Bytte av framskärm.

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Bytte av framskärm.

Inlägg av mini4wd »

Tjena, har en enkel fråga om bytte av framskärm; är det mycket arbete i och byta en sådan?
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Bytte av framskärm.

Inlägg av lennie »

Ja! Men då köpte jag klokkerholm (billigaste) så det var mycket inpassande och hamrande för att få dem att passa (bilen är nu 1-2 cm kortare). Är det rost i kanterna skulle jag kapa bort och svetsa dit nya bitar.
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Bytte av framskärm.

Inlägg av mini4wd »

lennie skrev:Ja! Men då köpte jag klokkerholm (billigaste) så det var mycket inpassande och hamrande för att få dem att passa (bilen är nu 1-2 cm kortare). Är det rost i kanterna skulle jag kapa bort och svetsa dit nya bitar.
Tack för informationen, en av skärmarna har lite bucklor och rosten som jag såg men jag vågar inte ens tänka på det då (säker ruttet).
Grejen är följande, en kille backade in i mig för ett tag sedan och gjorde 3st bucklor i framskärmen som jag fick ersättning för vi försäkringsbolaget. När jag var gjorde en skadebesikning så fick jag informationen om att jag skulle få pynta 2500kr för rost skadan själv + att försäkringsbolaget stod för 4000kr för resterade arbetet som vållande person hade gjort.

Då var min tanken följande, om jag fixar detta själv och lägga ersättningen + själv kostnade på nya reservdelar som jag har räknat till täcker 2st nya framskärm för höger/vänster .ink frontplåten.

lennie låte det som en bra idé eller är jag ute och cyklar?
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
macaholic
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 maj 2008 kl. 08:54
Ort: Uppvidinge
Kontakt:

Re: Bytte av framskärm.

Inlägg av macaholic »

Det finns ett gott gammalt ordspråk i mitt hemland danmark: Rör inte den skit som inte luktar (för då börjar den lukta)
OM du börjar rota med detta kommer du med 100% säkerhet att hitta en hel del rost undertill, rosten på utsidan är bara toppen av isberget.
Alltså har du två val
1. Gör det ordentligt och fixa rosten under
2. Rätta upp bucklan med hammare och mothåll och skit i rosten

Jag hade alla gånger valt den första varianten, men nu är jag kraftigt allergisk mot rost också.
Mini 1000 - 1975 - Vit
Skriv svar