Dämpning

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Fabbe
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2009 kl. 00:02
Ort: Borås

Dämpning

Inlägg av Fabbe »

Hej

Har ett problem med min dämpning fram i kojan. Såg ventiler som gick ner mot dämpningen, så dum nyfiken man är trycker man in en av dem. ville se ifall det var något tryck i. jag antog att det skulle vara luft i så jag kunde fylla på med kompressorn men så var det inte. Det var någon vätska i och så sjönk bilen ner höger fram.

Min fråga är nu, kan man fylla på trycket med kompressorn? Vad är det för någon vätska? Hur ska man göra?

Tacksam för svar.
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
Användarens profilbild
_clubman_
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 22:47
Ort: Pettbol

Re: Dämpning

Inlägg av _clubman_ »

prova sök på hydrolastic... hydroslask.. :lol:

är inget man pumpar upp med kompressorn!
ska vara en blandning av sprit och olja....
innan man pumpar upp med en speciell pump så suger du ur all luft sen i med olja-sprit nåt... tror det va så man gjorde! :?:
så här ser pumpen ut!


Bild
mini pickùp 850 67-
mini 1380 79-
mini clubman 1000 71-
mini clubman 1000 72-
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Dämpning

Inlägg av makervall »

Satt ventilen fram under huven? Till hydrolastic, "vättskefjädring", ska ventilen sitta på bakramen, längst bak, en för varje sida. Och då borde även bakfjädringen på samma sida ha sackat.

Vad är det för årsmodell på bilen? Hydrolastic fanns bara några år på 60-talet.

Kan det vara någon annan typ av dämpare som man kan justera höjden på med hjälp av att ändra oljetrycket?

Om du skriver var du bor så kanske det finns någon i närheten som kan kika på din koja...

Mer om hydrolastic http://members.tripod.com/austin_america/id63.html

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Dämpning

Inlägg av minijanne »

Vad är det för bil? På min Princess sitter det ventiler, precis som beskrivet, vid dämparna fram. Fråga: sjönk bilen ner bara fram eller på hela sidan (fram och bak)?
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Dämpning

Inlägg av optus »

I går kväll på hemväg från Löddeträffen blev det något fel på det hydrolastiska systemet på min bil, Jag körde över en ojämn väg några hundra meter, strax efter det small det till i framvagnen och hela vänstersidan sjönk. Körde sakta hem den sista kilometern och såg då resultatet. Skall lokalisera läckan i dag. Det hör till att vi pumpade upp trycket från 12 kg till rekommenderade 16 kg i förra veckan. På min Princess sitter nipplarna på slangarna från vätskebehållarna under huven.
Den länk som hänvisas till härovan är mycket detaljerad, den verkar bra.
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Dämpning

Inlägg av hultarn »

optus skrev:I går kväll på hemväg från Löddeträffen blev det något fel på det hydrolastiska systemet på min bil, Jag körde över en ojämn väg några hundra meter, strax efter det small det till i framvagnen och hela vänstersidan sjönk. Körde sakta hem den sista kilometern och såg då resultatet. Skall lokalisera läckan i dag. Det hör till att vi pumpade upp trycket från 12 kg till rekommenderade 16 kg i förra veckan. På min Princess sitter nipplarna på slangarna från vätskebehållarna under huven.
Den länk som hänvisas till härovan är mycket detaljerad, den verkar bra.
Optus
Låter som om ett don sprack för dig, de börjar ju bli till åren nu.. Jag upplevde nåt liknande efter att ha passerat en fartbula med för hög fart med min Mini..
Vet inte hur tillgången är för Princess, men för Mini kan det vara tjurigt, och inga nya görs.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
Fabbe
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2009 kl. 00:02
Ort: Borås

Re: Dämpning

Inlägg av Fabbe »

Jag har en mini 1000 från -69. Det vara bara på ena sidan fram som den sjönk ner och nipplarna sitter under huven. back finns ventilerna kvar men dem har ingen funktion längre, det är utbyt. Det är ingen vätskedämpning bak längre.

problemet är att jag inte vet vad för dämpning det är med det låter ju som det är hydrolastic som ni säger men vet ej.

Jag bor i Sandared en mil utanför Borås.
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Dämpning

Inlägg av Manne »

Fabbe skrev:Jag har en mini 1000 från -69. Det vara bara på ena sidan fram som den sjönk ner och nipplarna sitter under huven. back finns ventilerna kvar men dem har ingen funktion längre, det är utbyt. Det är ingen vätskedämpning bak längre.

problemet är att jag inte vet vad för dämpning det är med det låter ju som det är hydrolastic som ni säger men vet ej.

Jag bor i Sandared en mil utanför Borås.
Om du har hydrolastic fram men inte bak så är det något hemmabygge. Skulle vara intressant att se hur det är kopplat, borde vara rätt hård om det inte är någon slags ackumulator inkopplad.

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Dämpning

Inlägg av optus »

Det hydrolastiska systemet som är standard på äldre bilar är eg. två system, ett för höger sida, bak och fram, och ett för vänster sida. Som sagt, hydrolastic endast fram är ett modifierat system efter leverans. Berätta mera om det.
Jag har nu efter vissa besvär(för stora händer och för tjocka armar) fått bort vätskeburken V. fram. Jag har jämfört de yttre måtten med dito från MG, de överensstämmer. Några gummibussningar i botten måste ersättas och påfyllnadsventilen måste bli en ny. Sedan skall jag prova MG-burken.
Kan tipsa om att för att få bort burken, som måste tas nedåt, måste man också ta bort den övre bärarmen (heter den så ?) och bända ut den inre delen av stänkskärmen som tar emot.
Någon som har gummipackningar och ventil liggande ?
Optus
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Dämpning

Inlägg av makervall »

Som det redan har sagts så låter det underligt. Iden är ju att vättskan ska kunna förflytta sig mellan fram och bak. Om det är så att någon har bytt bakramen och då satt dit en för gummifjädring så kanske det kan vara ide att byta fram också. Även om jag av princip är emot en konvertering så är det nog det smidigaste alternativet.
Om jag inte har helt fel så finns det färdiga kitt att köpa så man slipper riva ner hela framramen med motor och allt.

Kolla tex minispares och se vad som finns.

Ta gärna några bilder så vi får se vad det är för något som tidigare ägare har kokat ihop.


Såg tex den här hos Mini Mania http://www.minimania.com/web/Item/MMKT0 ... Detail.cfm
Men den är ju för fram och bak. Borde ju räcka att byta fram för din del.


/Magnus

PS: släng inte det hela donet, donera det till mig istället ;)
Austin 850 -66
Användarens profilbild
Fabbe
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2009 kl. 00:02
Ort: Borås

Re: Dämpning

Inlägg av Fabbe »

Har inte haft kojan länge så kan inte mycket om dem än men när jag köpte den visade den förra ägaren ett kvitto från minispares på dämpningen men självklart så fick jag inte med mig det:(

bak är det "gummikuddar" som man kan justera genom att spänna med en bult.
Det har vart någon sort vätskedämpning bak innan och den var separat. Innan kunde man alltså justera varje hörn av bilen för sig men nu är vätskedämpningen bak borttagen som sagt. ska se om jag kan fixa några bilder så att ni lättare kan förstå

När jag körde hem den så måste jag säga att den kändes ganska styv.

Skulle gärna vilja ha tag i en sån där hydralpump så att jag kan tryck i lite mer tryck. om det finns någon i närheten av borås som har en hör gärna av er.

//Fabian
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Dämpning

Inlägg av makervall »

Hejsan

Får be om ursäkt, blandade ihop trådarna så jag fick för mig att ditt vättskedon var trasigt.

Kolla med Snailspeed http://www.hundkoja.com/phpBB3/memberli ... file&u=457
Har för mig att han har en pump.

Efter lite letande så bestämde jag mig för att bygga en egen av en bromscylinder till en gammal Saab. Om du är intresserad så kan jag fixa några bilder och info om den.

Som sagt så skulle bilder vara intressant då det inte finns något system som "ska" se ut som ditt gör.

/Magnus
Austin 850 -66
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Dämpning

Inlägg av Manne »

Jag är intresserad av bilder + vilken cylinder du har använt. Jag har en pump byggd med fettspruta men den funkar så där...kan du lägga upp bilderna här? Annars maila mig på bumsemanne@hotmail.com

/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
Fabbe
Inlägg: 30
Blev medlem: 10 augusti 2009 kl. 00:02
Ort: Borås

Re: Dämpning

Inlägg av Fabbe »

Har vart ute i garaget och tagit lite bilder, var inte lätt att ta bilder så det syns tydligt hur det fungerar men jag hoppas att ni förstår ändå.
Bilagor
Här är en bild på ventilerna som sitter på bakvagnen, det sitter en för varje bakhjul.<br />men som jag ssgt innan så har de inte längre någon funktion.
Här är en bild på ventilerna som sitter på bakvagnen, det sitter en för varje bakhjul.
men som jag ssgt innan så har de inte längre någon funktion.
Dessa har ersatt vätskefjädringen bak och ett par stötdömpare.
Dessa har ersatt vätskefjädringen bak och ett par stötdömpare.
Här är en bild på en av ventilerna som jag pillade på. Som det kanske syns så sitter den under huven på vänster fram och det finns en till på höger fram under huven. Dem går direkt ner mot framhjulet, höger fram för sig och vänster fram för sig.
Här är en bild på en av ventilerna som jag pillade på. Som det kanske syns så sitter den under huven på vänster fram och det finns en till på höger fram under huven. Dem går direkt ner mot framhjulet, höger fram för sig och vänster fram för sig.
Mk2 1000cc -69
BMW E30 318is -90
Opel kadett C -78
makervall
Inlägg: 444
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 12:53
Ort: Arboga
Kontakt:

Re: Dämpning

Inlägg av makervall »

Ojdå...

Bak ser ju konerna ut att vara nya och fina, men fram borde du ha snudd på ingen dämping alls...

Mitt förslag är fortfarande att byta ut hydrolasticdonen fram och sätta dit gummidon istället.

En fråga till... Har du fjädrar eller dämpare bak? Alltså som går från svingen och rakt upp.
Vättskefjädring har normalt en fjäder, och gummi ska ha en dämpare.

/Magnus
Austin 850 -66
Skriv svar