chassienummer ???

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
minigaisarn
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 augusti 2007 kl. 12:33
Ort: Surahammar

chassienummer ???

Inlägg av minigaisarn »

Har jag varit för godtrogen?

Köpte nyligen en Leyland mini på blocket som varit avställd i 10 år,under dessa år har bilen genomgått en rejäl ansiktslyftning, renoverad motor å låda, svetsad,lackad mm. Köpte den alltså obesiktad.Nu tänkte jag besikta den för att se vad jag behöver pilla med i vinter, och hittar ett 6 siffrig nummer under huven, reg papprena vill ha ett helt annat nummer (både siffror och bokstäver) 14 totalt. Ser också i regpapprena att bilen ska vara LBRUN, den är nylackad RÖD,och tittar man under mattor motorrum mm ser man att den nog aldrig varit ljusbrun. Fan vad ska jag göra..... Har jag köpt en stulen bil ? finns det nåt annat ställe för regnummret ?. Ge mej ett bra råd snälla.
Användarens profilbild
Babas
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 november 2004 kl. 12:17
Ort: Halmstad

Inlägg av Babas »

Hej vilken färg som står i papperna spelar ingen roll. Man få lackera om bilen utan att behöva rega om den. Tror att på mk3 och framåt ska chassi nummret finnas i golvet om det va under sätet eller nåt sån (har iaf för mig att det va bakredelen av golvet)har bara läst om det. Men många har rostat sönder i golvet så man har bytt ut plåtet. Det går att beställa brickan som chassinummret står på och stannsa in det själv, vet inte hur det är med besiktning med det verka ha funkat för en del och andra inte. Har även hört att man kan skicka in en kopia på sitt registreingsbevis till jana och han fixa en ny sådan plåt.
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Chassienumret sitter å en svart plåt. Är det den röda du kollat på så är det comissionnumret. Vad det är för nummer och vad det används till har jag ingen aning om.
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
zimon

Inlägg av zimon »

måste man inte ringa VV å säga att man lackat/målat ny färg?

hade en polare som gjorde detta iaf.. men de kanske löser sig när du bessar den...
Användarens profilbild
Babas
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 november 2004 kl. 12:17
Ort: Halmstad

Inlägg av Babas »

min röda bil står som lgul i papperna och jag har besiktigat den 2 gånger under tiden jag har ägt den. och det står fortfarande lgul. Men där i mot ändrade de färgen på pickupn när den va på besiktningen.
minigaisarn
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 augusti 2007 kl. 12:33
Ort: Surahammar

Inlägg av minigaisarn »

Tusen tack !

känns mycket lugnare nu, i allafall med färgen. Vågar man själv tillverka en plåt å stansa in chassienummret, hur stor i så fall? och exakt var ska den sitta. försökte sent i går kväll även titta i golvet, men ack så lagat det är. Någon som vet exakt var det borde sitta.
Det är en Leyland mini -80.
Grymt tacksam för all hjälp jag kan få.
Användarens profilbild
humbug
Inlägg: 181
Blev medlem: 3 juli 2006 kl. 16:28
Ort: Markaryd
Kontakt:

under stolen

Inlägg av humbug »

Chassinumret måste vara under passagerarstolen, annars blir besiktningsgubben inte glad. Plåten i motorrummet kan kvitta. Men det finns blanka plåtar att köpa som man kan stansa in chassinummret. På äldre bilar (fram till -68 tror jag) behövs bara plåten i motorrummet. Om du stansar i golvet ska bokstäver och siffror vara minst 7 mm höga. Biltema har bra och billiga stansar (kring 100 kr för både siffror och bokstäver). Försök och kolla på en annan koja innan så att det blir rätt, de är lite känsliga på besiktningen just med chassinummer (egen erfarenhet)

/ Pierre

Hittade en bild som jag fick av någon här på forumet.
Bild
Denna dagen - ett liv (fabror Melker)
Användarens profilbild
Snailspeed
Inlägg: 321
Blev medlem: 4 juli 2005 kl. 22:05
Ort: Borås

Inlägg av Snailspeed »

Det numret du hittade, vad satt det på för en plåt. Eller var det stansat rätt i plåten? Nya plåtar för att stansa in nummer i kan du köpa hos Mini Spares Centre. De kostar inte många kronor stycket.

Har du inte provat att pratat med förre ägaren och höra om han inte har glömt att skruva tillbaka plåten?
/Oscar Kärrqvist

BMC Mini 1000 -68
BMC Mini Cooper 998 -65
Citroën XM V6.24 Exclusive -93
Citroën XM V6.24 Exclusive -92
Citroën Xantia 2.0 16V VSX -94
Honda CB 125 TD -83 x2
minigaisarn
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 augusti 2007 kl. 12:33
Ort: Surahammar

Inlägg av minigaisarn »

Tack för tipsen grabbar! .Pierre , som du sa hittade jag chassienummret precis där bilden visade. Visserligen inte original utan snett å vint men ändå, t.o.m inringat under stolen. Men behöver jag även ha en plåt under huven ?. Detta forum är fantastiskt, har även löst mitt problem med kopplingen med en förlängd axel från slavcylindern. hoppas att även jag kan hjälpa nån i framtiden.
Användarens profilbild
humbug
Inlägg: 181
Blev medlem: 3 juli 2006 kl. 16:28
Ort: Markaryd
Kontakt:

strunta i den

Inlägg av humbug »

Du kan troligen skippa den, min fina egenstansade plåt tittade besiktningsgubben knappt på.
Denna dagen - ett liv (fabror Melker)
Användarens profilbild
1275GTclubman
Inlägg: 180
Blev medlem: 29 maj 2006 kl. 14:36
Ort: Båstad

Inlägg av 1275GTclubman »

på min 1275gt mk3:a sitter det nig stansat i golvet alltså inte på en nitad plåt de sitter på höger sida i bilen typ där passageraren har sinna fötter! från baksätet sett alltså!
mvh johan
Skriv svar