dragkrok på kojja?????

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
minicab
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 april 2005 kl. 23:42
Ort: Kinnared
Kontakt:

Re: dragkrok på kojja?????

Inlägg av minicab »

Hej Molle.

Som jag svarade till dig tidigare:

Jag har ett drag som tillverkandes av en firma i Göteborg.
Vi tillverkade ett antal som vi fick köpa då som gjordes på beställning. Det var bara att hänga på och regbesiktiga.
Detta drag sitter EJ i bakramen. Mitt drag har avtagbar krok.
Om någon vill kolla hur det är tillverkat så är det bara att kontakta mig så får ni mer info.


mollle skrev:hallo har köpt "hundkoje släpet" (avkapad bakdel av en koja ombyggd till kärra) och undrar hur man gör ett drag till bilen??
bygga eget??
:roll:
eller finns det färdiggjorda??
vad säger bilprovningen om att ta ett drag till en annan bil ok modifigera lite?? 8)

tack på förhand// mollle
Koje hälsningar
// Anders

Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: dragkrok på kojja?????

Inlägg av John Doe »

minicab skrev: Detta drag sitter EJ i bakramen. Mitt drag har avtagbar krok.
Om någon vill kolla hur det är tillverkat så är det bara att kontakta mig så får ni mer info.
Hur sitter då dessa?! O_o
Tar och slänger iväg ett PM till dig eftersom det var jag som bumpade tråden :D
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: dragkrok på kojja?????

Inlägg av John Doe »

Någon som har byggt en egen dragkrok och lyckats få den att gå igenom?!

Lyckades hitta ett gammalt drag som suttit på sambons förra Golf Typ 2:a som vi skrotade i våras. Och tänkte bygga något utav denna senare. Ungefär precis som den såg ut innan, men med en viss modifikation :wink:
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: dragkrok på kojja?????

Inlägg av Clain »

minicab skrev:Hej Molle.

Som jag svarade till dig tidigare:

Jag har ett drag som tillverkandes av en firma i Göteborg.
Vi tillverkade ett antal som vi fick köpa då som gjordes på beställning. Det var bara att hänga på och regbesiktiga.
Detta drag sitter EJ i bakramen. Mitt drag har avtagbar krok.
Om någon vill kolla hur det är tillverkat så är det bara att kontakta mig så får ni mer info.
Tar upp den här tråden igen då jag går i samma tankar, att låta tillverka ett eget drag.

Finns ju minisports Tow Bar Kit for all Mini Models, men jag vill också ha ett med avtagbar krok.

Minicab - Har du möjlighet att lägga upp ett par bilder på hur ditt drag ser ut och sitter monterat :?: :D
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
minicab
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 april 2005 kl. 23:42
Ort: Kinnared
Kontakt:

Re: dragkrok på kojja?????

Inlägg av minicab »

Hej. För att jag ska kunna ta bilder på draget underifrån så behöver jag hissa upp bilen på en billyft. Jag har tyvärr ingen tillgång till det nu. Nästa gång jag har bilen uppe på en lift så ska jag försöka ta bilder under bilen.
Clain skrev:
minicab skrev:Hej Molle.

Som jag svarade till dig tidigare:

Jag har ett drag som tillverkandes av en firma i Göteborg.
Vi tillverkade ett antal som vi fick köpa då som gjordes på beställning. Det var bara att hänga på och regbesiktiga.
Detta drag sitter EJ i bakramen. Mitt drag har avtagbar krok.
Om någon vill kolla hur det är tillverkat så är det bara att kontakta mig så får ni mer info.
Tar upp den här tråden igen då jag går i samma tankar, att låta tillverka ett eget drag.

Finns ju minisports Tow Bar Kit for all Mini Models, men jag vill också ha ett med avtagbar krok.

Minicab - Har du möjlighet att lägga upp ett par bilder på hur ditt drag ser ut och sitter monterat :?: :D
Koje hälsningar
// Anders

Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
Användarens profilbild
Clain
Inlägg: 188
Blev medlem: 1 mars 2015 kl. 11:00
Ort: Gävle

Re: dragkrok på kojja?????

