Hydrolasticfjädring

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Hydrolasticfjädring

Inlägg av smalltown »

Hejsan! Min koja från '65 får sig en välförtjänt genomgång nu i vinter. Lite smårost, men inget allvarligt vad det verkar som tur är.
Jag har den alltid så populära vätskefjädringen monterad. Andra kojakillar här i närheten tycker jag skall slita bort den och montera vanlig. Men då min bil är i det närmaste orörd i övrigt vill jag gärna ha den kvar, så länge den fungerar. Jag tror jag har en svag slagsida åt vänster just nu, så den behöver definitivt kollas på. Så jag undrar; vet någon om det finns någon med pump och kunskap om vätskefjädringen i småland? Jag bor i Oskarshamn. Annars borde väl någon lokal firma som sysslar med pumpar och hudraulik och annat kunna pumpa i vätskan, bara man fixar rätt nippel och vätska? Men vad skall det vara för tryck? Någon som vet mer om allt detta får gärna höra av sig!

Mvh Kalle
Morris 850 '65
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Hydrolasticfjädring

Inlägg av makervall »

Hejsan

Klart du ska spara på din vättkefrädring. Ett byte skulle också kosta ganska många kronor.

Det finns några pumpar runt om i landet. Jag har en och Minisevenclub har en. Dock en bit ifrån småland. Men det finns säkert någon som kan hjälpa dig.
Eler bygg en egen. Finns info under guider här på forumet eller kika på tex
http://members.cox.net/oldertech/hydrolastic.html

Har för mig att det ska vara 19 kilos tryck. Enklast brukar vara att mäta höjden på bilen. Kan kolla lite siffror när jag kommer hem.

Om du söker lite på forumet så kan du finna fler svar på dina fundeingar.


/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Hydrolasticfjädring

Inlägg av optus »

Skaffa eller låna en HAYNES verkstadshandbok om din bil. Där finns både tryck och höjder angivna. Plus allt annat om din bil. Nya böcker finns nog på Margies Bookshop i Sthlm.
Beg böcker kan finnas på engelska E-bay.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Hydrolasticfjädring

Inlägg av minijanne »

Hej och välkommen!
Jag stod i liknande bryderi i somras när röret på högersidan hade spruckit. Då gjorde jag en lite undersökning och och kom fram till att det är en ganska omfattande (och kostsam) operation. Att behälla hydrolastic är visserligen något av ett riskmoment eftersom det är riktigt besvärligt att fixa om man inte har tillgång till en pump. Att det läcker lite (slagsida) tycker inte jag är anledning att byta. En pump kostar runt £300-400 plus frakt från GB så det är ju lite pengar. En nippel kostar runt 750:- och vätskan är antingen specialvätska (£25/5 liter) eller så använder du T-röd/glykol 50/50. Vet inte om det finns några pumpar i dina trakter men om du kommer upp till sthlm så finns det några (jag vet två). Som optus sa - i Haynes finns alla tryck och höjder.
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Hydrolasticfjädring

Inlägg av blacksaabrules »

Jag har en pump hemma hos mej i Färjestaden, visserligen lånad, men funktionen är ju där ändå. Kan därför inte låna den vidare, men det kanske går att lösa ändå om intresse finns.

/ Erik
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Hydrolasticfjädring

Inlägg av smalltown »

Tack alla för svar. Jag har faktiskt Haynesboken, men hade inte läst så noga, hrrm... Då vet jag ju nu i alla fall tryck och höjder, och vad som skall vara i systemet.
Hur som helst så är ju dock pumpen i sig det stora kruxet. Men Färjestaden är ju inte för långt, om den finns kvar där i vår. Ska även höra med firmor i stan vad de tror om saken.

Mvh Kalle
Morris 850 '65
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Hydrolasticfjädring

Inlägg av crowan »

Jag tror att drdude här på forumet har en pump som finns i Kritianstads trakten.
clubman 1330
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Hydrolasticfjädring

Inlägg av minijanne »

smalltown skrev:Tack alla för svar. Jag har faktiskt Haynesboken, men hade inte läst så noga, hrrm... Då vet jag ju nu i alla fall tryck och höjder, och vad som skall vara i systemet.
Hur som helst så är ju dock pumpen i sig det stora kruxet. Men Färjestaden är ju inte för långt, om den finns kvar där i vår. Ska även höra med firmor i stan vad de tror om saken.

Mvh Kalle
Dom är ju inte direkt standardutrustning i garagen nuför tiden:) Jag kan säga så här: jag hade ett jävla jobb innan jag hittade en när jag var i Birmingahm i somras. Crowan mfl. vittnar :P
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Hydrolasticfjädring

Inlägg av smalltown »

Hej alla igen. Jag har bestämt mig för att testa att bygga en enkel pump av en fettspruta enligt guiden här: http://members.cox.net/oldertech/hydrolastic.html.
Jag letade lite, och hittade schradernippeln som verkar vara den som gäller på den här sidan: http://www.aircraft-tool.com/shop/detai ... UCT_ID=556

De tar bara 27.95 dollar, och frakten som brukar vara jobbigt dyr var bara 4.75 dollar. Så, bara lite drygt 200 kr för nippeln med frakt. Plus 109:- för en smörjspruta hos Biltema. Funkar det så är det ju inte dyrt för att kunna finjustera fjädringen själv hemma.

