Problem med framvagns bultarna, Suck!

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
bettyboop
Inlägg: 54
Blev medlem: 22 juni 2005 kl. 23:42
Ort: Sundsvall

Problem med framvagns bultarna, Suck!

Inlägg av bettyboop »

Yes,
har fått problem med framvagen, dem 4 bultar som ska ner uppifrån, 2 st på varje sida ner i sk tornen där fjädringen sitter, jag har provat allt och dem vill inte, så min fråga är om det ha hänt något eller måste man trycka ihop fjädringen med sånt där cone compressor verktyg (kom ej ihåg hur de stavas) eller är det något annat problem?

ska säga att jag har haft lös framvagnen ifrån bilen också.

Tänkte höra på samma gång, är det någon som vet vad det är för gänga där nere, där man använder det dära verktyget för att pressa ihop gummit?

Tacksam för svar då min hjärna har fått ett bryt :meck:

Over and out!
Betty Boop
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Problem med framvagns bultarna, Suck!

Inlägg av Magna-Flash »

Har inget svar på din fråga - men däremot har jag nog ett sånt där konkomprimeringsverktyg.
Har aldrig använt det - så jag kan inte berätta hur du ska göra, men du kan låna om du vill... :wink:
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Problem med framvagns bultarna, Suck!

Inlägg av minitokig »

har du provat löst på golvet så att bultarna verkligen passar?
Det kanske är som så att du har fel ram till bultarna?, eller att det inte finns hål genom karossen?
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Problem med framvagns bultarna, Suck!

Inlägg av hultarn »

Men, om du komprimerar gummifjädrarna eller inte har ju egentligen inte med passningen mellan ram och kaross att göra.
Det måste helt enkelt vara så att du inte får dem att komma i linje. Om du låter ramen ligga runt 10 mm ner, och sticker ner skruvarna genom karossen, så kanske du kan se från sidan om skruvarna går ner i sina hål i ramen.

Är det samma ram som satt där innan? Då ska det ju inte vara nåt större problem.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Skriv svar