Bromsar som inte vill luftas!

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
tobot
Inlägg: 39
Blev medlem: 27 november 2009 kl. 11:17
Ort: Göteborg

Bromsar som inte vill luftas!

Inlägg av tobot »

Hej, konverterade till skivbromsar fram på min mk4 (80) för ett par år sedan. Efter konverteringen har ett antal luftningsförsök gjorts utan resultat. Har luftat med pumpkompis, har testat luftningskit, har bytt huvudbromscylinder och hjulcylindrar och bromsslangar bak och bromsrör fram. Hela systemet är utbytt förutom bromsrören under bilen. Inga läckor finns.

Lyckas ändå inte få någon bromsverkan. Kan bygga upp lite tryck om jag pumpar men bara längs ner i pedalen. Någon som har tips att dela med sig av? Blir galen snart! Vill ut och köra! Särskilt när bilen är i tipptopp annars ;(
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: Bromsar som inte vill luftas!

Inlägg av EMP371 »

Om du inte luftat bromsreduceringsventilen, FAM7821 på Minispares hemsida, så kan det finnas luft där.
Koppla på bromsluftning med lite tryck i. Jag har använt ezzybleed med framgång. Lossa en anslutning i taget när du har tryck på så att det kommer ut lite bromsvätska. Du ska inte lossa nippeln helt utan bara tillräckligt för att få ut bromsvätska och ev luft. Dra åt sen.
Gör det på alla anslutningar till ventilen. Med Ezzybleed tar det 10 min att lufta bromsarna på en bil själv mha ett reservhjul.

Annars är det luft någon annan stans.
Skriv svar