Huvudbromscylinder

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Minimicke
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 augusti 2013 kl. 20:06
Ort: Kramfors

Huvudbromscylinder

Inlägg av Minimicke »

På min ena koja är bromspedalen rätt svampig trots att jag justerat ut bromsbackarna och har luftat bromsarna. Bromsarna tar så den går igenom besiktningen men skulle vilja ha lite mer tryck i pedalen, det är en -72:a. Jag funderar på om den skulle bli bättre om jag byter huvudbromscylindern men vet inte vilken jag ska köpa, funderar på att lägga en beställning på minispares nu när pundet är så lågt :D nån som kan ge mig råd om lämplig Huvudbromscylinder?
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Huvudbromscylinder

Inlägg av Sundblad »

Har du en- eller tvåkretssystem?
BMC Mini 1000 -70
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Huvudbromscylinder

Inlägg av Cooper-74 »

Trampa ner bromspedalen, håll den där under tryck några minuter!
Sjunker pedalen? Då har du fel på huvud eller slavcylindrar.
Men! Svampigheten beror mest troligt på gamla trötta broms-slangar.

Sen kan trummorna vara slitna.. men borde inte kännas svampiga av det.
Diametern på såna när dom är nya är 177,8mm, sen är max diameter på dom 179,3mm
Alltså redan vid en ökad diameter på 1,5mm ska dom bytas.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Minimicke
Inlägg: 25
Blev medlem: 12 augusti 2013 kl. 20:06
Ort: Kramfors

Re: Huvudbromscylinder

Inlägg av Minimicke »

Det är ett tvåkretssystem, den som sitter där nu är den med ett stort lock som är typ 8-9 cm i diameter.

Trötta bromsslangar? Jaha kan det också ge en svampig känska i pedalen, tack för tipset och även trummorna. Det känns som ett bra vinterprojekt och gå igenom allt det där :D
Skriv svar