Byta trummor

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Byta trummor

Inlägg av timppa »

Jag ska byta trummor både fram och bak på skåpbilen till den varianten med spacer [minispares:35841].
Detta för att kunna få på mina cooper s fälgar på den. Byta trummorna var i teorin ett jobb som inte skulle ta många minuter. Men när jobbet väl skulle göras så sket det sig iom att de nya trummorna kräver en längre bult. Ta bort de gamla är inga problem, men de nya bultar är såpass mkt längre så att jag inte kan lirka in dem eftersom de tar i bakplattan

Finns det nått bra knep som gör att kommer undan så lätt som möjligt? :)

En bild på problemet(om man föreställer sig att man ska ha i längre bultar, man får även föreställa sig att det är en mini hehe)
Bild
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Byta trummor

Inlägg av blacksaabrules »

Bara att plocka isär hjullagret, har själv bytt till längre bultar, två gånger :roll: köpte för korta....

/ Erik
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Byta trummor

Inlägg av minijanne »

Finns inga genvägar - :(
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Byta trummor

Inlägg av heemini »

Jo genväg finns....... Ta bort en gammal bult och borra hål i bromsskölden genom det tomma hålet. Stoppa i nya bulten från baksidan.
Snurra navet och fortsätt likadant tills alla 4 är bytta. Försiktig med var du borrar och glöm inte att täcka hålet med gummi"plupp".
Har aldrig vågat göra detta själv men fick tipset för länge sedan från en gamling som meckat hela sitt liv. Borde ju fungera........ :shock:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Byta trummor

Inlägg av bulten08 »

ja det verkar ju som en jätte bra ide så slipper man byta hjullager sen är det ju bara att sätta dit en gummiplugg så är det tätt.
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Re: Byta trummor

Inlägg av Mazze »

bulten08 skrev:ja det verkar ju som en jätte bra ide så slipper man byta hjullager sen är det ju bara att sätta dit en gummiplugg så är det tätt.
/Marcus
Vaddårå, måste man byta hjullager om man en gång plockat bort navet? :oops:
Jag hade nämligen samma problem som timppa förra året men plockade bort navet och bytte bultar. Det var enklare än väntat så det finns säkert någon hake (t.ex. att lagren måste bytas). Murphy's lag säger väl att om något är för bra att vara sant så är det precis så.
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Byta trummor

Inlägg av bulten08 »

ja har du trummor fram måste du pressa isär hjullagret för att få dit längre pinnbultar eller t.ex byta bromssköld. bak är det bara att ta navet och byta.
/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
Mazze
Inlägg: 322
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 23:02
Ort: Hudiksvall

Re: Byta trummor

Inlägg av Mazze »

Puh! :!: Det var bak jag bytte bultar. :)
/Mazze

"If it's stuck and it's not supposed to be, WD-40 it. If it's not stuck and it's supposed to be, duct tape it."
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Byta trummor

Inlägg av timppa »

Tänkt på saken och just nu är jag inställd på att göra det "riktigt", dvs plocka bort hjullager.

Det är mao 2st [minispares:36514] som jag behöver till framänden?
Skriv svar