Nya bromsok-luftning-?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Nya bromsok-luftning-?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Gjorde mig till och luftade bromsarna med en tryckluft/sug bromsluftare idag! Funkade fint bak, vätskan flödade..
Men fram kom inte en droppe vätska igenom oken (Minisport 7.5" ok) hur mycket jag än sög!

Det kom ändå vätska hela vägen vägen fram till bromsslangarna, ty en av bromsrörsnipplarna eller konan gav efter när jag test-pumpade
försiktigt! Konade ett nytt bromsrör, monterade och testade igen. Snus-torrt!

Nu hade jag ingen slang tillhanda, men jag skulle såklart ha testat lite "good o’l fashion" med att öppna luft-nippeln på oket, pumpat försiktigt
på pedalen och förmå få bort "luft-fickan" i oket, som inte sug-bromsluftare är kapabel att bräcka? Har någon upplevt något liknande?
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Nya bromsok-luftning-?

Inlägg av crowan »

Brukar ju alltid vara bak som strular. Aldrig haft problem fram.
clubman 1330
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Nya bromsok-luftning-?

Inlägg av tvr »

Ja jag har haft ett liknande problem men då var det egentligen huvudcylindrarna som krånglade. Det var inte på en hundkoja utan på en bil med bromsvåg. Vågen var felkonstruerad så kolvarna i huvudcylindrarna gick inte tillbaka helt och det blev omöjligt att lufta ordentligt.
Fast om du har enkrets och inte pillat på huvudcylindern så borde det ju inte kunna vara något liknande i detta fall.

Testa att låta det rinna ner med självfall först. Det kan ta ett litet tag men borde fungera. Sen luftar man ur den sista luften på valfritt sätt.
Mina 7,5" ok var i och för sig lite svårluftade när de var nya, fick göra det flera gånger, men det var inte alls omöjligt. Använde sugmetoden precis som du.
Förresten, du har väl sett till att gängan på nippeln tätar ordentligt!? Lägg antingen på gängtejp eller lägg lite fett på själva gängan (inte så det kan komma in i oket). Om gängan är helt torr (nytt ok) kan det läcka igenom så mycket luft att sugen inte drar i sig bromsvätska utan bara suger luft som läcker in via gängan.
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Nya bromsok-luftning-?

Inlägg av Crona »

Hollywood Vampire skrev:jag skulle såklart ha testat lite "good o’l fashion" med att öppna luft-nippeln på oket, pumpat försiktigt
på pedalen och förmå få bort "luft-fickan" i oket
Helt rätt, det bästa är om man är två men det funkar även om du är själv.
Öppna nippeln trampa ner den halvvägs om huvudcylindern är gammal är det en ny huvudcylinder så kan du trampa hela vägen till botten stäng nippeln släpp pedalen och gör om samma procedur tills det kommer bromsvätska utan luftbubblor.
Om du är själv så pumpar du två tre gånger släpper upp pedalen och går ut och stänger nippeln, sen fyll upp behållaren och testa att lufta med sugen.

När oken är nya så kan det finnas bromsfett i kanalerna efter montering av bromskolvarna och då är det inte säkert att sugen orkar men pumpa några gånger på pedalen enligt ovan så släpper "pluggen"

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Nya bromsok-luftning-?

Inlägg av Hollywood Vampire »

När oken är nya så kan det finnas bromsfett i kanalerna efter montering av bromskolvarna
Fick en möjlighet först igår att testa lite "good o’l fashion" luftning! Det vänstra oket kom det fram vätska, men det högra var kört..
Tog helt sonika bort höger-oket, la en "spärr" emellan kolvarna och knackade ut caliper-kolven och tryckte tillbaka kolven för hand, upprepade proceduren ex. antal gånger! Avslutade med att trycka in bromsvätska via luftnippeln vilken sedan strömmade ut vid ingången för bromsslangen. Återstår att se hur den andra caliper-kolven i halvan, som väter utåt, beter sig?? Mig veterligen att det som Crona nämnde verkar det ha satt sig i oken innan jag monterade dessa. Det är ju trots allt några år sedan jag köpte kitet..

