Sida 1 av 1

Byta gummikoner fram

Postat: 11 februari 2016 kl. 10:53
av KristerOlsson
Har äntligen börjat med projektet att byta gummikoner fram och montera HiLos. Står just nu still i fasen när gamla gummikonen, som säkert är original från 1973 (för det är tumgänga i den), vägrar lämna subframen godvilligt. Finns det ngt knep när man försöker få loss den är är det bara mer våld som gäller?

Krister

Re: Byta gummikoner fram

Postat: 11 februari 2016 kl. 11:20
av Hollywood Vampire
5-56 & kofot! Om den släpper så kan det uppfattas som att gummikonan inte går att plocka ut!
Vrid gummikonan på högkant "där inne" och lirka ut den!

Re: Byta gummikoner fram

Postat: 12 februari 2016 kl. 14:04
av EXCEL,PATRIK.
Hej.
Övre bär armen måste tas bort, annars får du inte ut gummidonet.
Prova mer 5-56 eller liknande och huggmejsel mellan ram och gummidonet. Brukar släppa med övertalning.

Hälsningar
Patrik.

Re: Byta gummikoner fram

Postat: 12 februari 2016 kl. 16:00
av tvr
Vad är problemet egentligen. Sitter den fast på sin plats uppe i "tornet" eller är den lös men du får inte ut den ur subfram:en.
Sitter den fast i tornet så använd kompressionsverktyget för att vicka, trycka rucka den tills den lossnar. Om du inte får ut den så är det som Patrik säger att bärarmen måste bort och sen får man tvinga ut den med lite våld.

Bytte den sista konen på min bil igår (vänster fram). Trångt, trist och tråkigt, Men nu är det nytt och fint med nytt bumpstop, nya skruvar och mutrrar överallt och renoverad övre bärarm. Förhoppingsvis håller det i 48 år till nu...

Re: Byta gummikoner fram

Postat: 12 februari 2016 kl. 19:23
av KristerOlsson
Problemet är att den sitter fast i "tornet".
Har funderat på problemet och kommit själv fram till att testa "tvr metoden" nu till helgen. Övre bärarmen är med viss ansträngning redan bortplockad för det hade varit geometriskt omöjligt att få in den nya konen med bärarmen på plats. Dessutom fick jag ju därmed chansen att renovera bärarmen. Nästa sida hoppas jag kommer att gå lättare efter de erfarenheter jag fått.

Krister

Re: Byta gummikoner fram

Postat: 14 februari 2016 kl. 19:31
av KristerOlsson
"tvr-metoden" ledde bara till att nedre "metallskålen" på gummikonen släppte i vulkningen vid väldigt lite kraft. Nu återstår kofot och huggmejsel bland tipsen.

Krister

Re: Byta gummikoner fram

Postat: 14 februari 2016 kl. 20:56
av tvr
Bara att beklaga!
Så den har blivit så platt och därmed fått så stor diameter att den sitter bom fast i tornet!? Ja, då har den deformerats betydligt mer än de jag bytte på min bil nyligen. De var visserligen tämligen deformerade men gick uppenbarligen ganska lätt att krångla ut i jämförelse. Jag kunde vrida dem på högkant och få dem nedåt. Sen vinkla ut dem och tvinga ut med kofot.

Har du bytt de bakre med. Hur såg de ut i så fall?

Re: Byta gummikoner fram

Postat: 15 februari 2016 kl. 22:14
av KristerOlsson
Eftersom jag inte fått bort konen än så vet jag ju inte hur den är fixerad i läge i tornet men min gissning är att övre mettallkanten på konen sedan 1973 korroderat ihop med "styrningen" i tornet. Jag tycker inte att det ser ut som om gummidelen fått för stor diameter. Men i morgon åker kofoten fram!

Krister

Re: Byta gummikoner fram

Postat: 16 februari 2016 kl. 17:40
av KristerOlsson
För alla som följt dramat: Kofoten gjorde susen!
Nu är det "bara" att renovera bärarmen och montera ny gummikon, HiLo och bärarm.
Och sedan upprepa jobbet på andra sidan.

Krister

Re: Byta gummikoner fram

Postat: 16 februari 2016 kl. 18:00
av Cooper-74
Rätt verktyg ät halva jobbet!!! :D

Re: Byta gummikoner fram

Postat: 21 februari 2016 kl. 10:02
av Hollywood Vampire
Kofoten gjorde susen!
:wink: