Raggarbilsstuk på kombi

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
countryman
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 23:43
Ort: Båstad

Raggarbilsstuk på kombi

Inlägg av countryman »

Om jag har uppfattat det rätt, så har kombi, van och pickup längre fjädringstrumpeter bak jamfört med saloon. kan man byta till saloontrumpeter och på det sättet få bakvagnen lite lägre. Hur mycket skiljer på trumpeterna? Och hur mycket sänkning får man vid ett evt byte?

Som det är nu ser min kombi lite ut som en Hi-jackersförsedd raggarbil från sjuttitalet. Och det är inte mitt favoritstuk.



Countryman
Användarens profilbild
Peder
Inlägg: 82
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 22:16
Ort: Malmö

Inlägg av Peder »

Kan man gissa att dessa modeller är högre i bak för att klara den högre belastning de ibland utsätts för? Klart en kombi eller van måste ha längre

fjädringsväg än en saloon som får plats med typ en semla i bagaget...



Om du ändå vill sänka vill jag minnas att man brukar kapa ungefär 20% av det man vill sänka på trumpeterna i bak på vanliga saloon. (Alltså, vill du sänka bilen 10 cm, kapa trumpeterna 2 cm) Kan ju inte

skilja så mycket på kombi.



Bästa tipset kanske är att skaffa Hi-Lo's så kan du köra med full last ibland

också?
turbovan

Inlägg av turbovan »

2cm er nok ganske drøyt!



om man tenker seg senter hvor svingarmen er opphengt; om innfestingen der hvor trompeten sitter i bærearmen hadde vært like langt ut (90 grader) som svingarmen er lang hadde man kappet like mye som man ville senket den, er den halve lengden må man kappe halvparten så mye som man vil senke den osv.

jeg ville kappet trompeten maks 5mm og prøvd hvordan det ser ut først.

om man måler begge avstandene vil det være lett å finne ut hvor mye man må ta.
Skriv svar