Bakvagns fundering, Bättre väghålning?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
scouten
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 november 2007 kl. 17:08
Ort: Sundsvall

Bakvagns fundering, Bättre väghålning?

Inlägg av scouten »

Hej!

Jag köpte min första kojja förra hösten och jag tänkte plocka ner hela ski*en och rostlaga och sånt där och nu har jag en fundering över bakvagnen. Bakvagnen har som på så många andra kojjor rostat söder helt och jag funderar skulle man inte kunna skippa orginal bakvagnen och bygga en bakvagn lik bmws (fast utan bakhjulsdriften då).
Altså man sätter fast naven på A-armar (tror det heter de, dom armarna som går från navet till karossen) och sedan moddar man hjulhuset och sätter coilovers rakt upp i dom?

Skulle man vinna något på det prestanda mässigt? eller är orginalvagnen så pass bra att det inte spelar någon roll?

För en ny bakvagn lär ju kosta ungifär lika mycket som att bygga om den när man endå håller på att rostlaga.

Vad tror ni?

mvh
Sebbe
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: Bakvagns fundering, Bättre väghålning?

Inlägg av johnson »

Allt går ju :) Men att använda orginal naven tror ja blir svårt då de sitter fast i sving armen?
Går ju använda svingarna och ersätta ramen med en balk rakt över som bara håller svingarna.
Men då behövs coilovers och helst lite förstärkt i hjulhusen..
scouten
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 november 2007 kl. 17:08
Ort: Sundsvall

Re: Bakvagns fundering, Bättre väghålning?

Inlägg av scouten »

Nä att montera orginal naven blir nog svårt som sagt, det hade jag nästan tänkt iaf för att kunna byta bromsar och shit.


Men blir det någon fördel med att göra om det såhär då ?

ja ska se sedan om jag orkar ta fram paintskillsen sedan och rita en ritning på de :D
Användarens profilbild
blacksaabrules
Inlägg: 353
Blev medlem: 3 januari 2008 kl. 16:17
Ort: Öland

Re: Bakvagns fundering, Bättre väghålning?

Inlägg av blacksaabrules »

Om du känner att du har massor av tid över så kolla lite här http://www.16vminiclub.com/ . Finns oändligt med inspiration på den sidan, kolla t,ex general lee under vauxall sektionen, en helt klart annorlunda bakvagn där, men det finns andra enklare ombyggnationer också.

Lycka till /Erik
scouten
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 november 2007 kl. 17:08
Ort: Sundsvall

Re: Bakvagns fundering, Bättre väghålning?

Inlägg av scouten »

Tack för tipset!

Men vad tror ni då är det någon fördel att bygga om bakvagnen?
jag har själv aldrig kört en hundkojja men min far som är från Wales och var polis som ung där har kört några stycken och han säger att They sticks like shit to a blanket :D.

Vad blir det för skillnad om man skulle använda en hel axel instället för 2 "armar" som går ut och håller hjulen?

Mvh
sebbe
minimini
Inlägg: 831
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Bakvagns fundering, Bättre väghålning?

Inlägg av minimini »

behåll du org bakvagnen absolut ingen mening krångla till det, där finns lite grejer att köpa för att optimera den, kolla runt hos typ minisport + plmini
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Bakvagns fundering, Bättre väghålning?

Inlägg av G13B »

Vad ska du använda bilen till? På gatan lär du inte märka någon skillnad iallafall…
scouten
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 november 2007 kl. 17:08
Ort: Sundsvall

Re: Bakvagns fundering, Bättre väghålning?

Inlägg av scouten »

Jo det är sant men en ny bakvagn kostar typ 2-3000 bara "ramen" så om man kan bygga en ny "specialare" för samma/mindre pengar och den får en samma/bättre väghållning så varför inte?

Först och främst tänkte jag använda bilen på vägen men jag är också lite sugen på att åka lite bana.

mvh
sebbe
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Bakvagns fundering, Bättre väghålning?

Inlägg av Mini Maz »

scouten skrev:Jo det är sant men en ny bakvagn kostar typ 2-3000 bara "ramen" så om man kan bygga en ny "specialare" för samma/mindre pengar och den får en samma/bättre väghållning så varför inte?

Först och främst tänkte jag använda bilen på vägen men jag är också lite sugen på att åka lite bana.

mvh
sebbe

Det är inte så att du har tagit lite vatten över huvudet då det gäller bakvangnen, men inget är ju omöjligt :wink: Du kan ju reparera den gamla bakvangnen eller köpa begat eller nytt. Sen finns det ju
den bakvangns typen som jocke.carlsson har, finns bilder i på den projekttråden. Jag rekommenderar dock
orginal bakvangnen då den duger gått och väl för gata å bankörning, men om man titar på prislappen så
är det nog billigast att använda original bakvangn.
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
scouten
Inlägg: 13
Blev medlem: 4 november 2007 kl. 17:08
Ort: Sundsvall

Re: Bakvagns fundering, Bättre väghålning?

Inlägg av scouten »

Vatten över huvet? nej nej ;) Hur svårt kan det vara :D:P

Men det är ju typ som jocke.carlsson jag hade tänkte mig fast göra lite annorlunda så att man kan få mer möjlighet att ställa in bakvagnen.

Men om man skulle jämföra jocke.carlsson och en orginal bakvagn vad skulle få bäst väghållning, vad blir det för skillnad? och kommer den bete sig annorlunda ?

Ursäkta att jag kanske ställer konstiga frågor och för en konstig diskussion men jag är ganska intresserad av att kunna optimera för att få bra väghållning och egentligen kan jag ingenting själv, det är därför jag ställer dessa frågor för att kunna få svar som att "nja den är bättre för att den kommer bete sig såhär och den är bättre för att den beter sig såhär" och gärna någora teorier bakom helst med siffror och formler. Att det kanske är bökigt att bygga eller något det spelar ingen större roll men om det är mycket sämre än original så är det ju verkligen ingen vits att bygga så.

Är det någon som vet någon bra sida om väghållning och liknande?

Mvh
Sebbe
Skriv svar