Vilken bromsvätska använder ni?

Väghållning, hjulupphängning, fjädring, bromsar, etc.
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Vilken bromsvätska använder ni?

Inlägg av smalltown »

Under vintern har det börjat läcka i mina cylindrar jag gjorde i ordning vid renoveringen:( Svettigt på både broms-och kopplingscylinder. Sist jag fyllde var det med mekonomens bromsvätska.

http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 1-P20001sv

Jag beställde nya cylindrar från Minispares, och där står det att vissa moderna vätskor sabbar gummina, och även att själva behållaren inte fixar vissa vätskor. Därför säljer de bara Lockheedvätska. Denna fanns på Mekonomen tidigare, men de kan inte få hem den längre.

Vad har ni för erfarenheter ich vad rekommenderar ni?

/K
Morris 850 '65
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Vilken bromsvätska använder ni?

Inlägg av RAINIER »

Biltema DOT4 på std. Minis.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Vilken bromsvätska använder ni?

Inlägg av smalltown »

O. Men då borde väl Mekonomens också funka? Vi har inte Biltema i hålan där jag bor tyvärr.
Morris 850 '65
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Vilken bromsvätska använder ni?

Inlägg av Cooper-74 »

Är det inte snarare så att den usla kvaliteten på nya "gummipackningar" inte tål någonting?
Köptes sommaren 2014 en helt ny huvudcylinder från Minispares.
Efter luftning kändes pedalen ta helt ok, någon timme senare fanns inga bromsar alls..
Ny luftning, helt ok. några timmar senare ingen broms alls..

Men det kanske var fel bromsvätska :roll:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Vilken bromsvätska använder ni?

Inlägg av smalltown »

Allt trampande när man luftar på det vanliga viset måste ju slita på packningarna. De rör sig ju längre upp då än de annars gör. Jag fick trampa hur mycket som helst. Sedan var ju mina cylindrar gamla, så loppen kanske inte var 100% släta. För att undvika det har jag nu köpt en sugpistol så jag slipper trampandet. Förhoppningsvis sliter det mindre på packningarna.
Morris 850 '65
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Vilken bromsvätska använder ni?

Inlägg av Cooper-74 »

Hade vid detta tillfället lånat ett verktyg (mycket simpelt sådant) som trycksatte systemet så att det inte behövdes något pumpande.
Huvudcylindern var ny.
Bromsvätskan var INTE Lockheed's. (Biltema's)
Inga hjulcylindrar läckte, vare sig före eller efter.

Men om då ingen reservdelskedja säljer Lockheed bromsvätska och garantin endast gäller om denna används..
Inga reklamationer möjliga!
Superb affärside :D

Biltemas bromsvätska fungerar i andra bilar så varför skulle den inte då gå att använda i en av våra småbilar?
Borde vara tillverkad enligt recept som uppfyller nämnda Dot 4 vilket ska uppfylla svenska krav?

Det klagas på engelska kojesidor om den usla kvaliteten på all sorts nytillverkade gummidetaljer och folk där köper hellre NOS sånt på E-blaj, så skylla på bromsvätskan??
Men.. så länge folk vill ha billiga delar(?) istället för bra så blir kvaliteten därefter.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Vilken bromsvätska använder ni?

Inlägg av RAINIER »

Att lufta bromsarna genom att pumpa pedalen går bra med en ny eller renoverad (honad) h.b. cylinder.
Men om man har en gammal h.b. cylinder, då kan man trampa sönder gummitätningarna.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Vilken bromsvätska använder ni?

Inlägg av Tulka »

smalltown skrev: För att undvika det har jag nu köpt en sugpistol så jag slipper trampandet.
Bild


Går bra med en dammsugare och en flaska Moët & Chandon champagne/eller Pommac också.




.
Senast redigerad av Tulka den 30 maj 2015 kl. 16:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Vilken bromsvätska använder ni?

Inlägg av smalltown »

Fin lösning! :) Jag chansar på att cylindrarna läckte pga slitna innerväggar, och inte pga felaktig vätska. Jag kör på med Mekonomens vätska så jag får ut bilen på vägen! Läcker det igen sedan köper jag en renoveringssats och annan vätska i vinter sedan.
Morris 850 '65
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Vilken bromsvätska använder ni?

Inlägg av Cooper-74 »

Tulka skrev:en flaska Moët & Chandon.
.
Ska man "tömma" flaskan före eller efter luftningen :lol:
Fiffig lösning oavsett!
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Misse
Inlägg: 36
Blev medlem: 6 augusti 2010 kl. 16:02
Ort: Varberg

Re: Vilken bromsvätska använder ni?

Inlägg av Misse »

På bilar det är noga med använder jag billigast möjliga från Gekås eller Feltema. Troligen samma innehåll i de flesta bromsblötarflaskor.
På vanliga bruksbilar använder jag bara begagnad i dunk från skroten.









'
Äldst härinne :)
Om man räknar bilinnehavsantalet istället för löjliga år... Bilarna åldrar mig :P
Skriv svar