Konvertera till rund-nos?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Jucy
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 februari 2009 kl. 11:58
Ort: Tidaholm

Konvertera till rund-nos?

Inlägg av Jucy »

En clubman.. Är det möjligt att byta ut hela fronten och sätta dit en "rund-nos" istället? eller skulle det se jättekonstigt ut? För de är ju lite längre i nos-partiet clubmanen.. Eller är det en synd att ens tänka på det? ^^
Stolt ägare till Austin Mini Clubman -72 innan påsk! :D
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Konvertera till rund-nos?

Inlägg av Manne »

Jucy skrev:En clubman.. Är det möjligt att byta ut hela fronten och sätta dit en "rund-nos" istället? eller skulle det se jättekonstigt ut? För de är ju lite längre i nos-partiet clubmanen.. Eller är det en synd att ens tänka på det? ^^
Finns många som gjort den "operationen". Lite synd då det inte finns så många Clubmans kvar. Bättre köpa en "rundnos" då. Min personliga åsikt dock...
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Konvertera till rund-nos?

Inlägg av minijanne »

Byt inte! Det finns så få Clubman redan som det är!
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Konvertera till rund-nos?

Inlägg av crowan »

Måste också instämma, behåll din clubman!
clubman 1330
Användarens profilbild
jonas
Inlägg: 319
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 23:36
Ort: Södertälje

Re: Konvertera till rund-nos?

Inlägg av jonas »

Jag ska väl åxå ställa mig bakom att behålla bilen som Clubman :D
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Konvertera till rund-nos?

Inlägg av MinMorris »

T o m jag fast jag inte har någon clubman (men oh vad jag vill ha).
På någon tråd såg jag att någon hade ritningar på vad som skiljde sig från rundnos å clubman (några väggar å så) men kan inte hitta den. Den kan ju annars vara till hjälp om man vill ha flipfront som ska passa både rund och clubman. Kan krävas en hel del arbete? Är det möjligt? Någon som kommer ihåg tråden?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Konvertera till rund-nos?

Inlägg av minijanne »

MinMorris skrev:T o m jag fast jag inte har någon clubman (men oh vad jag vill ha).
På någon tråd såg jag att någon hade ritningar på vad som skiljde sig från rundnos å clubman (några väggar å så) men kan inte hitta den. Den kan ju annars vara till hjälp om man vill ha flipfront som ska passa både rund och clubman. Kan krävas en hel del arbete? Är det möjligt? Någon som kommer ihåg tråden?
Var det den här tråden du menade: http://www.hundkoja.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=5701
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Konvertera till rund-nos?

Inlägg av MinMorris »

Precis! Tack!
I den tråden ser man de saker man behöver "justera". Jag tror ändå det lättaste att göra är att köpa en koja till. En rundnos och en clubman. Och vill man ha en lite mer "riktigt" rundnos så ska man skaffa en med årsmodell före -70... De är såååå mycket vackrare än en så kallad MKIII... Själv är jag fast med en MKIII fast älskar den lika mycket ändå. =)
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Jucy
Inlägg: 12
Blev medlem: 23 februari 2009 kl. 11:58
Ort: Tidaholm

Re: Konvertera till rund-nos?

Inlägg av Jucy »

Tack så mkt, ja jag får kruxa lite på det där.. 2 flippfrontar varav en clubman och en rundnos tyckte jag själv va en ganska bra idé ^^ Att det är mkt jobb gör inget alls. Men vi får se vad som händer i framtiden. Är clubmsnen så ovanlig så kanske det är bättre att behålla den som den är..
Stolt ägare till Austin Mini Clubman -72 innan påsk! :D
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Konvertera till rund-nos?

Inlägg av johan_palm »

en anledning till att det finns så få clubmans.....de är så fula så folk konverterara för att bli av med clubmannarna...men det är min åsikt och tanke....
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Konvertera till rund-nos?

Inlägg av MinMorris »

johan_palm skrev:en anledning till att det finns så få clubmans.....de är så fula så folk konverterara för att bli av med clubmannarna...men det är min åsikt och tanke....
Om man nu tycker de är så fula varför köpa dem och förstöra dem istället för att köpa en rundnos direkt? JAg gillar att vända på saker för att man ska få upp ögonen. Tänk om det var tvärtom, massa clubman men bara ett fåtal rundnosar och alla runt dig köpte rundnosar och byggde om dem till clubman. Hur skulle du som ett stort rundnosfan reagera?
Samtidigt är smaken som baken och det gäller att respektera varandras åsikter. Så gör vad ni vill med era bilar och hoppas ni blir nöjda! Finns dem som gör så mycket värre med bilar...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: Konvertera till rund-nos?

Inlägg av johnson »

Ja tycker de verkar som en bra ide me en flipp av varje, då har man ju 2in1 :P
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Konvertera till rund-nos?

Inlägg av johan_palm »

ville skapa lite debatt bara.
Ta det lugnt....
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Konvertera till rund-nos?

Inlägg av minijanne »

Jag tycker Skoda Octavia är en ganska ful bil men det betyder inte att jag tänker ägna mitt liv till att bygga om dom till Hundkojor... Jag förstår inte debatten...? Man kan ju knappast förbjuda Clubman trettio-fyrtio år retroaktivt...eller ska man tvångsskrota dom bara för att det finns dom som tycker dom är fula?

Tycker inlägget är onödigt eftersom det spär på vi-och-dom-polariseringen på forumet :x

I övrigt håller jag helt med "MinMorris".
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Konvertera till rund-nos?

Inlägg av MinMorris »

johan_palm skrev:ville skapa lite debatt bara.
Ta det lugnt....
Jag märkte jag drog i det lite väl så försökte smeta över det med att "alla har rätt att tycka vad dem vill" men var nog inte nog. Men ibland måste man ha taggarna utåt. Hoppas ingen tog illa vid sig.
/Joel
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Skriv svar