Bild

Säger man caliper-halva eller hur fasen titulerar man den? :)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Nya bromsok-luftning-?

Inlägg av Crona »

Det funkar nu eller?
När jag läser din text så misstänker jag att kolven har suttit fast i sitt absoluta bottenläge och därför har inte luften kunnat komma förbi ut till luftningskanalen och får du inte fram bromsvätska till kolven så får du ingen hydraulfunktion utan du bara komprimerar luften och det räcker inte för att flytta kolven.
Gammalt torkat bromsfett brukar alltid släppa om man luftar med pedalen.
Om du fortfarande har problem med den andra kolven så kan du testa att trycka undan dammskyddet och försiktigt försöka vrida kolven så att den lossnar och sen har lättare för att röra sig utåt.
Hollywood Vampire skrev:Säger man caliper-halva eller hur fasen titulerar man den? :)
Ja på svenska blir det ju bromsoks-halva men caliper-halva förstår nog alla, tänk på att normalt så skall man aldrig dela ett bromsok och gör man det så skall o-ringa och skruvar bytas och dessa brukar vara svåra att skaffa, men självklart nöden har ingen lag :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Nya bromsok-luftning-?

Inlägg av Hollywood Vampire »

gör man det så skall o-ringa och skruvar bytas
Mitt i prick! Just därför jag drog detta en vända här, då just dessa små & svin-dyra o-ringar är "one-shot"! Mig veterligen att de måste bytas varje gång man kläcker oket för att renovera etc! Jag ska ner ikväll till garaget och fortsätta! Lovar att uppdatera hur det går! :)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Nya bromsok-luftning-?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Tillbaka från garaget! Vätskan går igenom oket nu! Hade dock inte möjlighet att lufta ur systemet ikväll, utan gör det i mitten av veckan istället!
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Nya bromsok-luftning-?

Inlägg av Crona »

Hollywood Vampire skrev:Vätskan går igenom oket nu!
Bra då skall du se att du får broms också :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Nya bromsok-luftning-?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Uppföljning och en ytterligare undran! Nu flödar vätskan, men inget tryck(?) Dissade "sugen" och körde hederlig luftning, dock själv utan medhjälpare/trampare! Fick "mersmak" att det vart lite tryck och behöver en medhjälpare så jag kan lufta klart.... Eller är det jag som använder "sugen" fel? Har använt dylik endast en gång innan! Och då vart det skitbra tryck/bromsar... Nybörjartur?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Nya bromsok-luftning-?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Förresten!! När jag ändå var i farten och felsökte så inspekterade jag huvud-cyllen (new old stock) Bild
Och slogs av att min B-plan sprack. Jag köpte en renoverings-sats GRK1028 från Minispares vilken jag var säker skulle funka, men packningen närmast fjädern (på kolven) är av Dounat-modell, vilket inte packningen i satsen är? Bör upplysa att det är enkrets modell CooperS/1275GT huvudcylinder modell stor plåt-behållare!! Vet någon/några om Dounat-modellen utgått? För jag kunde inte hitta den packningen på Minispares!
EDIT: Hittade GRK 1006 vilken ska passa på min GMC172 (huvudcylinder)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Nya bromsok-luftning-?

Inlägg av Sundblad »

Har inte du en av mina bromscylindrar hos dig? Om du har det kan du ju alltid riva isär den och sen om det passar!
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Nya bromsok-luftning-?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Har inte du en av mina bromscylindrar hos dig?
tror det var en huvudkopplings-cylle!? Men jag ska kolla ytterligare en vända! Konstaterade igår kväll att huvudbroms-cyllen spökar så jag köper en ny + renoveringssats till den spökande cyllen! ;)
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Nya bromsok-luftning-?

Inlägg av Sundblad »

Du borde ha den huvudbromscylindern jag plockade bort när jag byggde två-krets. Kan rota igenom garaget nästa gång jag kommer dit och se om det finns, om jag nu inte kastat den.
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Nya bromsok-luftning-?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Kan rota igenom garaget nästa gång jag kommer dit och se om det finns
Tummen upp! :)
Skriv svar