Vinkla styrstång med led?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
maxa
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 juli 2008 kl. 23:07
Ort: Håbo

Vinkla styrstång med led?

Inlägg av maxa »

Söker en led att montera längst ner på styrstången för att kunna luta den neråt och samtidigt få den kollaps-bar vilket SBP verkar önska.
Eller det bästa vore om man kunde få 2 knutar eg så att man kan vinkla den hej vilt.

Borde vara några som gjort detta och kanske har vettiga lösningar?

Edit: Jag har ej styrkolumn, tändning, airbag osv runt ratten. Endast styrstången är kvar.

mvh
/Max
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Vinkla styrstång med led?

Inlägg av Hylsan »

Är lite ute efter samma sak fast av andra anledningar (om jag nu förstod dig rätt).

Skulle vilja vinkla ner ratten när jag kör, men som på en lastbil kunna köra upp ratten när man ska stiga ur. Jag Har rätt långa ben så det är tillräckligt klurigt att ta sig in utan att ratten ska vara i vägen. Sitter nu med helt orginal '78-rattstång utan 'Column drop-bracket'. Problemet med den är ju onekligen att den är fast hela tiden. Skulle vilja ha en snabb-koppling under ratten som på en cykelsadel med snabbfäste :)

Ursäkta trådkapningen lite, men jag tror det är samma sak vi söker efter?

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Vinkla styrstång med led?

Inlägg av Litenmentuff »

varför inte köpa sånna där adapters till stolarna så du kommer bak 5cm till med stolen då är det inga större problem å komma ut... kostar typ 100kr..

bara ett tips istället för att krångla till allt med nån bökig lösning på ett enkelt problem..


/Mvh Marcus på 195cm.
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Vinkla styrstång med led?

Inlägg av Hylsan »

hum... :lol:

/Hylsan
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Vinkla styrstång med led?

Inlägg av G13B »

Jag håller på med en sån rattstång i detta nu, kommer från en swift gti
ersätter den ena suzukileden med en led från ford (finns på rally design samma splines som kojan)
har även flyttat justeringen längre ner på rattstången så "upp & ner slaget" blir större än suzuki original
fäster hela härligheten i främre bursträvan
jocke.carlsson
Inlägg: 350
Blev medlem: 11 september 2005 kl. 17:49
Ort: Ulricehamn

Re: Vinkla styrstång med led?

Inlägg av jocke.carlsson »

Låter som ett bra koncept. Vilka Fordar är det som har samma splines? Hur har du gjort med suzuki stångens infästning eller har den samma splines oxå? Har du inga bilder på härligheten.
maxa
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 juli 2008 kl. 23:07
Ort: Håbo

Re: Vinkla styrstång med led?

Inlägg av maxa »

G13B: Låter intressant! Som sagt; vilka fordar är det som har samma splines? Är den ledad en eller två ggr? Och även jag är intresserad av bilder :)

Litenmentuff: Har tyvärr Recarostolar och 1cm bakom dem så sitter det en motor, så det är lite tight om utrymme att skjuta dem framåt å bakåt. Men tack ändå.

Hylsan: jo, tror att vi vill åt ungefär samma sak... Jag är visserligen kort, men mina stolar vill jag sätta lågt och då blir det problem med ratten som sitter i taket original :)

Med vänlig hälsning
/Max
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Vinkla styrstång med led?

Inlägg av Litenmentuff »

tipsade mest hylsan om hans problem att det finns en enkel lösning på just det problemet som vi lite längre har med att komma in och ur kojjan.. löses enkelt med just det jag tipsa om förstog att du hade andra anledningar :mrgreen:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Vinkla styrstång med led?

Inlägg av G13B »

Några bilder på en isärplockad swiftkolumn,
har skaffat ett rattnav så jag kan sätta använda en vanlig moutney ratt, ytterdiametern är ung samma som mini
den svarta leden är från ford

Bild
Bild
Bild
Skriv svar