Hjullager

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Hjullager

Inlägg av MinMorris »

bulten08 skrev:du monterar ditt allt i navet sen pressar man ner axeln i navet glöm inte bort att ha bromskölden på rätt sida innan du pressar i axeln (om du har trumbromsar)./marcus
Den nya bromsskölden är på plats och de två koniska lagren intryckta i navet med oljetätningen längst in mot skölden. Allt verkade frid och fröjd tills jag skulle på med centrummuttern. Jag drog bara åt lite grann och hjulet gick inte längre att snurra! Vad kan jag ha gjort för fel? Vill inte påbörja nästa sida när jag inte fått den första ok än.
På andra sidan kan jag sätta snurr på navet och det snurrar fritt i ca 3 varv innan den stannar (fortfarande gamla lagret). Är det rätt?

Mina funderingar:
1.När jag slår på ytterringen så lättar rotationen lite (är 100% på att de två ytterringarna var i sina bottenlägen), finns det någon möjlighet att de har krypit ut lite när man bankar på navet på axeln?
2. En gång varje varv hör jag som en fjäder (bhoj) och tänkte om oljetätningen inte klättrade upp ordentligt på axeln vid skölden? Så tråkigt att ta isär allt igen för att kontrollera men kanske måste.

Någon som har erfarenheter om koniska lager? Ju snabbare hjälp destu bättre!

Edit: Läst på annat forum:
Många har problem med att spänna muttern rätt, gör så här. Samtidigt som du snurrar på trumman så spänn muttern så pass kraftigt att du känner att det går trögare att snurra på trumman, lossa muttern två varv, eller tills trumman snurrar lätt igen. Nu spänner du muttern igen fast lätt, absolut inte så att trumman snurrar trögt, det får heller inte vara så lätt att du kan känna glapp om du ruckar på trumman. På med brickan och in med sprinten.

Hur lätt ska axeln kunna snurra?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Hjullager

Inlägg av bulten08 »

beskrivningen du har hur man spänner hjullager är för bakhjulsllagrerna fram ska man dra åt betydligt hårdare./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Hjullager

Inlägg av MinMorris »

bulten08 skrev:beskrivningen du har hur man spänner hjullager är för bakhjulsllagrerna fram ska man dra åt betydligt hårdare./marcus
Ok, beskrev nog lite konstigt. Jag håller på med bak nu, fram ska man dra betydligt hårdare, men det är nästa projekt.

Hur hårt ska man dra bak? Hur lätt ska navet snurra efter man spänt? Ska det spinna runt eller ska man kunna snurra det med kraft på ett finger?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Hjullager

Inlägg av minimini »

i princip ska det snurra utan motstånd lätt o lagom med en finger :D
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Hjullager

Inlägg av MinMorris »

minimini skrev:i princip ska det snurra utan motstånd lätt o lagom med en finger :D
Vad ska man göra om man har lossat muttern helt och hållet och som i detta fallet, det fortfarande går trögt?
Måste man ha isär att igen? Isf måste jag ha en avdragare annars kommer jag bli galen!

Bild
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
johan_palm
Inlägg: 638
Blev medlem: 3 juni 2005 kl. 22:20
Ort: kävlinge

Re: Hjullager

Inlägg av johan_palm »

har för mig att jag satte koniska på min och jag kan dra av dem utan problem. och fick ingen anmärkning på glapp eller så på bes.
Har du monterat det rätt?
haft kullager fett på alla ställena?
rikligt...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Hjullager

Inlägg av MinMorris »

Jag vet inte riktigt vad det var som hände. Men jag lossade navet igen och fettade in sakerna ännu mer och sedan satte jag dit det igen. Kändes lite konstigt med centerbulten, den var väldigt känslig. Tog man i lite för mycket så låste sig hjulet, men lossade den lite så det inte var glapp och sedani med sprinten.
Innan nöp det på ett ställe varje varv men det är borta nu. Och att det är lite segt att snurra är ju att det är nyinfettade lager och att navet inte är stort. Blir ju betydligt lättare att snurra på det när hjulet är på plats.

Andra sidan kändes mycket bättre och gick betydligt fortare att byta ^^. Där kunde man dra åt centerbulten lite mer innan man satte i sprinten. Så det blir väl att försöka köra lite och sen öppna upp det lite till å spänna och kontrollera så allt är ok.


Fram har jag inte påbörjat än och kommer behöva lite hjälp med det också, men det kommer jag att göra efter jul. Ska försöka få upp nån bild också.

GOD JUL!
/Joel
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Hjullager

Inlägg av MinMorris »

Ska ge mig på hjullager fram...
Det följde med två packboxar, en yttre och en inre. Men dem skiljer sig åt, den ena har en kant på utsidan på vilken en vit plastbricka passar på, se foto. Den andra är plan som en vanlig. Vem ska vara var?
Jag förmodar att lagren ska sitta på samma håll som där bak, "spetsarna" mo varandra in mot mitten med spacer mellan dem.
Annars är det väl samma sak som bak. i med lagren i navet, tryck i axeln oxh till slut för på paketet på drivknuten?

