Glömde handbroms -> skuret hjullager

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Glömde handbroms -> skuret hjullager

Inlägg av Mats »

Idag har jag klantat mig! Glömde dra ur handbromsen, fick lära mig läxan efter ett par kilometer: hjullagerfettet smälte och lagret skar. Sprillans nytt var det också.

Nu när jag skämts färdigt undrar jag: Är det här en helt normal konsekvens eller har jag använt ett kasst fett? Använde fettet som följde med lagren, från Minispares.
minimini
Inlägg: 827
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Glömde handbroms -> skuret hjullager

Inlägg av minimini »

det är en helt normal konsekvens
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Glömde handbroms -> skuret hjullager

Inlägg av RAINIER »

Nu är det kanske inte bäste fettet.
Jag använder enbart Super Blu från Kendall.
Tål extrema tryck och temperaturer.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Glömde handbroms -> skuret hjullager

Inlägg av Crona »

Nu vet jag inte vad Minispares säljer för lager men köp lagren i Sverige från en känd tillverkar t.ex. Timken och som Rainer skriver även ett högkvalitativt fett då skall det tåla att glömma handbromsen en stund :roll:

När du bytte lagret hur noga packa du lagret med fett, det kan också påverka livslängden.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Re: Glömde handbroms -> skuret hjullager

Inlägg av Mats »

RAINIER skrev:Nu är det kanske inte bäste fettet.
Jag använder enbart Super Blu från Kendall.
Tål extrema tryck och temperaturer.
Aha, var har du hittat det i Sverige?
Crona skrev:Nu vet jag inte vad Minispares säljer för lager men köp lagren i Sverige från en känd tillverkar t.ex. Timken och som Rainer skriver även ett högkvalitativt fett då skall det tåla att glömma handbromsen en stund :roll:

När du bytte lagret hur noga packa du lagret med fett, det kan också påverka livslängden.

//Thomas
Jag pressade på lagrena och tryckte in allt innehåll från fettpåsen utifrån. Möjligt att jag inte var riktigt ordentlig på insidorna. Tack fölr tipsen, har du också något förslag på högkvalitivt fett?
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Glömde handbroms -> skuret hjullager

Inlägg av Crona »

Mats skrev:Jag pressade på lagrena och tryckte in allt innehåll från fettpåsen utifrån. Möjligt att jag inte var riktigt ordentlig på insidorna. Tack fölr tipsen, har du också något förslag på högkvalitivt fett?
Det skall vara ett hjullager fett som tål höga temperaturer och från ett känt varumärke då fungerar det själv använder jag ett bilmärkesbundet fett, men t.ex. Castrol High Temperature hjullagerfett fungerar och finns på bland annat Mekonomen Art. nr 41-C4003335
Du packar hjullagret med båda händerna masserar in fettet från båda sidorna av lagret runt om några gånger, du kan aldrig få för mycket fett i själva lagret så bara massera på :D

Lagret som skar står det något namn på det eller är det ett Kina lager?
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Glömde handbroms -> skuret hjullager

Inlägg av Hollywood Vampire »

"Slå in fettet i lagret, för det får plats mer än du tror" sa en gammal bil-mek till mig för en massa år sedan! :wink:
Såhär: https://www.youtube.com/watch?v=JXYvJv-zWlw
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Glömde handbroms -> skuret hjullager

Inlägg av RAINIER »

Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Re: Glömde handbroms -> skuret hjullager

Inlägg av Mats »

Crona skrev:Nu vet jag inte vad Minispares säljer för lager men köp lagren i Sverige från en känd tillverkar t.ex. Timken och som Rainer skriver även ett högkvalitativt fett då skall det tåla att glömma handbromsen en stund :roll:
//Thomas
Lagret varr ett "GWHK1548 TROY ENGLAND". Men det borde ju spela mindre roll i det här fallet eftersom haveriet berodde på att smörjningen försvann. Eller hade ett bättre lager klarat rulla längre utan smörjning?

Hur som helst orkade jag inte vänta på en beställning från Verktygsboden och det på Mekonomen tyckte jag inte klarade tillräckligt hög temperatur. Åkte till lagerexperten Dione i Uppsala som gav mig en tub Orapi CT DM EP2 606, specat till 240 grader. Satte på ett gammalt reservlager i väntan på att jag beställer ett nytt, jag återkommer om det blir fler haverier... :)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Glömde handbroms -> skuret hjullager

Inlägg av Crona »

Mats skrev:Lagret varr ett "GWHK1548 TROY ENGLAND". Men det borde ju spela mindre roll i det här fallet eftersom haveriet berodde på att smörjningen försvann. Eller hade ett bättre lager klarat rulla längre utan smörjning?
Kom hönan eller ägget först?
Inga lager klara att ”rulla” utan smörjning, men vad jag menade är att t.ex. ett Kina lager kanske inte fungera trots att du har fettat in och justerat det korrekt och utan att handbromsen har påverkat.

Om det finns för stora tillverkningstoleranser vilket ofta är fallet på produkter från Kina så överhettar ett lager lätt då det blir en ojämn belastning på lagret, har man sen ett fett som är mer universalfett än hjullagerfett så blir det snabbt flytande och lagret havererar.
Därför var/är mitt grundtips att köpa delar av välkända fabrikat, huruvida Troy tillverkar sina egna lager vet jag tyvärr inte men jag vet att det satt SKF lager standar i alla hundkojor en bit in på 90 talet åtminstone.

Att glömms handbromsen några km är normalt inget problem, du märker det ganska snabbt när det börjar bli varmt för då utvidgar beläggen sig och du kan inte undvika att märka att något är fel det går minst sagt tungt.
För att fettet skall bli flytande så krävs det i min mening att själva lagret blir överhettat och inte bara runt omkring, om du spänner samman lagret för hårt då sker det du har råkat ut för även på ett lager av mer känt fabrikat men då är det felmonterat/justerat.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar