"spel" hjullager i hub

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

"spel" hjullager i hub

Inlägg av MinMorris »

vad kan man få för följder om hjullagret inte behöver pressas på utan glider lätt på antingen "driving flange" eller i "Swivel hub"? Och med lätt menar jag att vänder man den upp och ner så trillar lagret ut. Kom på att jag har det så på min bil när jag satte i nya rullager fram. Vad kan hända?
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: "spel" hjullager i hub

Inlägg av Crona »

Om lagerbanan börjar rotera då blir det inget bra, det går varmt oljan "rinner" ur lagret och sen skär lagret och det är färdigkört.
Samma sak om innerbanan börjar rotera på axeln, men har du tur så skär lagerbanan fast och då märks inget förrän nästa man skall byta lager ;-)

Jag föreslår att du demontera lagren igen, tvätta 100 procent rent sen köper du en flaska locktite lagerlåsning och limmar både innerbanan på axeln och lagerbanan i huset.
Men om det glappar eller du kan känna en slitkant så bör delarna bytas.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: "spel" hjullager i hub

Inlägg av bulten08 »

hade samma fenomen på min racebil att lagerbanor nästan ramlade i till följd att hjullagret glappade även fast jag limmade och slog med don i hubben så gick det inte många mil innan det var glappt igen så jag bytte allt men det är racebil som man inte vill att det ska hända saker när man pressar till det yttersta så prova att limma fast lagerbanor och se om det blir glappt eller inte.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Skriv svar