Byta Hydrolasticrör

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
TobeKarlsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 maj 2009 kl. 23:33
Ort: Jönköping

Byta Hydrolasticrör

Inlägg av TobeKarlsson »

Hej Alla!
Dags för mitt första inlägg på länge. Oturligt att det ska röra sig om en riktigt klantig historia.
Jag har lyckats "snitta" båda mina hydrolasticrör med vinkelslipen :roll: De har inte helt gått av (klen tröst) och snittet är precis under bagagegolvet. Efter att länge och väl legat under bilen (gråtandes i fosterställning) undrar jag nu hur man byter dessa rör. De ser ut att sitta ganska knivigt till och jag antar nästan att man måste lossa bakramen från karossen för att kunna dra nya. Stämmer detta? Finns det något enklare sätt? Är en lagning av rören helt utesluten?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Byta Hydrolasticrör

Inlägg av minijanne »

Tre alternativ:
1 - Byta till nya metallrör - hahaha - dont´t go there - om du inte ska renovera hela bilen!!! - först tar du bort hela fram och bakramen...nä kanske inget alternativ. Hydrolasticrören är ditsatta typ först av allt på bilen så det är ett jävla (ursäktaa) jobb. Det är till och med riktigt jobbigt att ta bort dom gamla.

2. Laga - ja det går att byta delar av rören - men du bör veta hur man gör - det är 25 bar i systemet så det blir en schysst smäll om det inte är rätt gjort och lagningen inte håller. Jag hade en lagning på ett av mina rör och den verkade ha suttit där ett tag.

3. Nya nylonrör (Minispares: [minispares:33478]) går att tråckla hyfsat på plats utan att ta bort nån av ramarna, där bak får du dock dra den på utsidan av ramen men det funkar fint. Sen spänner du upp rören mot bakvagnsramen. Om du inte är allför kosher med "orginal" och att det ska vara snyggt så är detta en utmärkt lösning. Jag har kört med utanpåliggande nylonrör i ett år nu och inte haft några problem. Räkna med viss demontering av delar kommer du inte undan, speciellt på förarsidan (broms/kopplingcylinder mm.) för att komma åt.

Har lite bilder hemma som jag kan posta sen idag om du vill
//janne
TobeKarlsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 maj 2009 kl. 23:33
Ort: Jönköping

Re: Byta Hydrolasticrör

Inlägg av TobeKarlsson »

Det var ju tur att det fanns en lösning. Det mesta är redan avplockat från bilen men jag slipper helst lossa på ramarna. Posta gärna bilderna. Kan nog var bra att ha till hands. Hur skulle en lagning kunna gå till och kommer man kunna spara tid och pengar om man väljer den metoden?

Tack för ett bra svar!
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Byta Hydrolasticrör

Inlägg av hultarn »

Har du nån rörmokare i krokarna så kan kanske han plocka fram vanliga skarvmuffar. Du kan kapa rören helt och trä in ändarna, dra åt ordentligt, så har du en bra skarv. Finns ju också firmor som är specialister på hydrauilk som förmodligen har prylar.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Byta Hydrolasticrör

Inlägg av makervall »

Hejsan

Detta har diskuterats tidigare huruvida det är ok med lagning av rören. Om resten av rören ser ok ut så ser jag inga problem med att skarva dom. Men jag skulle rekomendera dig att åka till en hydralikfirma. För som sagt så är trycket inte att leka med. Mina var skarvade med vanliga vattenkopplingar men skule sattsa på hydralkopplingar om behovet skulle uppstå skarvbehov igen.

Mina rör var helt slut när jag köpte bilen. Bakramen var ungefär lika slut så den var jag tvungen att byta samtidigt, vilket gjorde bytet lite enklare. Jag var även tvungen att lossa på framramen och styrstagen för att komma imellan med de nya rören.

Nylonrör är ju ett alternativ så gott som något. Inte vackert men det är ju under bilen, och det är inte så ofta man ser bilen från de sidan, förhoppningsvis.

Alla medel är tillåtan så länge man inte får för sig att byta bort detta fantastiska system mot något med gummikoner... ;)

Lycka till

/Magnus
Austin 850 -66
TobeKarlsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 maj 2009 kl. 23:33
Ort: Jönköping

Re: Byta Hydrolasticrör

Inlägg av TobeKarlsson »

Tack för alla svar. Många fina lösningar. Det har dock uppstått en ny "möjlighet". En ordentlig koll på bakramen har fått mig att inse att den måste bytas ut. Även displacer units (sv?) på båda sidor är kaputt. Med risk för att skaffa mig några fiender måste jag säga ett eventuellt byte till gummi inte längre känns helt otänkbart. (förlåt Magnus) Ett motargument har jag hört ska vara kostnaden men om ändå bakramen och displacer units ska bytas så kanske det inte blir så mycket dyrare? Finns det ens displacer units att få tag på längre? Vid ett byte antar jag att man måste förstärka i bagaget där hydrosystemets fjäder nu är fastsatt, eller? Vet att ämnet är aningen uttjatat men jag har inte hittat svar på just dessa frågor. Hänvisa mig gärna.

