Problem vid byte av hjullager fram

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av makervall »

Håller på att byta hjullager fram och allt var frid å fröjd ända tills jag drog åt centrummuttern. Hjulet blir nästan helt fast om man drar åt den ordentligt. Om jag fattat det rätt så ska man kunna dra dom ordentligt hårt fram?

Jag monterade plastringen innerst sen, packning, plåtring, lager, lager, packning. Jag antar att lagrena är lika så det inte spelar någon roll vilket som sitter vart!? Monterade givetvis lagrena med distansringarna mot varandra.

Läste några andra trådar men hittade inget svar på frågan mer än att det kunde vara fel på lagrena.

Och ja, jag har hävt på en hel massa fett...

Jag har följande lagersats:
http://minispares.com/Product.aspx?ty=p ... DRUM%20...
Bild

Och den här ringen som satt där från början:
http://minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=32878
Bild

Några bra ideer? Bara och riva ner å göra om?

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av MinMorris »

Sitter med samma problem. Vet själv inte vad jag gjort för fel, samma ordning som du, enda som skiljer är kanske att jag bytte från kullager till rullager.
Bytte även bak där ena sidan blev helt stel direkt medan den andra blev sisådär. Men man behöver tydligen inte dra så hårt för bakhjulen.
Så kan tyvärr inte hjälpa dig.
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av Drutten »

Hej killar,

Min man har precis monterat mina hjullager och han har fått lära sig att centrummuttern inte ska dras åt hårt.. kolla på SKF:s hemsida och läs mer om montering... det kanske står nåt där.

Mina lager fungerar bra iaf!!

Lycka till
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av MinMorris »

Om jag minns haynes rätt så står där hur hårt centrummuttrarna fram ska dras? Stämmer inte detta längre? Det driver ju ändå på framhjulen, måste väl dras rätt rejält? Tydligen inte, men ändå något jag fått höra av de jag pratat med innan så förlåt om jag tvekar...
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av lennie »

Snailspeed bytte ett framlager åt mig, han kollade hayns och drog med den stora momentnyckeln så att jag blev orolig. Jag bytte andra sidan men hade bara spärrskaft och har dragit allt jag kan. Glappar lite ändå, vet inte varför.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av MinMorris »

lennie skrev:Snailspeed bytte ett framlager åt mig, han kollade hayns och drog med den stora momentnyckeln så att jag blev orolig. Jag bytte andra sidan men hade bara spärrskaft och har dragit allt jag kan. Glappar lite ändå, vet inte varför.
Sedär, på din glappar det, på våra låser sig hjulen. Har du kul eller rullager?
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Re: Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av Per Eklund »

Ska du verkligen ha den distansringen som är på bild 2 då? enligt minispares är det till ju bara tidiga bilar med copper s bromsar. senare bilar hade ju inte dessa. När jag byte på min -77 som hade kullager så satt det inga ringar vad jag mins.
Men problemet du har är ju att dom yttre lagerringarna låser sig före dom inre. Det kanske är distansringen som gör att problemet uppstår, den borde ju följt med lagersatsen om man ska ha den?.
Lagren ska ju kunna dras åt hårt! utan att hjulet låser sig, inte för att man ska använda hävstång eller nått. Men kolla i Haynes hur hårt det ska dras.
Lycka till!
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av makervall »

Jo minispares säger att man kan strunta i ringen om man vill. Så ett allternativ är väll att ta bort den. Men den satt ju ändå där från början. Varför vet jag inte, om min bil nu inte är en förklädd Cooper S :wink:

Nu har jag plockat fram å tillbaks med hela paketet och nu när jag drar med rätt moment så låser det sej inte men jag tycker ändå att det går lite trögt. Får se om jag skruvar ner igen å plockar bort ringen...

/Magnus
Austin 850 -66
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av lennie »

MinMorris skrev:
lennie skrev:Snailspeed bytte ett framlager åt mig, han kollade hayns och drog med den stora momentnyckeln så att jag blev orolig. Jag bytte andra sidan men hade bara spärrskaft och har dragit allt jag kan. Glappar lite ändå, vet inte varför.
Sedär, på din glappar det, på våra låser sig hjulen. Har du kul eller rullager?
Rulllager, kan det vara så att distansringen tar stopp innan lagret har rätt tryck och därför glappar?
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av MinMorris »

När jag köpte mina lager så var distansringarna inbyggda i lagret, om det är den inre distansringen ni pratar om, så den ska väl ändå vara med annars blir det väl helt galet?
Om hjulen låser sig så kan det vara att man inte fått på lagret ordentligt och att det sitter lite snett. Så på något sätt ska man först dra åt, sedan lossa för att sedan dra åt igen. Detta har jag fått höra men vet inte om det är sant.
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Re: Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av Per Eklund »

Om man har rullager så är det inre distansringen som tar i innan lagren gått ihop, går man får ta ringen och slipa mot ett fint sandpapper tills glappet är borta.
Men ni som nu byter, varför sätter ni inte dit rullager? Det finns ju även till kojor med trummor. Om ni kanske i framtiden vill slänga på lite fetare fälgar så tar det ju inte lång tid innan kullagren är slut igen..
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av MinMorris »

Har satt dit rullager.
Tack för tipset Per om glappet. Kan du ge något tips när motsatsen händer, att hjulet fastnar när man spänner åt?
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av makervall »

Jag satte dit kullager för att om man inte riktigt vet vad man håller på med så gör man en sökning på minispares :?
Och en sökning på wheel bearing ger bara ett allternativ om man vill ha lager till trummor fram...
Och jag tänkte att de borde veta vad de håller på med, och de gör de säkerligen också, det är bara att jag måste komma överens med deras prylar.


/Magnus
Austin 850 -66
Per Eklund
Inlägg: 165
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 12:26
Ort: Åseda

Re: Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av Per Eklund »

Kan inte alls komma på vad det är som orsakar att det låser sig, kollat i böcker och så.
Låser det sig helt eller går det bara trögt? Kan det vara inre packboxen som låser drivaxeln. Eller är något så pass illa slitet så så navet tar i hubben när det dras ihop. Kan det vara fel lager?
Tycker annars att det inte borde kunna ske, om lagren ska låsa sig för att man drar åt måste man nog dra åt sjukt hårt.
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av makervall »

Det blir aldrig bom stopp, men om klena jag drar med bara spärrskaftet så går det riktigt trögt att dra runt hjulet. Får väll plocka ner allt å mäta. Jag har ju kvar de gamla lagrena å jämföra med.

/Magnus
Austin 850 -66
Skriv svar