Missljud vänster framhjul!

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Missljud vänster framhjul!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Innan semestern tog jag mig en provtur med bilen efter ett par år på pallbockar. Åkte ca 500 meter på så började det låta illavarslande från vänster framhjul.. Knattrande ljud som fick mig att direkt tänka på drivknut hjullagren eller inre gummiknut?

Vänster inre gummiknut och ett "glapp" på 2mm mellan medbringare och knut?? (har inte rört detta sedan jag körde med bilen 2014)
Bild

Höger inre gumiknut men "direktkontakt" medbringare och knut!
Bild


Bära eller brista så fortsatte jag en bit till och styrde lite slalom.. det knattrade som mest när jag körde "rakt" Sedan stannade jag och rullade bilen för hand framåt och bakåt för att se att inte balanseringsvikterna (limmade på insidan) på mina Mambafälgar tog i oket.. De gjorde de inte rent uteslutnings-mässigt. När jag rullat bilen framåt och bakåt så upphörde ljudet, men när jag åkte iväg så uppstod ljudet efter ca 300m, så jag åkte tillbaka till garaget, kröp under och tog ngr bilder på gummiknutarna, kopplade ifrån batteriet och åkte med familjen på semester i 4 veckor!


Igår hissade jag upp bilen och snurrade på hjulet utan att ljudet uppstod. Sedan plockade jag bort hub-drivaxel-inre drivknut (gummi).. Hann aldrig inspektera vare sig yttre drivknut eller lagren i huben.. Kan väl informera om att det sitter flong nytt 7.5" skivbromskit fram, (Minisport) och som sagt original drivaxlar mot original, för denna motor/låda (998cc), inre gamla gummiknutar. Nog för att Minisport, Minispares "billiga hjullager anses vara rena rama skiten och att de kan vara boven. Men 500 meters körning? Att sedan bilen betedde sig som en kundvagn på vägen tar jag i en annan tråd (toe/fram inställningar)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Missljud vänster framhjul!

Inlägg av Hollywood Vampire »

40 visningar till trots, så svarar jag mig själv vad jag hoppas kan vara defekten, eller uppkomst till oljudet!

Muttern till utgående medbringare inne vid diffen satt lös och det enda som höll medbringaren på plats var i princip saxsprinten!
Soppa dit en tunn kopparbricka, ämnad oljesugröret på framsidan av motorn, och drog åt rejält! Ersatte gummiknuten med en bättre begagnad Quinton Hazel nylonknut. Provkörning igen på Tisdag nästa vecka!
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Missljud vänster framhjul!

Inlägg av crowan »

Du håller oss på halster :-)
clubman 1330
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Missljud vänster framhjul!

Inlägg av Hollywood Vampire »

crowan skrev:Du håller oss på halster :-)
Jag har inget val! Eller så diggar jag Cliffhangers!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Missljud vänster framhjul!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Missljudet borta! Var mycket riktigt inre drivknut/medbringare som åstadkom ljudet!
Den fantastiskt extrema "Charlie Chaplin" toe out justerade jag "grovt" idag, och Hollywood-däckskriken vid svagaste kurvtagning samt kundvagns-känslan försvann. Ska ändå byta p-ändar på den och så då gör jag två flugor på smällen.. Dvs skiftar dessa och finlirar toe out till 1,6mm! (Hej Rainer) ;)

Sedan är det lite andra (miss)ljudfaktorer som jag behöver sortera ut och bort bl.a från vänster bak.
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Missljud vänster framhjul!

Inlägg av Magna-Flash »

Härligt när man kommer framåt och löser knutarna (tihi...)


Sent from my iPhone using Tapatalk
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Missljud vänster framhjul!

Inlägg av Hollywood Vampire »

[quote="Magna-Flash"]Härligt när man kommer framåt och löser knutarna (tihi...)

Absolut! Suprice igår var att jag fick en uppsättning NOS Quinton Hazel nylonknutar i kartong å allt av en garage-polare! ;) (Tihihi..)
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: Missljud vänster framhjul!

Inlägg av EMP371 »

Är det någon som vet hur mycket effekt/vridmoment QH-knutors tål? Jag har letat på engelska forum utan framgång. Har själv använt gamla QH utan att dom gått sönder. Funderar över om dom klarar 1380cc och 100+ hp.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Missljud vänster framhjul!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Funderar över om dom klarar 1380cc och 100+ hp.
Jag citerar killen jag fick QH korsen av igår:

"Snarlika Pot Joints i hållbarhetssynpunkt. Däremot ligger ju QH korsen väldigt nära grenröret vilket kan resultera i över tid att de tar stryk och/eller blir svedda eller tappa formen vilket resulterar i att nållagren pajjar"

Min personliga erfarenhet av QH knutar är hittills bara positiv, och jag har i princip bara haft extraktorgrenrör på mina kojor de senaste 25 år utan att de vare sig blivit svedda eller smält (böjt verb i perfekt form, alltså inte exploderat) ;) Men å andra sidan hade jag inte fullt så många hk i min 1293cc!
Skriv svar