Inlägg av Clain »

minicab skrev:Hej. För att jag ska kunna ta bilder på draget underifrån så behöver jag hissa upp bilen på en billyft. Jag har tyvärr ingen tillgång till det nu. Nästa gång jag har bilen uppe på en lift så ska jag försöka ta bilder under bilen.
Hej, Det var bara en vild chansning ändå så.. :)
Men kommer du ihåg det nästa gång du behöver lyfta bilen så skulle det vara intressant att se hur det är konstruerat och monterat.

Hittade tråden med bilder på ett egentillverkat med löstagbar dragkrok på theminiforum.co.uk och den konstruktionen ser lite annorlunda (och ser stabilare ut) än den på minisport.

Googlade lite på registreringsbesiktning av egentillverkat drag och det verkar ju iaf inte vara omöjligt att få till det under förutsättning att det är ordentligt utfört och monterat, samt att man har alla uppgifter om material mm.


Minns du hur ni gick tillväga när ni beställde och på ett ungefär vad ni fick betala? Det var väl iof rätt många år sedan nu..

/ Andreas
Austin mini 1000, MkIII -74
Användarens profilbild
minicab
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 april 2005 kl. 23:42
Ort: Kinnared
Kontakt:

Re: dragkrok på kojja?????

Inlägg av minicab »

Clain skrev:
minicab skrev:Hej. För att jag ska kunna ta bilder på draget underifrån så behöver jag hissa upp bilen på en billyft. Jag har tyvärr ingen tillgång till det nu. Nästa gång jag har bilen uppe på en lift så ska jag försöka ta bilder under bilen.
Hej, Det var bara en vild chansning ändå så.. :)
Men kommer du ihåg det nästa gång du behöver lyfta bilen så skulle det vara intressant att se hur det är konstruerat och monterat.

Hittade tråden med bilder på ett egentillverkat med löstagbar dragkrok på theminiforum.co.uk och den konstruktionen ser lite annorlunda (och ser stabilare ut) än den på minisport.

Googlade lite på registreringsbesiktning av egentillverkat drag och det verkar ju iaf inte vara omöjligt att få till det under förutsättning att det är ordentligt utfört och monterat, samt att man har alla uppgifter om material mm.


Minns du hur ni gick tillväga när ni beställde och på ett ungefär vad ni fick betala? Det var väl iof rätt många år sedan nu..

/ Andreas
Hej Andreas.

Håkan Eliasson i Värobacka tog beställning på ca 10 krokar och vi fick betala ca 1200:-/st för dem. Detta var slutet av 90 talet. Jag satte på min krok 1996.
Jag fick rekomenderat att man ska inte ha en dragkrok som sitter i bakramen. Den som jag har sitter bultad i karossen.
Koje hälsningar
// Anders

Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
Användarens profilbild
minicab
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 april 2005 kl. 23:42
Ort: Kinnared
Kontakt:

Re: dragkrok på kojja?????

Inlägg av minicab »

John Doe skrev:Bumpar tråden igen då intresset har svalnat verkar det som!

Någon som har bilder att dela med sig på en dragkrok till en koja?!
Har en ram hemma som jag isf tänkte bygga vidare på där det bara suttit en draguggla istället för en krok!
Men skulle vilja veta vilka som är godkända osv ^^

Hej. Om det fortfarande aktuellt så har jag bilder på min dragkrok nu. Tog dessa nyligen när jag hade bilen på en lyft det är inte så ofta det händer :) Men nu finns det bilder som jag kan skicka om intresset finns ?
Koje hälsningar
// Anders

Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
kojaorginal
Inlägg: 79
Blev medlem: 16 december 2010 kl. 22:14
Ort: Karlskoga

Re: dragkrok på kojja?????

Inlägg av kojaorginal »

Hej
Jag håller på med en traveller som jag vill sätta på en dragkrok så det vore intressant att se hur din ser ut!
MVH
Per
Användarens profilbild
minicab
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 april 2005 kl. 23:42
Ort: Kinnared
Kontakt:

Re: dragkrok på kojja?????

Inlägg av minicab »

kojaorginal skrev:Hej
Jag håller på med en traveller som jag vill sätta på en dragkrok så det vore intressant att se hur din ser ut!
MVH
Per
Hej Per.

Har bilder under bilen på draget om det kan hjälpa dig ?
Kan maila dig bilder om jag får din mailadress ?

// Anders
Koje hälsningar
// Anders

Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: dragkrok på kojja?????

Inlägg av RAINIER »

Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar