Kneping styrning

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Bergström
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:35
Ort: Enköping
Kontakt:

Kneping styrning

Inlägg av Bergström »

Mitt "raktfram" läge på ratten ändras ibland. Om jag tar en högerkorsning ganska hårt kommer ratten att stå lite till höger när bilen går rakt, efter en vänster kurva så är det tvärt om.

Det känns som det är något som sitter lite löst med vad? Jag har varit under och kollat men allt verkar sita fast.

Någon som har en bra ide på vad det kan vara?
Användarens profilbild
Per_cooper
Inlägg: 301
Blev medlem: 6 mars 2005 kl. 17:48
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Per_cooper »

Kolla så att splinesen i övergången mellan rattstången och styrväxeln är hela, om det ej har varit riktigt åtdraget där kan dessa vara slitna och kuggar över.
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

om du justerar ner ratten med en sån ratt sänkningssats så måste man lossa klämskruven där nere mellan rattstång och kuggstången annars så kan det bli som du säger att splinesen slitsut och då blir det så där när man svänger
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
Användarens profilbild
Bergström
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:35
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Bergström »

Ratten är inte justerad något, men det kan ju vara glapp där ändå. Ska kolla det. Kommer man åt det inne i bilen eller måste man under?
pickupkalle
Inlägg: 534
Blev medlem: 16 november 2004 kl. 20:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av pickupkalle »

det är en klämskruv längst ner vid golvet kolla om den går att dra åt,,om du ska dela på grejjorna därnere så måste du ta bort skruven helt samt när du återmonterar se till att den går in i spåret som finns på den splinsade axeln
Bilar utan Turbo suger........

Mini pickup -67
Audi A6 quattro s-line -05
tallefjanten
Inlägg: 327
Blev medlem: 28 november 2004 kl. 18:29
Ort: Krokom

Inlägg av tallefjanten »

kolla om U-bultarna sitter fast!!

dom som håller fast hela kuggstången.

har hänt att rover fabriken har "glömt" skruva fast dessa.

kolla nu!!
Fjädring???
det ska man ha i sängen inte i bilen.
+ att chevrolet är ett koreansk bilmärke.
Användarens profilbild
Bergström
Inlägg: 46
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:35
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av Bergström »

U bultarna har jag knackat på och dom sitter fast. Det var inga skrap märken runt dom heller så dom sitter nog fast.
Niobium

Rattutslag

Inlägg av Niobium »

Hade samma fel på min 97:a. Det var hela styrväxeln som rörde sig i sidled, kolla om den möjligtvis rör sig i sidled vid fullt rattutslag, på min bil uppstod det ett varierande "glapp" i mittenläget på ratten vis styrning, allt från ngn cm till upp till 5-7 cm. Livsfarligt i kurvor!



Felet åtgärdades iallaf. efter påpekande när jag lämnade in min bil på 4000milsservicen hos en roververkstad. Det var fel på U klämmorna.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Inlägg av Cooper-74 »

Den har gummiupphängd framvagn precis som alla kojor från 1977 till 2000.

Dessa gummifästen går sönder ibland och då känns det så som beskrivits.

BYT DOM!

Troligtvis dom bakre dvs. dom som sitter under dina och passagerarens fötter. OBS! TROLIGTVIS!

Kan vara nåt av dom andra också/istället.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Skriv svar