rikta eller något på en hundkoja xD?. Är det någon som vet så är jag tacksam för svar :).

Tack på förhand Mvh Poks!.


EDIT :
Dalhems fungerade hur bra som helst, Beställde delarna på söndagen och fick dem på onsdagen.. 5 av 5 bultar blir betyget!.
Komplett nybörjare, Säger jag något korkat så slå mig gärna på fingrarna :).
Poks!
Inlägg: 8
Blev medlem: 10 juni 2012 kl. 17:04
Ort: Blekinge

Re: Bakbroms Leyland 1000 -78 Nybörjare ->

Inlägg av Poks! »

Kylarproblemet är löst, Köpte på vinst och förlust en burk "bar's Leak" och slog i den, Körde sedan två timmar blandad körning, Inga problem :)!.
Förut så gick den dessutom vidare på en eller ett par cylindrar efter man stängt av bilen, (Baktändning eller vad det heter). Även detta löste denna underbara smörja, Om jag förstått det hela rätt så kan det ha varit ett hål i någon topppackning som smörjan satte igen. Skriver så vet folk att detta är en bra temporär lösning :).

Tack och Hej
Komplett nybörjare, Säger jag något korkat så slå mig gärna på fingrarna :).
Skriv svar