Problem vid byte av hjullager fram

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av makervall »

Nu har jag bankatur de nya lagrena å mätt allt man kan tänka sig. De nya lagrena har ju innbyggda distansringar, och de är 0,5 mm mindre än original ringen. Det är lite svårt att mäta klacken inne i huset men med lite otur så skulle det ju kunna vara distansen som är för smal?

Provade fö att bara plocka bort den extra ringen som syns i första inlägget. Det blev ingen skillnad.

Ni som har bytt till nya lager utan innbyggd distansring, vad har ni köpt för lager??

Jag tycker inte att de ska kunna bero på slitage av andra delar, men det kanske det kan göra?

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av MinMorris »

Kom precis ihåg att hjulagret på ena sidan satt fast på "cv jointen" medan den på andra sidan trillade rakt ut. Och när jag pressade på den nya lagret så kunde jag göra det med händerna, bara gled på. På andra sidan fick jag banka in det. Sånt kan ju inte vara bra när man monterar ihop saker så blir nog nya cv joints till mig innan jag fortsätter.
PS.Måste man byta låsbrickan när jointen byts?
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av makervall »

Jag tröttnade på att plocka delar fram och tillbaks. Så jag satte dit allt och inväntade vårvädret.
Efter provturen idag så hissade jag upp bilen och nu rullar hjulen lätt och glappar inte. Så hade jag bara gjort så från början hade jag sparat många timmar i garaget...

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av MinMorris »

Så vad exakt är det du har gjort? Du monterade allt, drog det med rätt torque och sedan körde du en sväng?
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Problem vid byte av hjullager fram

Inlägg av makervall »

Japp, alldeles riktigt.

/Magnus
Austin 850 -66
Skriv svar