vilken framvagn ska jag köpa?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Fredrik
Inlägg: 64
Blev medlem: 9 januari 2007 kl. 11:51
Ort: Göteborg

vilken framvagn ska jag köpa?

Inlägg av Fredrik »

Hej kamrater! Jag har en mini cooper 69 som jag ska beställa lite delar till. Jag saknar ganska mycket delar och tänkte börja med att beställa framvagn. Jag vill ha skivbromsar och en 1275. Passar alla framvagnar till alla minis? Kan jag köpa en framvagn som är till automatväxlade minis?

Mvh / Fredrik
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: vilken framvagn ska jag köpa?

Inlägg av minitokig »

Framvagnsramarna ändrades på 70-talet, tror att det var 1976.
Om du köper en automatram så ska du nog ha en motor med automatlåda i den, vet inte riktigt om vanlig passar i den, tror inte det.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

vilken framvagn ska jag köpa?

Inlägg av crowan »

Om jag förstått saken rätt, ska man kunna ha en vanlig motor i en automat framram. Men det måste till lite distanser på motorfästena. Men det är nog enklare att hitta en vanlig framram, de är inte så ovanliga.
clubman 1330
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: vilken framvagn ska jag köpa?

Inlägg av minijanne »

Förtydliga: Har du en automat eller manuell?
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: vilken framvagn ska jag köpa?

Inlägg av hultarn »

Fredrik skrev:Hej kamrater! Jag har en mini cooper 69 som jag ska beställa lite delar till. Jag saknar ganska mycket delar och tänkte börja med att beställa framvagn. Jag vill ha skivbromsar och en 1275. Passar alla framvagnar till alla minis? Kan jag köpa en framvagn som är till automatväxlade minis?

Mvh / Fredrik
Men om du har en Mini Cooper -69, så har du ju redan skivbromsar? Det är standard på en sån.
Då borde du också ha hydrolastic-fjädring, vilken i sig kräver en annan framvagn. Likaså automat, kolla här så ser du alla varianter:
http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/in ... page&id=68

Vill du ha en standard framvagn med gummifjädring, så finns det säkert gott om framramar i ladorna runtom i landet. Tänk då på att du behöver byta ram även bak. (om det inte redan är gjort förstås)
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Skriv svar