Vilken huvudbromscylinder har jag?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Vilken huvudbromscylinder har jag?

Inlägg av makervall »

Blir tokig på bromsarna.

Bytte hjullager fram så båda bromsslangarna där lossades. Å nu lyckas jag inte få någon ordning på bromsarna.

Pedalen tar i golvet vare sig man trycker ner pedalen sakta eller så fort man kan. Om man pumpar får man upp trycket men pedalen sjunker sakta ner mot golvet. Har luftat till förbannelse utan att det blir bättre.

Eftersom orken tog slut så kollade jag efter en repsats till huvudcylindern om det skulle vara det som är felet. Men det verkar finnas några att välja på även om man har den gamla enkretts modellen. Någon som har en bra ide om vilken repsats som passar? Det är troligen originalet från -66 som sitter i bilen.

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Vilken huvudbromscylinder har jag?

Inlägg av MinMorris »

Funkade bromsarna innan du bytte hjullager? h-bromscylinder rep.sats är en nödlösning och någon sa att det är bara 50% chans att det funkar, vet ej om det är sant.
du kan testa och blocka bakbromsarna och lufta igen och se om pedalen blir ok, blir det den så är felet där bak, osv.
har du något kort på bromscylindern? tydligen finns det olika modeller. Är det en lockheed?
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Vilken huvudbromscylinder har jag?

Inlägg av makervall »

Jo allt fungerade i höstas, men det tog slut på ideer...

Kan ta någon bild när jag kommer hem, men det är den gamla plåtburken, vet inte hur lätt det är å se något annat när den sitter på platts!?

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Vilken huvudbromscylinder har jag?

Inlägg av MinMorris »

Bild
Den högra är för kopplingen och den vänstra bromscylindern.
Enligt mini spares så ska du antingen ha [minispares:32955] om du har en väldigt gammal bromscylinder.
Om du har en senare cylinder fast innan -77 så rekommenderar minsispares [minispares:33823]
Det är alltså min bromscylinder du ser på bilden och när jag renoverade min så köpte jag nr2 av de länkarna ovan.
EDIT:Ska tillägga att det kanske inte är bromscylindern om den nu fungerade i höstas, vet inte vilka steg man ska felsöka i annars. Säker på att du inte har något litet läckage någonstans?
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Vilken huvudbromscylinder har jag?

Inlägg av minijanne »

Låter som om det skulle kunna vara internläckage i bromscylindern. Jag hade det problemet och jabbade lite med Jana och han sa att har du en gammal cylinder så är chansen att en renovering lyckas 1 på 3. Han rekommenderade att köpa en ny istället. En ny plåtis kostar £65+frakt ([minispares:38303]), en i plast kostar runt £37 ([minispares:38017]) (kan finnas billigare på eBay). Om du ändå vill renovera så är mitt tips att först demontera bromscylindern och mäta om du har en .70" eller en .75", kolla hur den ser ut, fota alla inre delar och skicka ett foto till minispares. Det mest troliga dock (om du har orginalcylindern kvar) är att du har en .70" med 'cup and ring' och då är det [minispares:38051] som du ska ha. Om du väljer att renovera måste du hona cylindern så den är helt slät på insidan.
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Vilken huvudbromscylinder har jag?

Inlägg av makervall »

Hejsan Janne.

Slutade det med att du bytte huvudcylindern?

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Vilken huvudbromscylinder har jag?

Inlägg av minijanne »

Yepp - jag köpte ett renoveringskit men det passade inte så jag köpte helt ny cylinder. Dock visade det sig att det inte var felet - jag hade fel på bromskraftfördelaren till bakhjulen :? men när den var utbytt så. Men jag hade inte heller samma symptom som du - jag var tvungen att trampa två ggr för att får full bromsverkan men sen höll den sig där. Den sjönk alltså inte som din. Internläckage innebär ju att du får upp trycket men sen är inte packningarna täta så vätskan läcker tillbaks ut och då sjunker pedalen.

Sen var det ju en kul historia med huvudcylindern - köpte den på eBay för typ £23 och fick hem den ganska snabbt. Sen skulle jag montera den men jag fick fan inte till det. Det var nåt som var fel...?? Som tur vad har (hade) man ju en koja till då som referensobjekt. Jag kollade och jämförde och kom fram till att cylindern var "felvänd" - så jag knallade in och kollade på kartongen och mycket riktigt - dom hade skickat fel - en kopplingscylinder istället för en bromscylinder... Dom är ju gaaanska lika :wink: Men det ordnade sig till slut.

Lycka till!
//j
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Vilken huvudbromscylinder har jag?

Inlägg av makervall »

Nädu Janne, jag tycker inte om att du nämner ordet plast i närheten av min bil :wink:
Ska det bytas så blir det plåtburk, även om priset skiljer en del.

Jag har inget problem med att köpa en ny bara jag vet att det är det som är felet. Allt för många gånger har man bytt saker utan att det hjälper.
På väg ut i garaget för ett sista ryck, sen blir det väll att beställa ny burk... Vill ut och åka nu när vädret är på bättringsvägen.

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Vilken huvudbromscylinder har jag?

Inlägg av minijanne »

Felåt! - jag drog mig en stund innan jag skrev det men jag såg det mer som en fingervisning om att en snygg och elegant orginal-burk i plåt inte är så dyr i jämförelse med vad en ful plastburk kostar... :wink:
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Vilken huvudbromscylinder har jag?

Inlägg av makervall »

Lite gladare än igår...

Spenderade kvällen i garaget. Tänkte att jag skulle se över justeringen av bromsarna och ev lufta en sista gång. Märkte då att någon!? hade missat att justera ena justerskruven vänster fram. Vilket troligen resulterade i att det behövde pumpas flera gånger för att kolven skulle komma ut tillräckligt långt. Varför pedalen sedan hade en tendens att sjunka lite vet jag fortfarande inte.

Så nu har jag en stum pedal som tar höggt uppe igen... Så lätt det kan vara.

Tog även en provtur i det mulna vårvädret idag. Bromsarna fungerade enligt plan.

Tack till er som tog er tid...

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Vilken huvudbromscylinder har jag?

Inlägg av timppa »

hehe ja där ser man hur lätt det är ibland :) Sen slår man sig själv efteråt för att man inte tänkte på att kolla det mest uppenbara först :lol: Det fenomenet känner man mycket väl igen.

Skönt det löste sig iaf så du får ut och brumma, det är ju det som är det viktiga

:rivstart:
Användarens profilbild
MiniAnders
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 november 2007 kl. 14:47
Ort: Jönköping

Re: Vilken huvudbromscylinder har jag?

Inlägg av MiniAnders »

Jag fortsätter på tråden..

Har problem med min huvudbromscylinder också. Det funkar att bromsa om man pumpar pedalen, men den sjunker ganska snabbt. Blev sämre och sämre under hösten, men klarade mina krav till avställningen. Men jag misstänker att Svensk Bilprovning har lite högre krav än mig..

Jag vet inte heller vad jag ska köpa för delar. Tänkte mig att köpa en renoveringssats, men det kanske inte är rätt det bästa? I vilket fall som helst hittar jag inte någon som liknar min på varken http://www.Minisport.com eller http://www.minispares.com

Så här ser den i alla fall ut..
Bild
JBE
Inlägg: 69
Blev medlem: 1 oktober 2010 kl. 15:23
Ort: Västerås

Re: Vilken huvudbromscylinder har jag?

Inlägg av JBE »

Hej, kapar tråden lite, jag har samma typ av huvudbroms-cylinder som MiniAnders (bilden), är det samma som "yellow tab" eller är jag ute och snurrar?, vill beställa ny, då är det bra om man vet vad man ska ha.. :wink:
Allt under 8" är för litet....
Skriv svar