Bild
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Hjullager

Inlägg av MinMorris »

Hehe, här svarar man sig själv! =)

Hörde med dalhems och de sa att den vita ringen skulle vara längst in, mot drivaxeln och sedan packningen med spetsen på. sen hjullagerna i vanlig ordning.
Men jag har fått lite andra problem under tiden.
1. När jag spänner centermuttern så blir hjulet väldigt segt att snurra runt. Vad kan man göra för att få det att snurra lättare? (Har koniska hjullager)
2. När jag demonterade de gamla lagren hittade ajg en slags distansring/bricka som satt utanför det inre hjullagret. Ska denna snvändas även när man har koniska hjullager? Hur vet jag att den ska användas?
(ringen ligger vid sidan om)
Bild
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MiniAnders
Inlägg: 18
Blev medlem: 10 november 2007 kl. 14:47
Ort: Jönköping

Re: Hjullager

Inlägg av MiniAnders »

Jag har inte så mycket att tillföra utan mest frågor..
Måste byta lager fram på min koja (-73) och har blivit lovad att en verkstadsskola ska fixa det åt mig om jag beställer delarna.
Eftersom de har lite begränsad plats är det viktigt att alla delar finns när de sätter igång, så att arbetet inte stannar pga. saknade delar..
Jag skulle alltså vilja ha hjälp med en iköpslista.

En sak till.. Pga glappande lager har det även börjat läcka olja vid inre drivknuten.. Behöver jag fixa nåt där med, eller slutar det läcka när glappet försvinner?

Tacksam för svar!
/Anders
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Hjullager

Inlägg av MinMorris »

MiniAnders skrev:Jag har inte så mycket att tillföra utan mest frågor..
Måste byta lager fram på min koja (-73) och har blivit lovad att en verkstadsskola ska fixa det åt mig om jag beställer delarna.
Eftersom de har lite begränsad plats är det viktigt att alla delar finns när de sätter igång, så att arbetet inte stannar pga. saknade delar..
Jag skulle alltså vilja ha hjälp med en iköpslista.

En sak till.. Pga glappande lager har det även börjat läcka olja vid inre drivknuten.. Behöver jag fixa nåt där med, eller slutar det läcka när glappet försvinner?

Tacksam för svar!
/Anders
Du behöver nya hjullager förstås. Om det sitter koniska lager så måste du köpa koniska, men sitter där vanliga kullager så spelar det igen roll. En sprint till centerbulten, men den brukar följa med i kittet. Brukar även följa med packboxar. Men annars tror ajg inte du behöver mer. Men samtidigt är det väldigt lätt att samtidigt byta spindellederna, så rekommenderar det om du inte gjort det nyligen.
Äh, gå itne exakt på detta, någon kan säkert fylla i om kag missat nåt.
1. hjullager sats.
2. bromsvätska
3. spindelleder 2 per sida (rekommenderas)

Har aldrig kollat inre drivknut, vet inte alls hur där ser ut. vanligtvis när damasken går åt helvete så rinner det ut olja, fettet man lagt på kan likna olja efter ett tag (tror jag). Jag hade bytt den inre damasken (pot joint inner?) Är det inte damasken så har du nog ett större problem som jag itne har en aning om vad det kan vara tyvärr.
/Joel
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Hjullager

Inlägg av MinMorris »

Jag måste öppna upp skiten igen för tror inte jag fått det rätt.
Centrummuttern ska man kunna dra som f*n utan att hjulet låser sig? Även fram? Känns konstigt om man har koniska lager, säkert?
Får öppna upp överallt och kontrollera igen. Får se om det blir bättre denna gången. =/
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Hjullager

Inlägg av bulten08 »

det är bara fram som man kan dra åt som fan och inte bak, kan ju vara nåt fabrikations fel på lagret? det har jag varit med om eller har så har det blivit skadad vid montering.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Micke G
Inlägg: 185
Blev medlem: 20 november 2006 kl. 21:28
Ort: Borås

Re: Hjullager

Inlägg av Micke G »

MinMorris skrev:Hehe, här svarar man sig själv! =)

Hörde med dalhems och de sa att den vita ringen skulle vara längst in, mot drivaxeln och sedan packningen med spetsen på. sen hjullagerna i vanlig ordning.
Men jag har fått lite andra problem under tiden.
1. När jag spänner centermuttern så blir hjulet väldigt segt att snurra runt. Vad kan man göra för att få det att snurra lättare? (Har koniska hjullager)
2. När jag demonterade de gamla lagren hittade ajg en slags distansring/bricka som satt utanför det inre hjullagret. Ska denna snvändas även när man har koniska hjullager? Hur vet jag att den ska användas?
(ringen ligger vid sidan om)
Bild
Här väcker man en gammal tråd :)
Skulle man använda distansringen eller vad kom du fram till?

Mvh Micke
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Hjullager

Inlägg av MinMorris »

jag satte i distansringar fram utanför det inre lagret mellan lagret och lagertätningen. En bra sprängskiss på detta hittar du i Haynes manualen. Kommer ej ihåg vilken sida. Tyvärr visar bilden kullager och jag har konade rullager men eftersom de hade samma yttre mått antog jag att distansringen skulle sitta. Råkade glömma distansringen på en sida men öppnade upp i somras och satte dit den.
Har du BMC verkstadshandbok finns en bild på sidan K.3 under framfjädringen.

Bild
Skriv svar