köpråd väghållning

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

köpråd väghållning

Inlägg av Hylsan »

Sitter och funderar på en liten shoppingslista när det gäller väghållning.
Kollat lite i minisport o minispeed's kataloger men har ingen aning om vad jag egentligen behöver.

Bilen ska bli en lite sportigare variant (fast-road?) med runda 70 pållar kanske i början men har dock tankar på trimma motorn ytterligare vid senare tillfälle.

Hi-lows är väl ett måste nästan om man vill ha lite mer kontroll på höjden etc, men sen finns det ju en uppsjö av grejjer. tie-rods, poly bushings, coil-overs, olika dämpare etc etc...

Vad ska man satsa på?

Har inte heller bestämt mig om jag ska köra 10" eller 13" om det har nån betydelse.

edit: budget-mässigt sett så vill jag inte köpa det billigaste men inte det dyraste heller...lite lagom, 5000 kanske?

Tacksam för alla synpunkter och tips!
/Tomas
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: köpråd väghållning

Inlägg av heemini »

Du har väl 10" på din ? Enligt vad man kan läsa sig till på olika forum så ska det ju ge den bästa väghållningen. 6x10" med hi-los och BRA stötdämpare och naturligtvis friska bussningar ger grym väghållning. Ska du hålla en budget på 5000:- så börja med dessa bitar.
Fälgbreddens påverkan är nog dock marginell så länge som du har friska däck. Att byta till coilovers och resten som du räknade upp förbättrar säkert ytterligare men då får du öppna stora facket i plånboken! :D
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: köpråd väghållning

Inlägg av Hylsan »

Jag har 10" på min blåmes men det är en annan koja jag har på gång som jag ska plöja ner pengar på nu ett tag.

Skulle detta funka? [minispares:38460]
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: köpråd väghållning

Inlägg av heemini »

Tillsammans med 10" :D så tror jag det kan bli riktigt bra! Inte så farligt dyrt heller. Men då måste du kosta på en noggrann hjulinställning!
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: köpråd väghållning

Inlägg av silverbullet 96 »

I have this on the mini (not bught as a kit)!

http://www.minisport.com/mini-spare-par ... P431A.html I went for these as they are adjustable, I have 13" wheels and had them set by a mini garage in London to 1 degree negative. The other arms are fixed at 1.5 and 2 degrees negative which i was told was too much for 13" wheels

http://www.minisport.com/mini-spare-par ... 0512.html- heavy duty a must!
Poly bushes - but i have 3 bushes on the tie bars (1 soft rubber one on the outside before the poly bush) I was told this would help brake weave - an explaination here - http://minispares.com/Product.aspx?ty=p ... 257&title=

I have the cheap hi los and standard rubber cones.

I found that the dampners need to be changed now too as the car has been lowered, these are waitng at posten for me to collect - http://minispares.com/Product.aspx?ty=p ... 960&title=


For me i found a massive difference over the standard set up. I wished i could of fitted the adjustable rear brackets but i was too scared i would snap the subframe bolts. so left them off.

People say that 10" and 12" wheels handle better than 13" - they are probably right! But i love my huge wheels and they look great with the neg camber

Bild

Dont forget you will need budget 800 SEK for a the wheel alignment, camber, castor set up!

Next on my list are aset of slick yoko tyres. I cant justify them now though as i have lots of rubber left!
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: köpråd väghållning

Inlägg av Litenmentuff »

bara riktiga race däck gör minin till en räser i kurvorna. blev chockad över hur stor skillnad bara ett däck byte gjorde. från vinglig och kanande känsla vid kurv tagning till gokart känsla.

bara ett tips så du inte glömmer det viktigaste :mrgreen:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: köpråd väghållning

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Lika viktigt som bra däck är att få hjulinställningen bra gjord, inget glapp i leder eller hjullager och friska bussningar. Detta räcker länge, din bil kommer att kännas bra i kurvorna.

Rapportera gärna om hur det går och vad du valde att göra på din bil.

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: köpråd väghållning

Inlägg av Hylsan »

Tackar, nu har jag fått lite tips vad jag ska tänka på..

Nån som råkar veta några schyssta 10x6 eller 10x7 fälgar?
Gärna ovanliga :)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: köpråd väghållning

Inlägg av G13B »

Senast redigerad av G13B den 21 oktober 2010 kl. 21:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: köpråd väghållning

Inlägg av silverbullet 96 »

How much money you got......

https://secure.surfinteractive.co.uk/cg ... s:MiniMisc

http://www.autoclassic.no/NO/webshop/sh ... ProdID=798 - same wheels here but take teh chance of the strong swedish kr vs the pound! - http://cgi.ebay.co.uk/POTENZA-Mini-Coop ... 4cf2485be1
Användarens profilbild
silverbullet 96
Inlägg: 666
Blev medlem: 15 juli 2009 kl. 12:06
Ort: Stehag

Re: köpråd väghållning

Inlägg av silverbullet 96 »

I am sure there is company in England who can widen certain types of alloy wheels! And of course you could always get banded steel wheels (are they legal here)
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: köpråd väghållning

Inlägg av heemini »

Billiga och snygga........frågan är väl om de håller för mer än en tripp till korvkiosken :lol: http://www.golfcarttiresnmore.com/colle ... /10-wheels
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: köpråd väghållning

Inlägg av bulten08 »

problemet med breda 10 tums fälgar är att det inte finns däck att köpa bara typ slicks och bandäck. om man nu inte vill ha extremt tyskstuk.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: köpråd väghållning

Inlägg av G13B »

potenzas, itp interceptor, hawk etc är golfbilsfälgar kommer från samma kinesiska fabrik
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: köpråd väghållning

Inlägg av Hylsan »

Har kollat lite på golf/4-hjul's fälgar men vågar nog inte prova den varianten.

Däremot var ju magnesium-fälgarna riktigt porriga...är det 6000 stycket?
Gillar även MB's fälgar
Bild

Men jag förstår inte priserna han har på hemsidan... :?:
7" verkar kosta 145 men sedan förstår jag inte de olika "inner/outer" storleken.

Man kan väl säga som så att rent ekonomiskt så har jag kanske inte lust att punga ut med 10 lakan på ett par fälgar, men 5000kr kanske, så det är väl lite drömmar att få dessa. Men gud vad snygga.

Annars tycker jag det mest är minilite-liknande fälgar som finns på marknaden, tycker jag.

Älskar alleycats-fälgarna men de finns ju inte i 10" :(
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Skriv svar