Laga/byta sidobalk och golv

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
TobeKarlsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 maj 2009 kl. 23:33
Ort: Jönköping

Laga/byta sidobalk och golv

Inlägg av TobeKarlsson »

Hejsan!
Har precis införskaffat mig min första koja. En gul liten MkII 998 -69 med en del små (och förmodligen stora) skavanker. Har begärt ut gamla besiktningsprotokoll och hittat lite bra att veta info.

Där står

Bra att veta:
Golv, båda sidor, rostskadat.
Stomme sidobalk, yttre, båda sidor, rostskadad.

Min fråga är vad man ska och kan göra åt detta. Antar att man tar bort det gamla golvet och svetsar dit ny plåt men vad gör man med sidobalken om det inte räcker med att slipa bort rost och skydda? Kan man byta man den? Hur omfattande blir svetsarbetet och kan man köpa nya balkar? Hur stor är arbetsinsatsen förutom själva svetsandet?

Ny och oerfaren men sugen på att lära mig!! MVH /Torbjörn
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Laga/byta sidobalk och golv

Inlägg av Litenmentuff »

min hade rostat sönder precis lika dant.
trösklar och golvfram helt borta mitten balk var sönder rostad ut mot trösklarna . jag kapade bort allt det dåliga och byggde upp balken igen.
köpte nytt framgolv och trösklar och använde plåt till balkarna som jag klippte till själv. att byta hela balken är nog inte skoj skulle jag gissa på.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
TobeKarlsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 maj 2009 kl. 23:33
Ort: Jönköping

Re: Laga/byta sidobalk och golv

Inlägg av TobeKarlsson »

Hallå Litenmentuff!

Har läst igenom ditt projekt vid ett flertal tillfällen. Du ska ha beröm för mycket matnyttig och detaljerad information. Lärt mig mycket genom att läsa om projektet med din "lilla blå". Just för tillfället är den delen då du byter golv särskilt intressant. Du råkar inte ha fler bilder från detta tillfälle som kan hjälpa en nybörjare lite på traven?

MVH Torbjörn
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Laga/byta sidobalk och golv

Inlägg av Litenmentuff »

jo jag har ju mera bilder som min sambos bror sitter på då jag lånade hans kamera dock har jag bett om dom ett par gånger nu sen i höstas men har ännu inte fått dem :) ska skicka ett sms och påminna han igen... så får vi se.

märkte att jag glömt å lägga upp en bild i min projekt tråd men såhär såg det ut på den sida som var BRA!

Bild
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
TobeKarlsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 maj 2009 kl. 23:33
Ort: Jönköping

Re: Laga/byta sidobalk och golv

Inlägg av TobeKarlsson »

Hihi! :lol: Tack för den bilden. Nu fick jag nytt mod till mitt projekt.
Skriv svar