Broms servons vara eller inte vara

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
mowog85
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 januari 2011 kl. 19:38
Ort: Ljusdal

Broms servons vara eller inte vara

Inlägg av mowog85 »

På min koja satt det den gamla "cooper s mk1" servon,den med det längre cylinderhuset, och jag letar och letat men hittar inte någon firma som säljer renoveringssatser till dessa.

och under detta letande så har jag läst på div utländska miniforum att folk plockar bort dessa servon och kör utan,Tankar kring detta?

:meck:
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Broms servons vara eller inte vara

Inlägg av tvr »

Att de tar bort dem är väl för att de är trasiga? Finns det inga repsatser eller nya så har man inte så mycket val….. Fast man kan ju ersätta med den senare Lockheed versionen istället. Det har jag gjort i min (som är konverterad till Cooperbromsar). Visst går det bra att köra utan servo men det blir ju tungtrampat och jag ser inget syfte i det!

Har sett nytillverkade ”Cooper S” servon på Ebay nyligen. Även Minispares hade dem i lager ett tag i alla fall och det bör finnas på fler ställen kan man tycka. Antar att du redan kollat?
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Broms servons vara eller inte vara

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Jag kör utan servo på min GT. En koja är en lätt bil och ett behov av broms servo känns tveksamt. Dessutom så om man kör utan så är det en sak mindre som kan gå sönder. Jag har aldrig känt något behov av något servo och det ger en bättre känsla i bromsen om man kör utan.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Broms servons vara eller inte vara

Inlägg av minitokig »

Jag har S-bromsar på RallyCoopern och Moken.
Ingen av dem har servo, har funkat bra men har inget att jämföra med.
Tänkte att jag skulle skaffa ett servo och prova.

gasa-bromsa!
Håkan L
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 februari 2010 kl. 14:04
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Re: Broms servons vara eller inte vara

Inlägg av Håkan L »

Tycker inte att servon behövs till S-bromsar, det blir inte tungbromsat utan. Den sitter bara i vägen vid mekning och är en källa till problem. Att många vill han det för det satt på originalet är en helt annan sak, men rent praktiskt fungerar det utan.
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: Broms servons vara eller inte vara

Inlägg av EMP371 »

Mycket intressant ämne. Nu undrar jag hur ni upplever skillnaden mellan 4-kolvs ok och vanliga S-ok om allt annat är lika på bilen.
Den större friktionsytan borde ge bättre bromsar med 4-kolv och kanske lite mindre värme, men hur är det i praktiken?
Användarens profilbild
mowog85
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 januari 2011 kl. 19:38
Ort: Ljusdal

Re: Broms servons vara eller inte vara

Inlägg av mowog85 »

tvr skrev:Att de tar bort dem är väl för att de är trasiga? Finns det inga repsatser eller nya så har man inte så mycket val….. Fast man kan ju ersätta med den senare Lockheed versionen istället. Det har jag gjort i min (som är konverterad till Cooperbromsar). Visst går det bra att köra utan servo men det blir ju tungtrampat och jag ser inget syfte i det!

Har sett nytillverkade ”Cooper S” servon på Ebay nyligen. Även Minispares hade dem i lager ett tag i alla fall och det bör finnas på fler ställen kan man tycka. Antar att du redan kollat?


Jajo jag kollade på de http://bullmotifminispares.com/4008/mk1 ... vo_21a1293
Bild

om man ska vara original då men det är det inget annat som är på bilen så jag har även tittat på de nyare som är halva priset men som sagt så läste jag om folk som kör utan och mitt tänk när det gäller bilar är lite behövs det inte så ska det inte sitta där.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Broms servons vara eller inte vara

Inlägg av RAINIER »

Kör orginalt och repsatser finns på Ebay:
http://www.ebay.com/itm/161408617406?_t ... EBIDX%3AIT
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar