HUr mycket sätter sig nya gummikoner

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
KristerOlsson
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 november 2010 kl. 19:51
Ort: Lund

HUr mycket sätter sig nya gummikoner

Inlägg av KristerOlsson »

Monterat nya gummikoner bak tillsammans med Hi-Los som jag ställt in till samma längd som originaltrumpeterna. Då blir bilen löjligt hög baktill, ca 60 mm högre än det "optimala" 40mm som jag hittat i MiniWorld. Bilen är ännu inte körd. Kommer konerna snabbt att sätta sig så jag får mera rimliga värden eller skall jag börja skruva på Hi-Los?
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: HUr mycket sätter sig nya gummikoner

Inlägg av Hollywood Vampire »

Det råder olika bud vad det gäller hur mycket och hur länge det tar innan gummikonerna sjunker/sätter sig! Jag precis som du kan uppleva bilen som löjligt hög. Vad det anbelangar de främre gummikonerna lät jag svarva av själva anläggningsytorna på HILO enheten 4mm, och toppen på den igenom gående bulten 2mm! På så sätt så slipper jag vänta på att gummikonerna ska sjunka/ sätta sig!

Kolla min projekttråd Sida 14 inlägg 26 Maj: http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.p ... &start=195
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: HUr mycket sätter sig nya gummikoner

Inlägg av Magna-Flash »

Jag har nya (nåja - ett par år gamla) koner med hilos fram. För att få dom i samma höjd som orörda fjädringen bak så var jag tvungen att ha hilosarna i lägsta möjliga läge. Nu har mina koner satt sig (tror jag) och då fick jag veva upp hilosarna ett par varv. Men dom är absolut inte i närheten av att vara lika längd som originalstrutarna...
Tror nog att om du jämför höjden på hela paketet (hilo+ny gummikon jämfört med strut+gammal gummikon) och justerar hilo så det "nya setet" blir lika långt som det gamla så bör du hamna ungefär rätt...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Skriv svar