Hjullager

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
mastermute

Hjullager

Inlägg av mastermute »

Fick en tvåa på glapp i lagret på vä-bak (13x7 med spacers :( :roll: ) Försökte dra åt hjulmuttern men utan resultat så det blir att byta. Är det viktigt vilken typ man sätter i? Om det har suttit raka lager kan man då byta mot koniska?

Kort och enkelt;

Måste jag riva innan jag beställer nytt, eller kan jag beställa koniska oavsett vad som sitter på nu?
Användarens profilbild
Mini Maz
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 februari 2007 kl. 17:56
Ort: Östersund

Re: Hjullager

Inlägg av Mini Maz »

Spacers är djävulens påfund :twisted:
Snowmobile and minis
mini 1000 -70
volvo amazon
mastermute

Re: Hjullager

Inlägg av mastermute »

Har nu plockat av navet och fick misshandla det gamla lagret kraftigt för att det skulle komma ut... Det inre sitter fortfarande kvar :(

Bakom det inre lagret sitter "oljepackningen" och bakom den packningen, längst in på navet har jag en metallbricka/stopp... ska den sitta där?

Tacksam för tips!

edit:
Metallringen verkade vara en del av packningen... Har inte sett det förut bara :roll:
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Hjullager

Inlägg av MinMorris »

Har du några tips på hur du gjorde? Jag tror jag kommer behöva byta mina främre lager också nämligen. Är det verkligen ett riktigt helvete? Fick du något svar gällande koniska lager eller vanliga? Vad är det för skillnad på dessa följade förutom priset? Vet du?

http://www.minisport.com/acatalog/info_GHK1018.html

http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=32972

Tacksam för svar!
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
mastermute

Re: Hjullager

Inlägg av mastermute »

Hej!

Jag bytte bakre lagren, tror att det är lite enklare än främre.

Angående koniska/raka så är de "utbytbara". Så har du raka lager kan du byta dem mot koniska.

Det som var knepigast var att driva ur de gamla lagren. Har man tillgång till en press så hjälper det nog, men jag knackade ur dem med drivdorn, och man får banka ganska ordentligt.

Sen sparade jag en av de yttre ringarna på de gamla lagren för att driva in de nya lagren, så man slipper banka direkt på de ny lagren med risk att förstöra dem...

Hoppas det blev något tips...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Hjullager

Inlägg av MinMorris »

På ena sidan lossade axeln lätt och hjullagret på den sidan "klarade" sig. Metallbrickan du nämnde har jag också men har inte sett någon packning. Dags att byta ut?
På andra sidan följde lite av lagret med ut och lite fastnade på axeln. Blir jobbigt att slå bort det. Se om man kan köpa en avdragaren...
Bild

Bild
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Hjullager

Inlägg av minimini »

ett tips... om innerringen sitter fast på axlen kan det gå att spräcka den om du har stor kraftig skruvstäd bara spänna till du hör att den knäks kan behövas göras på flera ställe sen poppar den av hur lätt som helst
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Hjullager

Inlägg av MinMorris »

minimini skrev:ett tips... om innerringen sitter fast på axlen kan det gå att spräcka den om du har stor kraftig skruvstäd bara spänna till du hör att den knäks kan behövas göras på flera ställe sen poppar den av hur lätt som helst
Finns det ingen risk att man gör axeln oval? Låter som en väldigt bra idé annars. Skruvstäd finns det på jobbet, de borde palla trycket.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
minimini
Inlägg: 832
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Hjullager

Inlägg av minimini »

nej så hårt klämmer man inte den knäcks innan, du hör ett tydligt ljud när den knäcks.
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Hjullager

Inlägg av bulten08 »

eller så gör man ett spår med vinkelkapen i ringen, kapar så mycket man vågar och sen tar man huggmejsel i spåret och klappar till då brukar den spricka så få man av den./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Hjullager

Inlägg av MinMorris »

bulten08 skrev:eller så gör man ett spår med vinkelkapen i ringen, kapar så mycket man vågar och sen tar man huggmejsel i spåret och klappar till då brukar den spricka så få man av den./marcus
Ja, det är ju också ett sätt... Låter som just detta inte kommer bli något problem för mig. Väntar bara på grejerna nu och sedan tror jag jag kommer behöva lite experthjälp för att få loss den ena spindelleden. Hör av mig igen när jag fåt lite mera kläm på det.
Tack för all hjälp!
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Hjullager

Inlägg av MinMorris »

Hjullagren fick jag bort med en dremel, skruvmejsel och hammare.
Bild
149:- på clas ohlson. Köpte till kapskivor också för 120:- tror jag.

Så ena sidan är avklarad, på andra sidan klarade hjullagren sig så tror jag ska försöka låta bli att byta dem. Får först se hur jävligt det är att få dit dem nya.
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
cmmmm
Inlägg: 127
Blev medlem: 1 december 2004 kl. 20:12
Ort: Vassmolösa

Re: Hjullager

Inlägg av cmmmm »

jag har hört ett sätt att få ditt lagren hylsor som kan vara det svåra är att frysa in dn delen så blir den lite mindre och vips så faller den i
detta är vad jag hört inte provat själv
men kanske värt att pröva
mvh
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Hjullager

Inlägg av MinMorris »

Jag har köpt modellen "snea" hjullager med inbyggd spacer. Så vilket håll de ska sitta på blir inga problem. Men vart ska man börja? sätta lagret på axeln först eller lagret in i navet? (Kommer försöka både värma och kyla ner).
Blir att byta alla 4 (8) hjullager nu när bromsbytet har påbörjats...
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Hjullager

Inlägg av bulten08 »

du monterar ditt allt i navet sen pressar man ner axeln i navet glöm inte bort att ha bromskölden på rätt sida innan du pressar i axeln (om du har trumbromsar)./marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Skriv svar