Någon som kör med Coil overs?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av Dr_Cotton »

Den koja jag har som ær i trafik har original allt i fjædringen. Mitt byggprojekt har jag inte sjælv kørt med men innan jag plockade ner den totalt så stod den också på original fjædringskomponenter. Men originaldelarna var ganska risiga så istællet før att køpa nytt av originaltyp så tænkte jag prova med coil overs.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av mini4wd »

Tjena, precis så tänkte jag också då alla fjädrar var paj på min mini när jag köpte den. Jag har inte hunnit titta på fälgarna en men jag återkopplar så fort jag får av hjulet som kommer att blir till helgen. Jag kom på en annan grej som är värt att tänka på ifall du har expations kärl samt kolfilter i någon av inneskärmarna. Du kommer kanske behöva fixa nya fästen för dem i värsta fall då coilover fästet är större en orginalet.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av Dr_Cotton »

Det blir total ombyggnad av framvagnen med flip-front i plåt så jag kommer att försöka anpassa allt så att det får plats. Annars får jag väl skruva det som inte får plats på utsidan...

Nu har jag kommit hem till mina coil-overs! Så nu ska bara karossen blästras, rostlagas och grundas, framvagnen överhalas och en "beam" byggas till bakvagnen, SEN... :)
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av mini4wd »

Dr_Cotton skrev:Ok, tack før tipset. Låter som om jag får anpassa mitt byggande lite efter fjædringskomponenterna. Ska se om jag kan ta reda på hur mycket dæck och fælg kan bygga inåt utan att det tar i. Du råkar inte veta det førresten? Alltså max avstånd mellan bromstrummans plana vertikala yta och fjædern på coilovern bak?
Tjena, Var och mätte centrum plattan till yttre fälg kant och det var på 90mm som tyvärr inte fungerade på mina orginal fälgar. Till coilsen behövs det 79,5mm från innre centrum plattan till yttre fälg kant för att det skall passa in då har du ca: 5-8mm att leka mellan hjul och coilover.
Senast redigerad av mini4wd den 29 september 2009 kl. 11:29, redigerad totalt 1 gånger.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av Dr_Cotton »

Ok. Tack. Jag ska ta och provmontera mina coils någon gång i höst för att se vad för fälgar jag behöver eller om jag klarar mig med sådana jag har.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av mini4wd »

Dr_Cotton skrev:Ok. Tack. Jag ska ta och provmontera mina coils någon gång i höst för att se vad för fälgar jag behöver eller om jag klarar mig med sådana jag har.
Jag tänkte skriva ihop en howto så det blir lite lättare för de som fixa in SPAX RSX519 eller likande då det kommer upp en massa frågor när jag fixade in mina.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av Dr_Cotton »

MegaMan skrev: Klonket låter inte helt bra. Kanske man ska se till att få på ordentliga "bump-stop" på rætt stælle?

RSX519 (standard höjd) till RSX520 (sänkt höjd) skiljer sig med 25mm i längd på fjädringen och dämpare enligt spax och grafen. Vad är bumpstops? Samt en till sak att tänka på monteringsbeskrivningen är inte den lättaste. Ljudet kommer endast när dämparna tar i kanske skall vara så men utöver det så är det bra väghållning, har precis börja gas i kurvorna istället för att broms.
Efter att ha kikat som hastigast på stötdämparna i mitt RSX519-kit så tror att det sitter "bump-stops" monterat på framdämparna från början men inte de där bak:
bakdämpare.jpg
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av mini4wd »

Dr_Cotton skrev:
MegaMan skrev: Klonket låter inte helt bra. Kanske man ska se till att få på ordentliga "bump-stop" på rætt stælle?

RSX519 (standard höjd) till RSX520 (sänkt höjd) skiljer sig med 25mm i längd på fjädringen och dämpare enligt spax och grafen. Vad är bumpstops? Samt en till sak att tänka på monteringsbeskrivningen är inte den lättaste. Ljudet kommer endast när dämparna tar i kanske skall vara så men utöver det så är det bra väghållning, har precis börja gas i kurvorna istället för att broms.
Efter att ha kikat som hastigast på stötdämparna i mitt RSX519-kit så tror att det sitter "bump-stops" monterat på framdämparna från början men inte de där bak:
bakdämpare.jpg
Hum det kan vara något men om jag inte misstolkar spax manualen fel så menar de bump stops på framvagnsfästet.
Remove the existing damper units, upper mounting brackets, aluminium struts, rubber cone
springs and vehicle bumpstops.
Bakdämparen har 2st bump stops monterade vid leverans.

Men självklart är det att forska vidare i :roll:
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
Helipop
Inlägg: 590
Blev medlem: 4 mars 2005 kl. 20:12
Ort: Oskarshamn

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av Helipop »

Jag vill veta med då jag ska köpa till fram och bakvagn. Ska ha en balk där bak istället för bakvagnen med coilovers till swingarmarna. Så alla bilder och tips är välomna. Ska googla lite nu. =) Köper färdiga set iallafall, till fram och bakvagn med balk. Gaz tror jag dom heter. Finns på huddersfield.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av crowan »

Kolla i Mini Magazine nr 169 (februari 2010) där finns en guide till hur man tillverkar en balk av en vanlig bakram. Han har även i numret innan skrivit om hur man monterar coilovers bak på bästa sätt.
clubman 1330
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Någon som kör med Coil overs?

Inlägg av Dr_Cotton »

Intressant detta må jag sæga! Ska absolut førsøka få tag i dessa nummer av Mini Magazine. Har ju inte ens fått plasten av prylarna i mitt coilover-kit så då slipper jag ju gøra något galet vid monteringen.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Skriv svar