Mvh Kalle
Morris 850 '65
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Hydrolasticfjädring

Inlägg av Manne »

smalltown skrev:Hej alla igen. Jag har bestämt mig för att testa att bygga en enkel pump av en fettspruta enligt guiden här: http://members.cox.net/oldertech/hydrolastic.html.
Jag letade lite, och hittade schradernippeln som verkar vara den som gäller på den här sidan: http://www.aircraft-tool.com/shop/detai ... UCT_ID=556

De tar bara 27.95 dollar, och frakten som brukar vara jobbigt dyr var bara 4.75 dollar. Så, bara lite drygt 200 kr för nippeln med frakt. Plus 109:- för en smörjspruta hos Biltema. Funkar det så är det ju inte dyrt för att kunna finjustera fjädringen själv hemma.

Mvh Kalle
Hej!
Jag har byggt en pump med biltemas fettspruta, funkar så där....Är svårt att få upp trycket pga inre läckage i sprutan (hydrovätskan är tunn). De som byggt av huvudbromscylindar har nog lyckats bättre, alt. köpa en lite dyrare fettspruta.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Hydrolasticfjädring

Inlägg av smalltown »

Hej, jag igen:)... Nu när jag listat ut uppumpningen av systemet, måste jag fråga om vacuumsugningen också... Det lutar åt att jag tar bort bakramen i samband med renoveringen nu. Alltså måste systemet tömmas. Hur går vacuumproceduren till? Om jag hittar en pump som kan fixa vacuumet, hur gör man när man växlar till att pumpa i vätskan? Så fort jag kopplar från sugpumpen, suger väl systemet in luft igen... eller? Tänker jag helt uppochner? Ventilen kan väl inte stå emot både ett övertryck när det är trycksatt vätska i, OCH ett undertryck när det är vacuum inuti? Med risk för att verka snurrig...

/Kalle
Morris 850 '65
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Hydrolasticfjädring

Inlägg av makervall »

Hejsan

Du måste fixa en koppling med ett t-kots där du kan ha både vakumsug och pump inkopplad. Eler ett alternativ en koppling med en kran som går att stänga under tiden som du byter mellan vakum och pump. För så fort du tar bort vakumsugen så suger systemet in ventilen och luft kommer in i systemet igen.

Hittade en länk till höjd och tryck för systemet. http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/rearsusp/10.htm


/Magnus
Austin 850 -66
drdude
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 juni 2009 kl. 23:25
Ort: Kristianstad

Re: Hydrolasticfjädring

Inlägg av drdude »

Jag har orginalpump o vätska o det é inte långt till kristianstad!
Användarens profilbild
Roland
Inlägg: 7
Blev medlem: 3 januari 2009 kl. 21:59
Ort: Örnsköldsvik

Re: Hydrolasticfjädring

Inlägg av Roland »

Hej!
Med all respekt för att du vill behålla bilen i originalskick och med vätskefjädring så kan ja berätta om hur jag gjorde.
Trots att jag hade tilgång till pump så tröttnade jag på att alltid konstatera att bilen lutade när jag skulle ut och åka, det gör jag ganska ofta numera. Jag bestämde mig därför att byta till en torrfjädring, vilket jag gjorde förra vintern. Efter detta känns bilen mycket stadigare och trevligare på vägen. Köpte delar av Jana Motors och visst kotar det en del, men nu slipper jag irriteras av min lutande koja i alla fall!
Lycka till!
Roland
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Hydrolasticfjädring

Inlägg av makervall »

Om det är så att man måste pumpa var å varannan gång man ska ut och åka så måste det ju vara en läcka i systemet. Då är väll ett allternativ att laga felet?
Ja, det börjar bli ont om vättskedon men det är långt ifrån omöjligt att hitta. Och rören mellan fram och bak är det inga problem att beställa från England. Sen är det inga fler delar som det kan vara fel på.

Bytte som bekant mina rör för 2 år sedan. Min bil hade sjunkit 2-3 cm på ena sidan efter vintern. Men det ordnades på 5 min med en pump. Varför den hade sjunkit vet jag inte riktigt. Och nu har jag tömt systemet igen för att fixa lite med fjädringen fram, så jag vet inte riktigt hur den hade sett ut efter ytterligare ett år. Men den klarade sig fint från i våras tills för en månad sedan utan att det syntes någon skillnad.

Just nu håller jag på att ordna vakum för att kunna fylla på igen. Men det ska snart vara fixat. Blir nog några nya bilder i min pumpbyggtråd vad det lider.

/Magnus
Austin 850 -66
Skriv svar