Gigantiskt problem med framvagn...

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Gigantiskt problem med framvagn...

Inlägg av freden »

Jaha, nu har man fått dit framvagn och sänkt ner motorn (orenoverad). Skruvade dit knutarna....sen kom problemen. Bilen är riktigt hög fram. Det är säkert 12cm mellan däck och hjulhus. Om man tittar på justeringen (hi/lo) så finns det en marginal på ca 5mm att sänka. Problemet blir att om jag sänker så lutar hjulet inåt kraftigt! Ok, då ska man ju justera nedre armen (så att man drar in hjulet i nederkant), men justeringen är redan i maxläget. Någon som varit med om samma sak? Eller någon som har någon idé?
MINI 1000 -68
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Gigantiskt problem med framvagn...

Inlägg av heemini »

Utan att ha sett det så låter det som om något inte sitter på rätt sätt. Bifogar en länk för montering av Hi-Los. Första delen är bak, bläddra neråt för framvagn. http://www.theminiforum.co.uk/forums/in ... opic=10239
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Re: Gigantiskt problem med framvagn...

Inlägg av freden »

Tjena! För att vara säker så monterade jag ihop "allt" med framvagnen löst på golvet. Med allt menar jag gummidon, hi/lo och givetvis övre armen. Nu har jag dryga 10cm mellan däck o framskärm. Sänker jag till "standardhöjd" så börjar hjulen luta som tokar inåt i överkant. Jag har bara 3-4mm kvar att justera på nedre armen (det känns som att nedre armen vore för lång) men det är den säkert inte. Har även noterat att det bara är ca 5mm kvar att skruva på justeringen (hi/lo) för att sänka mer och då går väl justeringen i botten. Ska gå igen allt igen för femtioelfte gången. Har köpt allt från Minispares så det borde vara bra grejer och hjulen som sitter på är 6x10". Tack för länken!
MINI 1000 -68
Skriv svar