dragkrok på kojja?????

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
mollle
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 oktober 2007 kl. 09:02
Ort: Forshaga

dragkrok på kojja?????

Inlägg av mollle »

hallo har köpt "hundkoje släpet" (avkapad bakdel av en koja ombyggd till kärra) och undrar hur man gör ett drag till bilen??
bygga eget??
:roll:
eller finns det färdiggjorda??
vad säger bilprovningen om att ta ett drag till en annan bil ok modifigera lite?? 8)

tack på förhand// mollle
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Inlägg av kerguelair »

finns till rover minin, kan inte se nàn skillnad i karossen sà det borde ju gà smärtfritt
http://www.brinkweb.com/trekhaak.php?li ... 2100&tid=9
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Du måste ju besiktiga bilen om du monterar på dragkrok! Ring och hör med dem är väl alltid bäst... Och grattis till köpet av släpet, fett avis kan jag ju erkänna för den var grymt snygg!
mollle
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 oktober 2007 kl. 09:02
Ort: Forshaga

kanske hittat svaret...

Inlägg av mollle »

tack för tipset:P
hundkojan har stått i varmgarage d senast 20åren så den ska ju ändå besiktas:p... har varit in till bilprovningen å kollat och dom sa att man fick bygga sej ett drag bara att själva kulan är godkänd och att det ser bra ut :lol:
mollle
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 oktober 2007 kl. 09:02
Ort: Forshaga

Inlägg av mollle »

just nu är den isäplockad bara men t sommaren kommer den att finnas på Power Big Meet iaf...:p inklusive kärran :wink:
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Låter bra det Molle :D

Det var som jag trodde då, att SBP var på ang dragkrok ;D Lycka till
mollle
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 oktober 2007 kl. 09:02
Ort: Forshaga

Inlägg av mollle »

tackåtack, har kollat och det ska finnas dragkrokar till mini 1000 som thule har gjort så ja tror att det bara är å ringa till tex mekononen å beställa ett :wink:
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Re: kanske hittat svaret...

Inlägg av johnson »

mollle skrev:tack för tipset:P
hundkojan har stått i varmgarage d senast 20åren så den ska ju ändå besiktas:p... har varit in till bilprovningen å kollat och dom sa att man fick bygga sej ett drag bara att själva kulan är godkänd och att det ser bra ut :lol:
Får man då ta nån kula från annan bil med och bygga in rejält å bra å sen kunna få de godkänt då?
Trevligt isåfall :P
mollle
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 oktober 2007 kl. 09:02
Ort: Forshaga

Inlägg av mollle »

jajemen..d sa iaf bilprovningen..men bara att det va ditskruvat ist för ditsvetsat o att själva kroken är typad.. och natuligtvis att svetsfogarna ser bra ut..
Användarens profilbild
johnson
Inlägg: 603
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 20:09
Ort: Skövde

Inlägg av johnson »

Fortsätter lite i tråden här och undrar om nån här har bild på sitt drag på kojan? Samt hur uppfästningen är?
sandkvist
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 december 2007 kl. 13:16
Ort: Vara

Re: dragkrok på kojja?????

Inlägg av sandkvist »

Jag är också sugen och montera drag på kojan har en Rover Mini -91, ringde till SBP och vart kopplad till en tekniker angående drag.
Fick till svar att jag måste skaffa ett intyg från generalagenten där det står att bilen är godkänd för att få montera drag på, draget måste ha en typskylt där all data skall vara ifylld, samt att monteringsanvisning från dragtillverkaren skall vara med vid registreringsbesikning.

Detta blir ju inte så lätt då Rover kursade för några år sedan...tror att det kan vara lättare att åka direkt till närmsta bilprovning och tala med den person som gör dessa besiktningar och få svar på vad som gäller.

Monteringsanvisning gällande dragkrok finns ju som beskrivet i denna tråd hos Brink, har man den som mall och modifierar ett annat drag så att det blir snarlikt så tror jag inte att de märker någon skillnad på SBP.
Har monterat beg. drag på bilar tidigare och printat ut monteringsanvisn. och besiktningen har gått bra utan typskylt då de har kunnat få fram data via dragtillverkaren.
It´s not the fart that kills, it´s the smäll
mollle
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 oktober 2007 kl. 09:02
Ort: Forshaga

Re: dragkrok på kojja?????

Inlägg av mollle »

hej köpte ett helt nytt drag om var oanvänt som ja skulle kunna ta lite bilder på om så önskas:D
Mini 1000
Hunkojesläpet
Användarens profilbild
minicab
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 april 2005 kl. 23:42
Ort: Kinnared
Kontakt:

Re: dragkrok på kojja?????

Inlägg av minicab »

Hej

Det var länge sen ni diskuterande om drag till kojan.

Men jag har ett drag som tillverkandes av en firma i Göteborg.
Vi tillverkade ett antal som vi fick köpa då som gjordes på beställning. Det var bara att hänga på och regbesiktiga.
Detta drag sitter ej i bakramen. De som jag har sett som är tillverkade sitter i bakramen.
Mitt drag har avtagbar krok.
Om någon vill kolla hur det är tillverkat så är det bara att kontakta mig så får ni mer info.

mollle skrev:hallo har köpt "hundkoje släpet" (avkapad bakdel av en koja ombyggd till kärra) och undrar hur man gör ett drag till bilen??
bygga eget??
:roll:
eller finns det färdiggjorda??
vad säger bilprovningen om att ta ett drag till en annan bil ok modifigera lite?? 8)

tack på förhand// mollle
Koje hälsningar
// Anders

Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
lennie
Inlägg: 194
Blev medlem: 29 augusti 2006 kl. 18:20
Ort: Kiruna

Re: dragkrok på kojja?????

Inlägg av lennie »

Var sitter det då fast? Känns lite vekt att ha bara i bagagegolvet, fast bakramen känns ite stadig den heller.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: dragkrok på kojja?????

Inlägg av John Doe »

Bumpar tråden igen då intresset har svalnat verkar det som!

Någon som har bilder att dela med sig på en dragkrok till en koja?!
Har en ram hemma som jag isf tänkte bygga vidare på där det bara suttit en draguggla istället för en krok!
Men skulle vilja veta vilka som är godkända osv ^^
Skriv svar