Konvertering bromsar

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
ojson
Inlägg: 1
Blev medlem: 3 augusti 2020 kl. 21:24
Ort: Gävle

Konvertering bromsar

Inlägg av ojson »

Halloj!
Jag, som nybliven Mini-ägare, känner mig genast manad att leta förbättringspotential. Därför funderar jag på att uppgradera bromsarna och sneglar på ett konverteringskit till skivor 7,5”. Vill köra 10”...
Frågor:
Ett- eller tvåkolvsok, värt pengen?
Vad bör jag beställa hem utöver själva kitet (och bromsslang om det ej ingår)?
Något annat man bör göra när man ändå är där o rotar?
Påverkar bytet från trumma till skiva något mer? 
Behöver jag något ”special”-verktyg eller är det något trix jag bör veta? Misstänker att det finns ett gäng här med erfarenhet att utföra denna operationen. :)

Tips emottages tacksamt!
 
 
...// Ola

• Mini 1000/1275 -70
• Vespa Sprint -67
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Konvertering bromsar

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Roligt att du hittat en koja. Bilder :-)
På länken kan du se lite olika alternativ på vad du behöver. Du kommer även att behöva nya bromstrummor bak, med 1" spacer. Eller en lös spacer och längre hjulbultar. Väljer du att byta bromstrummor så hade jag valt de i aluminium.

http://www.minispares.com/product/Class ... IFINS.aspx?
0406&ReturnUrl=/shop/classic/Brakes/Rear.aspx|Back to shop

Bromsskivor fram ger en ökad spårvidd på 1". Lite beroende på fälg så kan det även behövas skärmbreddare. För körning på väg kommer du inte att behöva större bromsok, kör standard. Från det kit som du väljer.

http://www.minispares.com/shop/classic/ ... .aspx?0408

Behåll huvudbromscylindern och dra bromsrören så som dom är nu.
Avdragare till spindelbult kan behövas, annars bara vanliga verktyg, vad jag kommer ihåg. Var ett bra tag sedan jag själv gjorde en konvertering till bromsskivor.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Skriv svar