Lutande bil efter fjäderbyte

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Lutande bil efter fjäderbyte

Inlägg av Mats »

Har nu fått Minin på hjul efter en totalrenovering där jag bytt alla slitdelar och bakramen, men fortsatt köra allt original. Nu visar det sig att bilen är c:a 2 cm lägre på passagerarsidan. Jag har kikat och mätt, men kan inte hitta några uppenbara fel. Det verkar vara fram och bak på höger sida som är lägre, eftersom bilen inte rätar ut sig när jag hissar upp den varken i fram eller bak.

Kan det vara de olika kvalitet på de nya gummikonerna? Borde jag vänta, köra och se om det sätter sig eller ska jag fortsätta skruva? Den har ändå stått på hjul i ett par veckor nu.

Jag bytte till dessa: https://minispares.com/product/Classic/ ... M3968.aspx
Även kullederna på trumpeterna och plastkopparna är bytta.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Lutande bil efter fjäderbyte

Inlägg av RAINIER »

Är du säker på att gummibollarna sitter rätt/rakt i ramen och inte ligger halvt på kanten?
Är du säker på att trumpeterna sitter rätt/rakt i gummibollarna och inte ligger halvt på kanten?
När jag monterar nya gummibollar, då monterar jag dem alltid ihop med HiLo's.
Inte bara för att justera bilen rakt, men också för att bilen kommer att stå så högt med nya bollar.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Re: Lutande bil efter fjäderbyte

Inlägg av Mats »

Jag har försökt kolla att konerna ligger rätt men det är ju näst intill omöjligt att se, åtminstone i fram. Men jag ska kolla igen! Lutar nog åt att jag får demontera dem helt och ta en ordentlig titt.

Jag börjar överväga HiLos, men slipper helst. :)
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Re: Lutande bil efter fjäderbyte

Inlägg av Mats »

Nu har jag skruvat och konstaterat att allt satt precis som det ska. Jag testade då att byta plats på fjädrarna och bilen lutade då åt andra hållet, alltså fick jag misstanken bekräftad att det är olika kvalitet på fjädrarna. Så jag byggde upp med brickor 5 mm mellan trumpeten och kulleden för att höja upp hjulet 15 mm (förhållande 1:3). Nu står bilen rakt, men väldigt högt. Men jag har tålamod och väntar och se om den sjunker in med tiden.
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: Lutande bil efter fjäderbyte

Inlägg av EMP371 »

Glöm inte bort att det är förhållande 1:5 bak, men det kanske bara var fram det var lägre på ena sidan.
Användarens profilbild
Mats
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 juli 2006 kl. 22:44
Ort: Knivsta

Re: Lutande bil efter fjäderbyte

Inlägg av Mats »

Ja den verkade räta ut sig rätt fint i bak också efter denna justering. Däremot har den ju nu blivit högre i fram än i bak, men jag hoppas tiden ska lösa det också.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Lutande bil efter fjäderbyte

Inlägg av RAINIER »

Därför monterar alltid Hilo's när jag byter till nya gummikoner.
De är jättebilliga förresten.
Det kan ta flera år innan bilen kommer ner lite.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar