Vibrerar ojämt vid 105km osv vid körning?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Vibrerar ojämt vid 105km osv vid körning?

Inlägg av mini4wd »

Tjena, har läst runt lite om vibrationer osv vid körning och tänkte höra med er grabbar över vad det kan vara. Det är så hära att det skakar ojämt, inte hela tiden när jag kommer upp i 105km och sen skakar det vidare till jag kommer under 105km.

Jag kan väll börja med vad jag har gjort.

Bytt till nya sommardäck, var ojämn slitage.
Bytt båda bromsskivor fram, var dåligt skick på vänster bromskiva.
Balanserat hjulen vid byte till sommardäck.

Har hittat en dålig stötdempare som läcker hydralik på vänster sida, kan detta påvärka nåt? Läste lite om att ljullager kan bli dåliga men hur vet man om dem är slut och måste byttas ut? så man kan får mecka lite på mini 95a :P
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Vibrerar ojämt vid 105km osv vid körning?

Inlägg av timppa »

Inget direkt svar men kanske nån hjälp ändå.

Hade liknande problem ett tag sedan som jag till slut tog tag i, åkte ner till däckfirman för att balansera däcken.
Där sa han att om det är vibrationer i ratten så kommer vibrationerna från framhjulen, men om det är stolarna som vibrerar så är det bakhjulen.
Han satte på nya vikter på framhjulen(efter lite om och men eftersom maskinen hade lite problem med 10" fälgar :)
Snubben sa även det att det som troligtvis påverkade vibrationerna mest var att det var mycket glapp mellan bultarna och hålen i fälgarna, dvs att det inte sätter sig på plats ordentligt förrän man sätter dit hjulmuttrarna.
Sen så är det viktigt vilken ordning man fäster muttrarna(kors o tvärs dvs, inte i kronologisk ordning).

Vad killen nu gjorde så fungerade det för nu har jag inga vibrationer. Bra spenderade 148kr :)
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Vibrerar ojämt vid 105km osv vid körning?

Inlägg av mini4wd »

timppa skrev:Inget direkt svar men kanske nån hjälp ändå.

Hade liknande problem ett tag sedan som jag till slut tog tag i, åkte ner till däckfirman för att balansera däcken.
Där sa han att om det är vibrationer i ratten så kommer vibrationerna från framhjulen, men om det är stolarna som vibrerar så är det bakhjulen.
Han satte på nya vikter på framhjulen(efter lite om och men eftersom maskinen hade lite problem med 10" fälgar :)
Snubben sa även det att det som troligtvis påverkade vibrationerna mest var att det var mycket glapp mellan bultarna och hålen i fälgarna, dvs att det inte sätter sig på plats ordentligt förrän man sätter dit hjulmuttrarna.
Sen så är det viktigt vilken ordning man fäster muttrarna(kors o tvärs dvs, inte i kronologisk ordning).

Vad killen nu gjorde så fungerade det för nu har jag inga vibrationer. Bra spenderade 148kr :)
tja, jag nämde till däckgrabbarna att det vibbrerade fortfarande efter hjulbyttet till sommardäcken samt att det var lite förbättring i körningen, nu skakade vid 105km istället.
Efter en lång stund med däckgrabbarna sa de; det kan ju vara fälgarna som är snea efter ha tagit sönder 4 hjulmuttrar grrr.

tyvärr har jag inga andra fälgar och testa med för att konstatera ifall det är fälharna som är snea eller ej.

Jo glömde skall testa och se ifall det är ratten som skakar en eller baken av bilen.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Vibrerar ojämt vid 105km osv vid körning?

Inlägg av lennie »

Jag har samma problem på min 94:a. har bytt båda framlager, renoverat svingarmarna, bytt/shimsat spindellederna och balanserat hjulen. Har bara bromsar och drivaxlar kvar nu att kolla, och fälgarna då. Ska prova korsdra hjulmuttrarna ordentligt.
Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med nån lösning än.
Mvh Lennie
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Vibrerar ojämt vid 105km osv vid körning?

