Bromsluftning, almänna frågor.

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Bromsluftning, almänna frågor.

Inlägg av Helipop »

Hörde att det ska vara ett "helvete" att få ut luften helt i engelska bromscylindrar. Men är det verkligen så svårt?

Har satt på cooper s skivor på en av mina kojor, och när jag bromsar tvärt utan att hålla i ratten så drar bilen skarpt åt vänster, nästan lite hängaktigt, dvs det pekar åt att vänster fram nyper mer än höger så att bakänden nästan vill släppa och bilen drar åt vänster. Kan det var luftningen? För en annan sak som jag märkt, och som dom sen även kommenterade var att styrracket flyttar sig lätt. Dvs glider under u-klamparna lite. Tänkte att det kanske kan vara det med. Att när man bromsar så flyttas styrkolumnen lite och den drar åt nåt håll därför. Men när jag kollade i justerhålet genom torpedplåten så såg den rätt centrerad ut, och vid inbromsning samtidigt som jag tittade ner i hålet så rörde det sig inte heller.

Så återigen, trots att jag luftat massor, är det verkloigen luftningen det hänger på ändå? För jag luftades som fan utan att det kom bubblor och det känns långsökt att man ska behöva köra igenom hur mycket vätska som helst heller.

Funderar på att slänga över regulatorn från swiften som jag slaktat och se om den hjälper till bättre kanske.
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: Bromsluftning, almänna frågor.

Inlägg av jonas »

Har du luftat och är säker på att du inte har någon luft kvar i systemet så är det annat som gör att det drar snett vid inbromsning.
Kan vara en cylinder i bromsoket som kärvar, olika bromsklossar, skivan som e kass, fel justerat bak, fel bromscylinder....
Kör du en eller tvåkretssystem? Kan va så att huvudcylindern spökar......
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Bromsluftning, almänna frågor.

Inlägg av Helipop »

sprillans nya ok och skivor, stålslangar och klossar. sådet är nog inte bromsarna, huvudcylindern är med ny, nya hjulcylindrar bak i trummorna. så antingen luft, eller spöken i fördelaren. Hmm ska sätta tillbaka trummorna fram på den bilen ochflytta över skivorna till swiften, får se om det löser nåt eller om jag flytta över problemet till den bilen. hehe
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: Bromsluftning, almänna frågor.

Inlägg av johnson »

Vet nu inte hur de ser ut eller om de oxå går att sätta oken på fel sida?
Luftnippel ska va uppåt iaf.. Annars kan man glömma å få ur luften..
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: Bromsluftning, almänna frågor.

Inlägg av jonas »

johnson skrev:Vet nu inte hur de ser ut eller om de oxå går att sätta oken på fel sida?
Luftnippel ska va uppåt iaf.. Annars kan man glömma å få ur luften..
Vet en som gjorde det, vi luftade som dårar. Hällde litervis genom bromsrören innan han kom på vad som felade.....
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Bromsluftning, almänna frågor.

Inlägg av Helipop »

är säker på att dom sitter uppåt, men inte helt hundra och dom bilderna har jag nog inte kvar om jag inte har tur och hittar dom på datorn. isåfall kan jag se. orkar inte köra och kolla. men det känns inte svampigt eller så oc bromsarna tar som fan, och det kommer inte ut luft, men om dom är vända åt fel håll så kanske luften inte kommer ut utan gömmer sig i oken då? Ska dubbelkolla, tack för svaren.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Bromsluftning, almänna frågor.

Inlägg av Helipop »

nä dom var uppåt såg jag nu, alltså rättvända, förövrigt så ser förutsättningarna ut såhär. och inget av oken kärvare innan. Så det är nog inte bromsarna i sig, utan nåt innan. Spelar det roll om det är olika dimmension på röret till oken? Iof är väl standard 6mm?! Tänkte om det kan vara nåt sånt, eller att det har svårare väg genom någon krök eller nåt annat. Hoppas det löser sig när jag flyttar över iallafall.

Bilder för den nyfikne.

Bild

Bild

Bild

Bild
Skriv svar