Byta från vätskefjädring till fjädrar

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Byta från vätskefjädring till fjädrar

Inlägg av Adjuun »

Har sett i Jana:s katalog att man kan köpa Spax coilovers. Behövs det mycket ändring för att få dessa att passa?

Bilderna från tellskogs mini Där verkar det vara en helt annan hjulupphängning.
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Inlägg av Cooper-74 »

Kojor med hydrolastic har inga fästen för stötdämpare.

Lätt fixat där fram,bak är värre..

Du får köpa övre och nedre fästen till fram så går det att få dit fjäderklädda stötdämpare.

Fram finns det nämligen redan hål i innerskärmen att montera stötdämparfästet i,bra va?

Övre länkarm KANSKE behöver modifieras (borras upp) så att du får i rätt bult/pinne.



Bak: tja känner du för att byta svingaramar?

Det går att pressa ur gamla hjul-axeln och byta till dom som torrfjädrade har,men..

Har du en hydralpress hemma så underlättar det.

Alternativt lämna dom till en mekanisk verkstad vilket kan kosta. :shock:

Sen är det "bara" att ta bort hjälp-fjädrarna och montera stötdämparna.



Sen får du dessutom ta bort alla 4 hydrolastic-donen+"trumpeterna" så dom inte kan ställa till en massa elände.



Kort sagt mycket jobb!
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Okej men det låter ju faktiskt inte så farligt.. och med tanke på att jag har plockat löst precis allting från hundkojan så blir det ju inte så farligt.. jag har karossen för sig och "ramen" för sig så jag kan modifiera om hur mycket som helst just nu.. Det enda jag saknar är verktygen som behövs.. men ska köpa en vettig svets så man kan börja med att bygga lite.



Vet du om det finns några bilder på ett projekt där detta är gjort eller om det finns kanske färdig upphängning bak?
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Inlägg av Cooper-74 »

Du måste inte ha samma typ av balk som Tellskog använder.

Det går att använda original bakram,men då blir inte bilen lättare!

Å mindre vikt är aldrig fel!!



Ta och kolla mer på hur dessa kit med fjäderklädda dämpare ser ut,vad jag vet så följer fästen med till där fram.
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Okej någon som vet vart man kan få tag i en sådan balk och vad den kostar? ska titta i Janas katalog om jag hittar en sådan balk...
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Användarens profilbild
Peder
Inlägg: 82
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 22:16
Ort: Malmö

Inlägg av Peder »

Tips kan va att försöka skaffa en fräsch torr bakram med allt på? Om inte din gamla bakram är väldigt fräsch kanske du måste byta den om ett par år ändå om du har otur.



Jag fick tag på en nästan rostfri ram med alla goodies på för 1500 + moms på en skrot som jag håller på att montera. Det betyder också att jag snart har den gamla rostiga men svetsbara ramen med svingarmar och trumpeter och bromsar som funkar till övers..
Användarens profilbild
Adjuun
Inlägg: 347
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 18:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Adjuun »

Jag har ju bakramen och den är ganska fräsh har funderat på att slipa ren den och eventuellt galva eller så lacka den så man får den fin och rostskyddad
BMC Clubman -71
BMC 1000 -69
BMC Cooper - 69
Skriv svar