/Torbjörn
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Byta Hydrolasticrör

Inlägg av makervall »

Det finns inte några vättskedon att finna nya men begagnat finns det fortfarande en del. De brukar inte vara allt för dyra men givetvis finns det inga garantier för hur länge de håller.

Om du ändå vill byta till gummikoner så finns det färdiga kitt på tex minisport, minispares osv. Men som du själv säger så kostar det en del.

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Byta Hydrolasticrör

Inlägg av minijanne »

tänk på att om du byter bak måste du byta fram också :? Det går att modda en hydro-framram så att den kan ta torra don men egentligen ska du byta den också. Det var anledningen till att jag inte bytte - det är rätt mycket jobb och rätt mycket pengar i jämförelse med att reparera.
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Byta Hydrolasticrör

Inlägg av blacksaabrules »

Min personliga reflektion är att en koja med hydrolastic är betydligt bekvämare att köra än en motsvarande med gummifjädring.
Sen så är det väl lite olika inriktning man vill ha på sin bil som spelar in antar jag.

/ Erik
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Byta Hydrolasticrör

Inlägg av minijanne »

blacksaabrules skrev:Min personliga reflektion är att en koja med hydrolastic är betydligt bekvämare att köra än en motsvarande med gummifjädring.
Sen så är det väl lite olika inriktning man vill ha på sin bil som spelar in antar jag.

/ Erik
Jag håller helt med.
Marklund
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 juli 2010 kl. 22:26
Ort: Gävle

Re: Byta Hydrolasticrör

Inlägg av Marklund »

Har en liten fundering om hydrolasticfjädringen och hoppas jag kan få hjälp här. Lyckades ju ha av ett rör när ja skulle lyfta ner bakramen och vart så less så ja tog bort på andra sidan också så slipper man haveri på det där i framtiden. så min fundering är kan man ta vanliga rör och bocka till själv och sätta dit eller lär det vara special rör ? och är de bara sätta dit allting och de sista man gör är att fylla fjädringen ? sen om de det finns någon pump nära gävle eller de närmaste så man kanse kan få komma förbi och fylla på någongång i framtiden när projektet börjar bli klart ?

tacksam för lite hjälp av någon lite mer erfaren än vad en själv är
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Byta Hydrolasticrör

Inlägg av makervall »

Det är ganska högt tryck, man pumpar till ca 18-19bar. Nya rör från England kostar inte mångra kronor så jag skulle inte försöka mig på att böja något eget även om killarna på på någon hydralikfirma säkert kan hjälpa dig.

Ja det är bara att byta. Sedan vakumsuger man före man fyller med ny vättska, men allt det är ett senare problem.

Jag har en egenbyggd pump men bor ju en bit ifrån Gävle. Om det finns någon i din närhet kanske någon annan kan svara på.

/Magnus
Austin 850 -66
Marklund
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 juli 2010 kl. 22:26
Ort: Gävle

Re: Byta Hydrolasticrör

Inlägg av Marklund »

okej får nog ta och beställa därifrån. blir väl inte sån pris skilnad om man skulle höra med någon hydral firma här omkring heller. är de någon som har beställt från englad och hur är de med frakt och så ? kommer sakerna fram hel eller är de trasigt när man öppnar paketet? rören är ju rätt långa och känsliga så de kanse finns risk om dom blir böjd. och om de är skada hur löser man de ? angående pumpen så är ja tacksam för fler svar så man vet tills de är dags att fylla.
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Byta Hydrolasticrör

Inlägg av makervall »

Jag köpte två ny rör från minispares för 3 år sedan. De kom hem hela och fina. Men paketet var ganska stort ;)
Frakten var inte speciellt dyr häller. Provhandla utan att slutföra så får du veta vart det slutar. Du behöver säkerligen lite andra delar också så det är lika bra att passa på...

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Byta Hydrolasticrör

Inlägg av heemini »

De stora firmorna i England skickar så mycket kors och tvärs över jorden så de vet hur det ska emballeras. Skulle något mot förmodan vara trasigt så är det ju alltid skickat som "registrered" vilket innebär att försändelsen är försäkrad.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Skriv svar