Huvudbromscylinder till MK 2

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Huvudbromscylinder till MK 2

Inlägg av Ihlberg86 »

Hej

Jag har en mini ifrån -68. Jag är nybliven ägare. Och jobbar med att få den i körbart skick så jag kan bes. Den.

Jag har bytt bromsbackar och bromscylindrar runt om. Renoverade dom gamla trummorna.

När jag hade monterat ihop allt och skulle lufta fick jag problem. Ibland fick jag lite bromsverkan men tillslut nästan igen alls.

Detta fick mig till att demontera huvudbromscylindern. Det är den modellen med stål burk. Jag har enbart en bromsledning som är kopplad till huvudbromscylindern, betyder detta att jag har en krets system.

Har letat efter någon beskrivelse hur man renoverar, men hittar inget. Någon som kan länka?

Bör man köpa ny eller fungerar det att renovera??
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Huvudbromscylinder till MK 2

Inlägg av Ihlberg86 »

Hej

Jag har en mini ifrån -68. Jag är nybliven ägare. Och jobbar med att få den i körbart skick så jag kan bes. Den.

Jag har bytt bromsbackar och bromscylindrar runt om. Renoverade dom gamla trummorna.

När jag hade monterat ihop allt och skulle lufta fick jag problem. Ibland fick jag lite bromsverkan men tillslut nästan igen alls.

Detta fick mig till att demontera huvudbromscylindern. Det är den modellen med stål burk. Jag har enbart en bromsledning som är kopplad till huvudbromscylindern, betyder detta att jag har en krets system.

Har letat efter någon beskrivelse hur man renoverar, men hittar inget. Någon som kan länka?

Bör man köpa ny eller fungerar det att renovera??
[/quote]
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: Huvudbromscylinder till MK 2

Inlägg av Flundran »

Hej! Ja, du har 1-krets bromssystem. 2-krets har två anslutningar till huvudcylindern.
Jag köpte ett renoveringskit för en tid sedan och det var ganska enkelt att byta. Gäller att du får tag i rätt kit bara. Jag kan tänka mig att GRK1028 skulle passa. Finns på t.ex. Dalhems i Sverige eller Minispares i UK.

Bak var bökigt att lufta på min koja, troligen p.g.a. regulatorventilen (där bromsledningen grenar sig till två).
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Huvudbromscylinder till MK 2

Inlägg av Ihlberg86 »

Jag beställde både renoveringskit och ny komplett cylinder. Jag tog den billigare varianten med plastbehållare.

Ska bli intressant och se om det kommer fungera bra.

Har du något tips ang luftning bak?
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: Huvudbromscylinder till MK 2

Inlägg av Flundran »

Jag kunde inte få ut någon vätska till trummorna bak p.g.a. den där ventilen. Jag luftade då innan ventilen, så att jag hade vätska in till den. Sedan gick det så småningom. Har hört att man ska hantera bromspedalen försiktigt (långsamt) under luftningen för att inte ventilen ska börja spärra.
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Huvudbromscylinder till MK 2

Inlägg av Ihlberg86 »

Luftade innan ventilen? Hur gjorde du då?
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Huvudbromscylinder till MK 2

Inlägg av Ihlberg86 »

Har du koll på vilken renoveringssats som passar till min kopplingscylinder?
Ifrån minispares.
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Huvudbromscylinder till MK 2

Inlägg av Ihlberg86 »

Nya problem :-((

Jag har monterat den nya huvudbromscylindern. Och luftat systemet. MEN jag klarar inte få bromspedalen stum. Den blir stum om jag pumpar 3 gånger, men släpper jag pedalen och provar att trycka en gång till. Så går pedalen i golvet.

Jag har luftat och luftat och luftat. När jag luftar bak bromsarna så kan det ibland bli så att jag öppnar luftventilen så kommer det ingen olja, och pedalen är stum.

Jag har plockat ner bromsreduceringsventilen. Och skruvat isär den. Allt såg bra ut. Men funderar på att sätta dit ett T-kors och ta bort den. Men skulle helst vilja ha kvar den.

Sedan sitter det någon givare på bromsledningen fram på höger sida. Det går 2 ledningar till denna. Vad är har denna för funktion??
Användarens profilbild
Snillethans
Inlägg: 22
Blev medlem: 20 maj 2018 kl. 18:50
Ort: Kungälv

Re: Huvudbromscylinder till MK 2

Inlägg av Snillethans »

Du måste justera ut de mekaniska justeringarna på alla hjulen tills backarna ligger så nära trumman som möjligt. 

Har du bytt övriga bromsdelar bör ha sett dem, gängad med 4kant skalle på baksidan. 

Är du engelskspråkig så står det här: 
http://www.theminiforum.co.uk/forums/to ... djustment/

Annars borde det skrivits om det tidigare på detta forum, är trots allt det meckigaste på dessa bilarna, i mitt tycke iaf. 

Testa sök på "justera broms" eller "justera bromsar." 

 
Hans "snillet" Hellström Laxing
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Huvudbromscylinder till MK 2

Inlägg av Ihlberg86 »

Jag har justerat ut alla broms backar. Hårt dessutom, såg någon video där dom förklarade att man skulle ha dom mkt tjat för att få en bra känsla i bromspedalen.

Tycker ändå inte detta förklarar detta problemet med att pedalen går i golvet. Och när man sedan pumpar lite så blir den stum.
Användarens profilbild
Snillethans
Inlägg: 22
Blev medlem: 20 maj 2018 kl. 18:50
Ort: Kungälv

Re: Huvudbromscylinder till MK 2

Inlägg av Snillethans »

Om du pumpar upp så vid pedalen och håller den där när någon öppnar nipplarna en och en bak först, sedan fram?

Luftfällor kan ju uppstå, hade själv det fram som behövdes lite omluftande för att få bort. 
Hans "snillet" Hellström Laxing
Austin Mini1000-68 återfall i April 2018.
Körde mini1000-77 i mitten av -90 talet.
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Huvudbromscylinder till MK 2

Inlägg av Ihlberg86 »

Jag får helt enkelt skruva dit bromskraftfördelaren igen om prova att lufta.

Men vet ingen vad detta är edan sitter det någon givare på bromsledningen fram på höger sida. Det går 2 ledningar till denna. Vad är har denna för funktion??
minimini
Inlägg: 831
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Huvudbromscylinder till MK 2

Inlägg av minimini »

bromsljus kontakt
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Ihlberg86
Inlägg: 42
Blev medlem: 17 april 2020 kl. 01:27

Re: Huvudbromscylinder till MK 2

Inlägg av Ihlberg86 »

Bytte 2 bromsledningar fram idag och provade att lufta igen. Denna gång gick det fint. Nu är pedalen stum och fin
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Huvudbromscylinder till MK 2

Inlägg av Cooper-74 »

Väldigt ofta får man byta bromsslangarna för att få det bra.
Verkar som dom tappar spänsten och ger efter "fjädrar" så den lilla mängden bromsolja inte vill räcka till.
Allt i bromsdelar är väldigt billigt till kojan, så man gör sig sjalv en tjänst genom att om inte byta allt så i alla fall det mesta.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Skriv svar