Styrradie

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Styrradie

Inlägg av Dr_Cotton »

I mitt bygge ska jag ha Cooper S-spindlar och ventilerade metro turbo-bromsar och i övrigt inget annat i framvagnen som ändrar geometrin. Till detta vill jag ha 12"-fälgar som ger bästa väghållningen. Antagligen med ett ganska högt ET. Har kollat på eftermarknadsfälgar och de verkar ju ha ganska lågt ET, t.ex. har revolution 6x12" ett ET på endast 3mm! Om jag breddar original 4,5x12" plåtisar med en tum utåt så borde de få ett ET på 22mm. Enligt SFRO-handboken (jag måste nog gå via dem och få bilen som ett "ombyggt fordon") så bör man ha under 20mm styrradie. Min bil är i molekyler, så även om jag hade 12"-fälgar så kan jag inte mäta upp styrradien själv. Så är det någon som känner till styrradien på en mini med originalmonterade 12"-fälgar? Eller på vilken mini som helst så att man iaf kan göra en uppskattning?
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Styrradie

Inlägg av blacksaabrules »

Enligt SFRO så är väl styrradien max 60mm eller helst inom 5% av däcksbredden. Annars så är det väl egentligen matematik. Dra en linje genom spindellederna och en mitt i däcket. Avståndet mellan linjerna i markplanet är styrradien. Fast såna teorier kanske är enklast att i ett CAD program...... :roll:
Men om du ändå har spindlarna lösa, så kanske det går mäta och sen rita upp på en större pappskiva eller liknade

/ Erik
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Styrradie

Inlägg av Dr_Cotton »

Jo, jag har just inte bildelarna tillgängliga här ute på sjön på två veckor. Tänkte roa mig med lite planering och räkning tills jag kommer hem. Om någon här vet styrradien för någon typ av framvagnsvariant på kojan så kunde jag räknat ut vinkeln på axeln som går genom spindellederna och sedan själv räknat ut styrradien med 12" hjul och metrobromsar. Men då måste jag förståss veta hur mycket mer metrobromsarna bygger utåt i horisontalplanet i jämförelse med den framvagnageometri som jag får övriga data från. Radien på ett 12" hjul måste jag också ha men det är ju lätt att räkna ut. I den senaste SFRO-handboken så står det att tumregeln är att styrradien ska vara 5% av fälgbredden (alltså 6,35mm på en 5" bred fälg). Upp till 40 mm är acceptabelt men man bör hålla sig under 20mm. Kojan är ju inte så vanlig med hänseende på sina små hjul så då kanske man ska hålla sig på den nedre delen av skalan.

Det är inte mycket snack om sådana här saker på t.ex. TMF eller i Mini World. Och det är ju ganska populärt med s.k. "deep dish"-fälgar som har ett väldigt lågt ET, kanske t.o.m. negativt. Är minin helt okänslig för detta eller varför tar så få hänseende till det? SFRO verkar ju tycka att det är tämligen viktigt att ha koll på.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Styrradie

Inlägg av blacksaabrules »

Aha! På sjön, då blir det lite långt till garaget ibland....
Med stor styrradie så blir bilen mer spårkänslig och det sliter mer på hjullager och liknande. Själv så har jag 20mm spacer fram för att få ut hjulen till kanten av skärmbreddarna, ser fett coolt ut i mina ögon 8) , men uppfattar inte bilen som spårig för det.
Fast SFRO har en klok tanke med maxmått på styrradie, den ska man följa.
Kan tyvärr inte hjälpa dej med några mått just nu, men om ett par veckor så ska jag börja rita upp min nya framvagn, då kanske jag kan bidra med något.

/ Erik
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Styrradie

Inlägg av Dr_Cotton »

styrradie2.jpg
Nu så! Blir inte bilden bra nu så åker scannern i det stora blå...

Tænkte bara visa før er, som funderar på vad denna tråden handlar om, vad den handlar om...
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: Styrradie

Inlägg av ydrolina »

Dr_Cotton skrev:Jo, jag har just inte bildelarna tillgängliga här ute på sjön på två veckor. Tänkte roa mig med lite planering och räkning tills jag kommer hem. Om någon här vet styrradien för någon typ av framvagnsvariant på kojan så kunde jag räknat ut vinkeln på axeln som går genom spindellederna och sedan själv räknat ut styrradien med 12" hjul och metrobromsar. Men då måste jag förståss veta hur mycket mer metrobromsarna bygger utåt i horisontalplanet i jämförelse med den framvagnageometri som jag får övriga data från. Radien på ett 12" hjul måste jag också ha men det är ju lätt att räkna ut. I den senaste SFRO-handboken så står det att tumregeln är att styrradien ska vara 5% av fälgbredden (alltså 6,35mm på en 5" bred fälg). Upp till 40 mm är acceptabelt men man bör hålla sig under 20mm. Kojan är ju inte så vanlig med hänseende på sina små hjul så då kanske man ska hålla sig på den nedre delen av skalan.

Det är inte mycket snack om sådana här saker på t.ex. TMF eller i Mini World. Och det är ju ganska populärt med s.k. "deep dish"-fälgar som har ett väldigt lågt ET, kanske t.o.m. negativt. Är minin helt okänslig för detta eller varför tar så få hänseende till det? SFRO verkar ju tycka att det är tämligen viktigt att ha koll på.
Bild
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Styrradie

Inlägg av Dr_Cotton »

ydrolina skrev:Bild
Hehe, vill man vara fin...
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
ydrolina
Inlägg: 227
Blev medlem: 25 januari 2008 kl. 22:11
Ort: Värmdö
Kontakt:

Re: Styrradie

Inlägg av ydrolina »

och det är dessutom lättare att parkera en Desoto än en mini med sådana däck.
(inte för att jag någonsin kört Desoto, men tungt är det med sport-pack minin)

Förresten, funderade på att gå över till vanligare däck, men karossen är ju uppskuren så högt på Rover minin i Sport -Pack varianten, att det kommer nog se för jävligt ut. Har nån försökt sig på nåt liknande ?

Tillbaka till ämnet : hittade detta på nätet. http://www.ime.org.uk/ime/a/ackerman_angles.html
Fördelen med små bilar är att du kan få plats till fler i kön.
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: Styrradie

Inlägg av johnson »

Vet inte svaret på din fråga men om man har Metro hubar som jag så skiter sig vändradien brutalt :P
de har lite längre styrarmar på de hubarna.. får nog byta de sen :P
Skriv svar