Inlägg av mini4wd »

lennie skrev:Jag har samma problem på min 94:a. har bytt båda framlager, renoverat svingarmarna, bytt/shimsat spindellederna och balanserat hjulen. Har bara bromsar och drivaxlar kvar nu att kolla, och fälgarna då. Ska prova korsdra hjulmuttrarna ordentligt.
Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig med nån lösning än.
Mvh Lennie
Får väll ta och bytta grejer :) tar och går igenom allt, det skadar ju aldrig och byta upp grejerna som jag tror aldrig bytts av förra ägaren.

När du menar renoverat svingarmarna vad är du har fixa till, bussningarna? och framlager du menar väll framhjulslager?

Tack för info ;)
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Vibrerar ojämt vid 105km osv vid körning?

Inlägg av lennie »

Ja, framhjulslager. Jag bytte bussning, nållager och axel i svingarmarna men det var inte därför det vibrerade iaf. ska ikväll ta av framhjulen och köra med bilen i luften för att se om den vibrerar, gör det de tar jag av skivorna. När det slutar vibrera borde jag ha tagit av det som vibrerar.
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Vibrerar ojämt vid 105km osv vid körning?

Inlägg av lennie »

Så, då har jag tagit bort framhjulen och "kört". inga vibrationer alls från vänster sida och kanske väldigt lite från höger. Då borde det vara hjulen.... Någon som har hjul som jag kan prova med någonstans i närheten av göteborg? minst 12 tum.
/Lennie
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Vibrerar ojämt vid 105km osv vid körning?

Inlägg av mini4wd »

Tja, körde du helt utan hjul? vet du om fälgarna är snea? om du gör det kan du alltid flytta de hjulet bak.
Jag skall testa med det idag hade jag tänkte mig för och se ifall det hjälper nått.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Vibrerar ojämt vid 105km osv vid körning?

Inlägg av lennie »

Jo, helt utan hjul, med fronten upphissad. har flyttat runt hjulen utan skillnad. hjulen såg raka ut när jag balancerade dom men det är ju i centrumhålet och jag vet inte om bulthålen är som dom ska.
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Vibrerar ojämt vid 105km osv vid körning?

Inlägg av mini4wd »

Tjena, flyttad på vänster framhjul i helgen till högerbak som jag samtidigt fixade centeringen när jag spände fast hjulet. Nu får jag samma effekt vid 140km fast det märks mindre så antagligen är det fälgarn.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Vibrerar ojämt vid 105km osv vid körning?

Inlägg av lennie »

Då kör jag oxå på det. min ändrar sig varje gång jag haft lös hjulen. Vad tråkigt att behöva beställa breda häftiga fälgar...
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Vibrerar ojämt vid 105km osv vid körning?

Inlägg av mini4wd »

lennie skrev:Då kör jag oxå på det. min ändrar sig varje gång jag haft lös hjulen. Vad tråkigt att behöva beställa breda häftiga fälgar...
Joo det är ju aldrig fel, men man måste ju fixa nya coils, bromsok fram ochbak, skivor fram och bak innan man fixa fetare fälgar.
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Vibrerar ojämt vid 105km osv vid körning?

Inlägg av lennie »

Har köpt nya hjul och det blev ingen skillnad, nu ar det bara drivaxlar och bromsar kvar men det känns tråkigt att köpa nytt när jag inte vet att det är dåligt.
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: Vibrerar ojämt vid 105km osv vid körning?

Inlägg av lennie »

Har balancerat om hjulen och nu är det inga vibrationer i 100 iaf, innan ville jag inte köra över 90 pga att det skaka så illa.
Användarens profilbild
mini4wd
Inlägg: 111
Blev medlem: 5 oktober 2005 kl. 07:42
Ort: Nacka

Re: Vibrerar ojämt vid 105km osv vid körning?

Inlägg av mini4wd »

lennie skrev:Har balancerat om hjulen och nu är det inga vibrationer i 100 iaf, innan ville jag inte köra över 90 pga att det skaka så illa.
Så när börjar det skaka igen då? eller vibrerar det hela tiden när du kör?
________________________________________________
Varning omkörning sker på egen risk, asiat bakom ratten.
Skriv svar